CAM för en dummie (D.v.s. för mig)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sm7tjc

CAM för en dummie (D.v.s. för mig)

Inlägg av sm7tjc »

Nu skall jag snart komma igång med bygget av min CNC-fräs, modell Jula.
Det kanske är lämpligt att börja lära sig någon lämplig programvara för att kunna använda den när den blir färdig.

För att styra maskinen tänkte jag använda mig av EMC2, som verkar vara mer förlåtande mot den gamla dator som jag tänker använda.

Jag ritar en hel del i SolidWorks, och känner mig ganska hemma i det programmet.
När det gäller CAM-sidan så är jag helt novis och kan absolut ingenting. Vilket program rekommenderar ni att jag skall ge mig på? Helst så enkelt som möjligt att lära sig.
Jag vill gärna kunna köra i 3D för att kunna utnyttja maskinen fullt ut.
Järnet

Inlägg av Järnet »

Freemill är väl gratis
Proffsprogram: GibbsCAM eller Manufacturing modulen i Pro/Engineer, m.fl. m.fl
Vet inte om det finns någon integrerat nc-beredningsmodul till Solidworks annat än CAMWorks?
Men det är inga problem att exportera tex .stl eller annat 3-d format från de flesta 3d-cad-program och öppna filerna i tex GibbsCam eller ProE/Manufacturing
jaras

Inlägg av jaras »

Jag har fått tipset om Cambam och det lilla jag har tittat så funkar det för mig. Jag är också rockie men jag har ändrat mig lite. Jag tror inte att jag behöver 3D längre. Känns som bara blir mer komplicerat.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Järnet skrev:Vet inte om det finns någon integrerat nc-beredningsmodul till Solidworks annat än CAMWorks?
SolidCAM finns också.
Skriv svar