Fördröjningskabel...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Fördröjningskabel...

Inlägg av bigmac »

Jag har hört att det skall finnas elkabel där signalen blir fördröjd. Känns väldigt 70-tal och väldigt analogt. Har detta funnits, och vad har man isåfall använt det till?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har sett dessa "delay-lines" ganska mycket, de användes när man skulle ha korta pulser till att ha ett kort och precist delay, används en del i äldre övervakningsradar.

Jag har till och med sett ett videominne som bestod av en spiral av pianotråd!!! Egentligen var det en stor ringbuffer och det fungerade alldeles OK när man väl hade trimmat längden.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Även relativt moderna signalfördröjningsboxar är inget annat än mer eller mindre långa buntar koax som kopplas in eller ur med strömbrytare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Alla analoga TV-apparater och oscilloskop har fördröjningslinjer, troligen även moderna också.
peter555

Inlägg av peter555 »

Alla kablar fördröjer signalen.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

TV-apparaterna brukar väl använda någon knasig piezo-mackapär, sitter väl typ en skiva inuti där signalen färdas som ljud :P

Kollar man i oscilloskop brukar ju finnas en fördröjningslinje av koax som gör att man hinner se den stigande flanken på signalen trots att triggern inte kan reagera på nolltid.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag blir lite nyfiken här. "Fördröjningslinje av coax", är det altså helt enkelt en bit coax i en rulle typ, och att det är elektronernas förhållandevis låga hastighet som orsakar fördröjningen?

I vilken storleksordning ligger fördröjningen i t.ex. ett oscilloskop?

Om jag inte minns helt fel, och har räknat helt fel, så borde en signal färdas ca 150 meter på en µS. Galet eller i närheten av verkligheten?
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag råkade hitta denna artikel som beskriver det hela.

http://www.edn.com/article/CA209094.html
xxargs

Inlägg av xxargs »

Gör man en koax med hög dielektrisk konstant mellan ledarna så fördröjs signalen och våghastigheten fördröjs ungefär med roten ur Er - dvs Er=100 fördröjer signalen till 1/10-dels ljushastighet.

det är så inom Radiotekniken man försöker få hybridkopplare, splittar etc. i liten format genom att utföra dessa i keramer med hög dielectricitetskonstant.

en väg som man okså labbade med var att linda tråd kring en stjärnformad stav där udden av stjärnan var närmast tråden och fungerade som en konding medans sträckan mellan uddarna fungerade som en induktans enligt modellen hur transmissionslinje är uppbyggd.

Nackdelnen är när man gör en sådan 'diskret' avbildning av transmissionslinjen där LC-länken inte är infinitesmal och perfekt distrubierad är att en sådan lösning får en max högsta frekvense - en storskalig version av detta är pupinicerad telefonledning över långa sträckor (många mil) och dessa hade världen tväraste lågpassegenskap vid gräns på ca 3400 Hz - skulle man ha igenom 4000 Hz på 10 mil standard telefontråd så dämpas den typ 150 dB medans området 300 - 3300 Hz dämpades lika mycket äver frekvensen och i kanske 20 dB... och som utan pupinicering skulle ha dämpats mellan 55 dB på låga frekvenser (500 Hz) till 130 dB vid 3400 Hz...

Det är av denna orsak som telefonsystemen har frekvensområdet 300 - 3400 Hz som standard och inte högre.

sätter man pupinspolarna tätare så kan man få högre gränsfrekvens och det gjorde man i sammanhang när man tex skulle köra över FM-radio från lokala radiostationer till dess sändarplatser högt upp och kanske mil ifrån.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"en väg som man okså labbade med var att linda tråd kring en stjärnformad stav där udden av stjärnan var närmast tråden och fungerade som en konding medans sträckan mellan uddarna fungerade som en induktans enligt modellen hur transmissionslinje är uppbyggd."

Det lät väldigt intressant. Tyvärr lyckas jag inte riktigt se det framför mig. (Kan iofs bero på att klockan oftast är mycket såhär dags.. :) )
Har du något namn, länk eller lite mer info kring den lösningen?
xxargs

Inlägg av xxargs »

en variant på sjärnformat stav är att man lägger typ 4 band med kopparfolie kring en rund stav med lite slits mellan dessa och sedan linda tråd runt för samma verkan - har en bild i någon elektroniklärobok men ingen skanner.

när det gäller fördröjningar så handlar det om nano och microsekunder på sin höjd med dessa metoder - användbart för att fördröja signalen mellan ingång och oscilloskop-skärmen typ så att triggern hinner reagera innan samma signal visas på skärmen och man får med det som utlöste triggvillkoret. - dock oftas på dom snabbaste lägena som detta syns.

sedan kan man vilja ha fördröjningsledningar som i färg-TV för att passa ihop luma och färgsignalen då färgsignalen går långsammare igenom systemet pga. mindre bandbredd och då behöver man fördröja luman någon us så att det passar ihop när dessa ritas ut poå skärmen . - gjordes med koax i början (man kan hitta en ganska rejäl slinga koax på insidan av en gammal TV av denna orsak) - därefter kristall.

dessutom används en fördröjning via piezokristall för att spara en hel linje på 64 us så att det kan jämföras med nästa line för att PAL-systemet skall fungera här stutsar informationen många vägar i kristallen innan den når mottagarsidan och förstärks - Har för mig att man bara var ute efter fasen så ev. amplitudvariation har inte någon större betydelse.

skall man fördröja länge så blir det väldigt långa längder koax med tillhörande förluster även om man valt dielektrium som fördröjer 3 - 10 ggr och är inget för tex. ljudfrekvenser.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

man byggde även minnen till tidiga datorer igenom att utnytja fördröjningar i kablar

Delay line memory kallades dessa, fanns lite olika typer

kolla http://en.wikipedia.org/wiki/Delay_line_memory

Jag har ett litet i en låda någonstanns vet jag.

Har även en fördröjningsenhet till nån gammal högspänningspulsgenerator, fast den väger 10kg :)

gillar annars kvicksilverminnet :)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Haha, det där kvicksilverminnet var riktigt coolt. :)
Skriv svar