Det jag skall ge mig på är alltså att CNC-konvertera en gammal hederlig trotjänare till industrifräs. Å då pratar vi givetvis av stor kaliber.
Till detta tänkte jag använda mig av följande styrning/matning:
Kulskruvar: 30-40mm kulskruvar med egen ändbearbetning.
Drift: Kuggrem och hjul från cnc-plus om de håller. Länk
Stegmotorer: 86STH118 6.0A 8.5 Nm Datablad
Drivsteg: Geckodrive G212 Länk
Spänningsaggregat: 600w 24v ringkärnetrafo glättad och likriktad. Får se längre fram om de behövs mera kräm.
Mjukvara: Mach3
Här har vi då även info om fräsen:
Sajo uf 54 duo-mill från 1966.
BORD 1320 X 285 MM, X 850 MM, Y 300 MM, Z 455 MM
HORISONTALSPINDEL 16 ST SPINDELVARVTAL 39-1500 R/MIN
SPINDELMOTOR 7,5 HK, SPINDELKONA ISO 50, MOTORDRIVEN
FRÄSBOM 8 ST SPINDELVARVTAL 110-1850 R/MIN, SPINDEL-
KONA ISO 40, SPINDELMOTOR 3 HK, VERTIKALAPPARAT
VRF 52 M PINOLRÖRELSE 52 MM, SNABBTRANPORT X Y 3000MM/MIN Z 1500 MM/MIN
2-AXLIG DIGITALMÄTUTRUSTNING, KYLVÄTSKEUTRUSTNING
2 ST DORNSTÖD
VIKT:2200 KG
Sen så kan jag även tillägga att jag ej har några problem att svetsa, svarva och bearbeta det som behövs vid montering/modifiering. Så maskintillgång och tillräcklig kunskap har jag på de bitarna.
Men är också fruktansvärt tacksam för alla de tipps jag kan få av er cnc-kunniga killar/tjejer här på forumet. Så va inte rädda att ifrågasätta eller komma med förslag. De kan ju aldrig bli annat än bättre resultat om vi är flera med idéerna.

Så lite inledningsfrågor då:
Vågar jag använda remskivor från cnc-plus på T5-10 och T5-60 med 16mm rem för att styra fräsbordet upp och ner med dessa stegmotorer utan att riskera att remmen går av då bordet är gaska tungvevat? Eller oroar jag mig i onödan då remmen utan problem klarar 8,5Nm stegmotor på den utväxlingen? Skall även passa på att mäta upp momentet som krävs för att veva bordet. Så jag vet vilken utväxling jag klarar mig med.