Kompensera studspulser

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

>Mitt program räknar inte fel. EMC är inget för mig. Klarar mig med mjukvarufilter.

Är du säker? Har du testat med något annat?

Som sagt tidigare så är nog ett ocilloskop det du behöver för att kunna vara säker
Kanske kan låna något?

Du hade ju i princip gett upp så varför skulle Nerre tala till dig?
Det är du som har problem att lösa, inte Nerre eller hur. :)

Tycker nog de flesta som svarat varit tillmötesgående och inte haft
speciellt sorglig inställning.

Kom igen nu. Skulle va kul att få se problemet löst och vad som orsakat det.

/ Tompa
MGKea

Inlägg av MGKea »

Varför skall jag testa andra program?

Min kod räknar inte fel. Filtrerar bort studsarna. Hittils räknat rätt. Snurrat i några månader nu. Men det vore kul om det gick att få bort studsarna.

Attityden på många svar är sorgliga.... Varför bra inte anta att hjulet är runt istället för att kontrollera om bevisa att det är det?
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

MGKea: Anledningen till att folk är skeptiska är att S0-utgången inte ska studsa alls.

Det är som om du skulle fråga om ett bra sätt att leda ut avgaser från bilkupén. Klart att folk är intresserade av att hitta läckan i avgassystemet då.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Re: Nerre
> Skriv inte om mig. Skriv till mig. Du verkar ha problem!

Hur ska han kunna göra det när han svarar på tecno's inlägg ??
Då måste han ju skriva om dig i 3:e person, annars blir det
hela väldigt märkligt och svårt att förstå...
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Tja, ok.

I många många många fall är hjulet inte bara ovalt, fyrkantigt even,
trots att man kan svära på att det "borde" vara runt. ;-)

Grejen är det att många här med mig har sysslat med felsökning i ganska
många år och det är alltid bättre att veta än att gissa, då talar jag om hur
signalen verkligen ser ut.

Alltför många gånger så tar man för givet att
det är på ett visst sätt utan att verkligen kontrollerat det ex mäta, jag vågar påstå
att i 98 fall av 100 så ligger felet just där.

Du kanske har sysslat med felsökning tidigare oxå vad vet jag, men då
vet du ju redan detta.

Det är ju bättre om du kan eleminera det felaktiga på en gång istället för
att lägga ett plåster på det.

Ang det du efterfrågar så...
härkan du läsa lite om det.

/ Tompa

Edit: lite stavkråkor..
Senast redigerad av tompa74 20 november 2008, 22:42:12, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

>Attityden på många svar är sorgliga.... Varför bra inte anta att hjulet är runt istället för att kontrollera om bevisa att det är det?

Eller varför inte bara anta att jorden är platt, istället för att bevisa att den är det.

Att mäta är ju ett sätt att konfirmera om en teori är rätt eller fel. Att stoppa huvudet i sanden är ingen bra taktik. Att hitta den bästa lösningen på ett problem må väl vara det optimala. Jag tror uppriktigt att alla här är intresserade av att du ska hitta den bästa möjliga lösningen på ditt problem. Annars hade aldrig så många kommit med förslag och ideer på lösningar för att föra saken framåt. Att skriva så att alla blir nöjda är svårt. Åtminstånne har jag svårt med min stil att skriva. Jag jobbar på det, men kommer nog aldrig att bli någon som skriver sådär sockersött och trevligt att alla blir hänrykta. Jag önskar dock att jag hade den gåvan.

Du har uppnått en lösning som du tycker är okey. Det är bra! Men du tycker ändå att det vore kul om du kunde få bort studsarna. Det tyder på att du inte riktigt är övertygad om att hjulet är runt. Är det inte ett tecken på att du också är intresserad av den optimala lösningen. Eller åtminstonne en lösning som är bättre än den som fungerar just nu. Det är du som bestämmer om du vill fortsätta. Tycker du mina svar är sorgliga så är jag ledsen för det, men världen går inte under för det.
peter555

Inlägg av peter555 »

MGKea skrev:Min kod räknar inte fel. Filtrerar bort studsarna. Hittils räknat rätt. Snurrat i några månader nu. Men det vore kul om det gick att få bort studsarna.
Om allting fungerar varför frågar du då ? Lika säker som du är på att du har kontaktstudsar är jag på att det är fel på ditt program.

Jag har tagit ner massor med hackers på jorden som varit bergsäkra på att deras kod fungerade klanderfritt, bara att ta fram oscilloscopet och peka på problemet.
MGKea

Inlägg av MGKea »

Vad är fel på programmet? Vad får dig att vara så säker.

Programmet fungerar lika bra som EMC och liknande program som logga S0-pulser via comporten. EMC dras med samma problem. Den måste kompensera bort studsarna.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Att mäta är att veta!
MGKea

Inlägg av MGKea »

Re : peter555

LOL

Tackar Tecno för tipset om Smitt-trigger. Det kommer jag att gå vidare med.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det behöver inte vara fel på programmet, det kan också vara fel på elmätaren.

Är det fel på elmätaren är det som sagt var bara att reklamera den. S0 ska inte ge studsar, gör den det är det inte S0.

Du har fått tips om att leta rätt på ett dokument som beskriver dussintals sätt att hantera kontaktstudsar. Har du bemödat dig att söka efter det? (Jag har ingen sparad länk, däremot har jag dokumentet utskriven hemma just eftersom det var så bra.)
MGKea

Inlägg av MGKea »

Troligen inte fel på alla mätare jag har! Har flera! Och de ägs inte av något elbolag!

Skall hämta ut lite grejer på elfa för att läsa av diodblinket och om det fortfarande studsar så.... har ni rätt. Inga studsar så har jag rätt.

PS
Det är inte optokopplare i alla S0:utgångar. Den informationen jag erhållit med sådana lösningar är att den måste matas med ca 3volt för att avge puls.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om mätarna inte ägs av ett elbolag är det väl bara att göra som jag sagt? Reklamera dem.

För S0 ska inte ge studsar. Om dina mätare gör det är det fel på dem.
MGKea

Inlägg av MGKea »

Säkert. :lol:

Speciellt när inte bara jag har det problemet. Alla mätare måste vara trasiga.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du har väl läst på hur standarden för S0 ser ut?

En puls är 200 ms lång och avståndet mellan två pulser skall vara mer än 200 ms.
Skriv svar