Kulskruv på 25mm och uppåt jagas. Någon som vet vart?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sniffer

Kulskruv på 25mm och uppåt jagas. Någon som vet vart?

Inlägg av sniffer »

Kulskruvar på 25mm och uppåt. Vart handlar vi dessa?

Skall konvertera en enorm industrifräs och då känns de ju verkligen vekt med 16mm-skruvar då bara bordet är 1320mm långt och behöver lite skruvkraft för vettig fräsning. Original trapetsskruvarna skulle jag gissa på är närmare 30mm grova.

Någon som har sett dessa stöddigare skruv säljas någonstans?
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

THK har upp till 50mm: http://www.thk.eu/EN/Products.asp?CO=33 ... Ballscrews

Men smakar det så kostar det.
H.O

Inlägg av H.O »

Solectro har 25mm skruvar och Zapp Automation har upp till 40mm, kan det vara nått?
sniffer

Inlägg av sniffer »

Ok. Då verkar ju den biten vara lättlöst iallafall. Även fast de kommer kosta en del. Men hur brukar de vara med axlarna. Brukar dom vara härdade i ändarna? Eller är de något som går att sätta svarven i? Undrar då man kanske skall lösa ändbearbetningen själv om de går.

Hur har ni gjort? Har ni löst de själv eller har ni skickat med en cad å låtit dom lösa den biten?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Personligen skulle jag låta leverantören ta smällen med bearbetningen, går det åt fanders så är det deras problem. Om du ska göra detta själv så lär du ju behöva tillverka en egen spännhylsa för att minimera skador på skruven från backarna i svarvchucken. Inte nog med det så lär du ju behöva en svarv modell större för jobbet med dom dimensionerna du vill ha tag på, ingen baggis att spänna och lina upp direkt.
H.O

Inlägg av H.O »

Håller med Bengt. Det är värt pengarna att låta dom göra det - dom vet hur man gör och har vanan att göra det - får man anta i alla fall. Att spänna upp en skruv som är 1.5m lång är inte det enklaste. En 1.5m lång 40mm kulskruv är ju inte billig så det känns dumt att riskera att förstöra den om man inte vet exakt vad man gör.
sniffer

Inlägg av sniffer »

Förstår va ni menar. Och att låta dom göra jobbet efter en cad vore ju praktiskt så länge de ej blir massa problem och krångel med dom när man skall skicka caden osv. Typ utländsk firma...

Men de ni nämner med att spänna saker i svarven tar jag mer eller mindre som en baggis då jag äger både industrisvarven och verkligen har kunskapen då jag svarvat ett tag nu. Skulle ni läst min signatur så sysslar jag just med motorsport osv å gör MYCKET motorarbeten i svarv. Mycket modifieringar av motorprylar blir de å uppspänning av stakar, kolvar, ventiler, vevar mm hit å dit osv. Så den biten är de minsta problemet.

Men som ni säger så kan dom göra de smidigt så får dom göra de..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Visst läste jag din signatur, visste dock inte vad du har i maskinpark.
Beställ hem skruvarna och svarva själv då du ser detta som en baggis.
Det är ju inget märkligt i sig, men den där Mr. Murphy lurar alltid någonstans inne på verkstan :)

mina 2cents är att låta leverantören ta smällen.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Nja, jag skulle nog rekommendera att du gör bearbetningen själv.
Om du har kunskaperna och utrustningen så är det ALLTID bäst att "göra själv".
Det är bättre att lägga några egna timmar och få ett perfekt resultat än att låta någon halvtrött typ, hos leverantören, göra jobbet halvdant.
sniffer

Inlägg av sniffer »

Tack för att ni tog kunskapsbiten på rätt sätt. Vissa kan irritera sig på folk som informerar tidigare erfarenheter, fasten de bara vill informera. Å tänkte ej på att jag ej nämnt att jag har lite maskiner sen innan :) Men i vart fall så tar jag och slänger in en bild på fräsen som skall konverteras så ni får ännu större inblick på varför jag prioriterar grova axlar och kraftigare stegmotorer (har redan) och gekos kraftigaste drivsteg på 7A. Behövs helt enkelt lite kraft som jag helst även vill ha i lite överflöd om de behövs.

Kan även tillägga att jag är djupt tacksam för all lärdom och inspiration jag kan få av er kunniga härifrån. Alltid lär man sig något nytt eller gör någon bit mera rätt och genomtänkt. :wink: Så flik gärna in med idéer och inspiration.

Och här är bilden som jag lovade er.
Bild

Och lite info om fräsen:

Fräsmaskin sajo uf 54 duo-mill från 1966.

BORD 1320 X 285 MM, X 850 MM, Y 300 MM, Z 455 MM
HORISONTALSPINDEL 16 ST SPINDELVARVTAL 39-1500 R/MIN
SPINDELMOTOR 7,5 HK, SPINDELKONA ISO 50, MOTORDRIVEN
FRÄSBOM 8 ST SPINDELVARVTAL 110-1850 R/MIN, SPINDEL-
KONA ISO 40, SPINDELMOTOR 3 HK, VERTIKALAPPARAT
VRF 52 M PINOLRÖRELSE 52 MM, SNABBTRANPORT X Y 300MM/MIN Z 1500 MM/MIN
2-AXLIG DIGITALMÄTUTRUSTNING, KYLVÄTSKEUTRUSTNING
2 ST DORNSTÖD
VIKT:2200 KG
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Solectro/Isel vet jag har inga kulskruvar på lager. Därför måste man betala i förskott för att de ska tillverka skruven.

Jag kan tänkte mig att många andra tillverkare har liknande system där de bara tillverkar efter beställning. Om du skickar in CAD filen så kommer de att CNC-svarva axeln innan de börjar med rullningen/slipningen av själva kulbanorna. Du behöver nog inte oroa dig om att de tar en befintlig skruv och svarvar till den.
StefanO

Inlägg av StefanO »

Hej

Ge mig längder på skruvarna så ska du få ett pris på kina skruvar

Mvh stefan
sniffer

Inlägg av sniffer »

Va snackar vi för skruvar då? 25-40mm ? Tror de är runt 30mm skruvar i fräsen. Har ej placerat in den i garaget där den skall vara än så har ej kunnat mäta något. Hur blir de med ändarna på kinaskruvarna och hur är kvalitén ? Bilder ?

Vi fortsätter i den nyskapade projekt-tråden.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=30325
Skriv svar