Standardspänning för telegrejer (o.dyl.) är den MINUS 48v

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban12

Standardspänning för telegrejer (o.dyl.) är den MINUS 48v

Inlägg av laban12 »

Jag jobbar lite avlägset med servrar och deras nätaggregat.
Av dessa nätaggregat finns det olika modeller - dels de vanliga 230vac och 110vac, sedan lite mer obskyra som typ 400vdc och något som heter "military" (drivs på bark och ärstoppa?)...

Sen finns det en variant som heter -48v som är gjord för att användas i exempelvis telemiljöer där det här tydligen är en standard.

Det jag undrar är om strecket verkligen är ett minus!?
VARFÖR i hela världen har man då en negativ spänning? ÄR det vanligt, det kanske bara jag som är dum... ;-)
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Ja, det stämmer. -48V

Jag kommer inte ihåg varför, men det kan ha varit någon galvaniskt och ha med oxidation att göra.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Har väl att göra med materialvandringen tror jag. Om det blir elektrolys så ska väl kabeln samla på sig mer material, inte förtvina. Någon med bättre koll får gärna bekräfta att det är så.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det är väl precis därför det är så.
laban12

Inlägg av laban12 »

Rohan skrev:Har väl att göra med materialvandringen tror jag. Om det blir elektrolys så ska väl kabeln samla på sig mer material, inte förtvina. Någon med bättre koll får gärna bekräfta att det är så.

Oooookej.... du eller någon får gärna utveckla för jag är inte säker på att jag förstår. Jag är lite trög ibland. :)
bearing

Inlägg av bearing »

Det är kemi. Två metaller omgivna av en vätska som leder joner skapar en galvanisk cell. Om cellen drivs med ström kommer metallen med positiv potential övergå till joner. En kopparledning som ligger i våt mark bör därför inte ha positivt potential då den i så fall skulle övergå i jonform.

Eftersom telefonledningar har negativ potential kommer istället alla möjliga metalljoner i marken övergå i metallform på kopparledningens yta.
laban12

Inlägg av laban12 »

Aha, smart tänkt faktiskt!

Tack för svaren!
Skriv svar