Förstärka FM-modulator med msa0870?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
victor_passe

Förstärka FM-modulator med msa0870?

Inlägg av victor_passe »

Hej, jag har ett antal msa0870 som funkar upp till 6 GHz.
Kan man på något fiffigt sätt förstärka signalen ut ifrån en fm-modulator för att få ut lite mera räckvidd?
det är ingen kinesmodulator för en mp3 spelare utan en med anten anslutning för utgången osv.

Och snälla inget tjat om att man inte får, jag undrar bara om/hur man kan.
Jag vet inte om jag kommer att göra det men vill gärna veta hur man gör/att det går om jag gör så..

länk till pdf:
http://www.hp.woodshot.com/hprfhelp/4_d ... sa0870.pdf
peter555

Inlägg av peter555 »

Koppla enligt applikationen och anslut modulatorn till in och antennen till out så bör du få lite mer kräm.

Dock får du mera övertoner vilket kanske inte är så bra, så förstärkaren bör kompletteras med ett LP-filter.

Tänk också på att MSAan inte behöver mer än -20 dBm in för full output.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

okej, kan jag seriekoppla flera och få mer uteffekt?
Och ska man ha något 50ohm till 0V tjafs som jag inte vet hur det funkar eller räcker det med de få komponenter som är med i pdf:en?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Nej - den har kompression vid 12 dBm (läs databladet), så matar du med -10 dBm från modulatorn så är det ingen ide att sätta några i serie.

Du måste ha LP-filter på utgången.

Dessutom om du seriekopplar ett par sådan med nära 60 dB gain tillsamman så kan du få självsvängning var som helst mellan några MHz till 6 GHz

När man bygger sådanhär så måste man vara väldigt noga med layouten - det skall vara så smått som möjligt med heltäckande jord under layouten med rätt stjockle och material till ledarna på komponentsidan och det måste skärmas med väggar och sättas lock. Iom. att kretsen går upp till 6 GHz måste boxarna vara små.

Vet du inte vad dBm är för något eller kan hantera S-parametrarna på sidan 3 i PDF:n i någon simulator för att kolla matchning, frekvensgång, stabilitet mm. med inkopplad filter före och efter, så bör du inte pilla med kretsarna alls då vid fel konstruktion och layout kan självsvänga på vilken frekvens som helst mellan någon MHz till 6 GHz... du bör med spectrumanalystator kontrollera bygget att den inte sänder ut oönskade frekvenser.
Skriv svar