En TV-hiss ide.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Gimbal

En TV-hiss ide.

Inlägg av Gimbal »

Spånar lite på en TV-hiss för en mindre (runt 19-20 tum) platt-tv, (dock är nuvarande platta TV-apparater alldeles för tjocka men det är en annan femma). Hursomhelst så drömde jag ihop en elegant lösning i morse, tror jag...

Jag tänker mig två gasfjädrar. En på varje sida om TV'n, sammanbundna med en platta som tv'n monteras på. Gasfjädrarna (med tjocka sidan uppåt) är avpassade så att de själva trycker upp tv'n, en litet vajerspel används för att dra ner tv'n till gömt läge.

Kan inte bli mycket enklare mekanik, motorn som drar ner tv'n (ett bamse RC-servo kanske) kan monteras mjukt upphängt för att undvika stomljud. Gasfjädrarna får både lyfta och agera som linjärlager, samt är förhållandevis snygga.

Nu till frågan. Biltemas gasfjädrar, går de att justera trycket i? Såg någonstans att en del fjädrar kan man släppa ut gasen ur genom att knacka på en ventil i botten...
hogge
Kontakt:

Inlägg av hogge »

Följer tråden med intresse . Har nämligen tänkt göra samma sak men med en 32 alt 40 tum.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

smart :tumupp:
du behöver egenteligen bara välja fjädrar som räcker och lite till och lasta ner det så man har lagom lyftkraft

som drivmotor vore nog fönsterhissmotorer för bilar perfekt
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett par hjul, lite vajer och en kontravikt.

När TV'n går upp går kontravikten ner och vice-versa. Resultat: TV'n blir "viktlös" för motorn som driver det hela.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är ingen dum ide, kan bli kompakt och snyggt. Men jag avråder bestämt från att försöka justera trycket i gasfjädrar, det är både farligt och destruktivt. Det bästa är att leta upp ett par som har lagom kraft (med lite marginal) för den tilltänkta apparaten.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Motvikter har jag tyvärr inte plats för, jag har inte ens plats för tv'n.

Målet är att rymma alltihop i ett 5 cm tunt fack bakom ett ryggstöd i en båt. Men jag har gott om tid att fundera då så kallade platt-tv's fortfarande är löjeväckande tjocka.

Har sökt lite på gasfjädrar och det kanske snyter sig iallafall då de med längre slaglängd också verkar ha ett djävulskt tryck.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Kolla också att gasfjädrarna klarar marin miljo om du skall ha dem i en båt.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Icecap skrev:Ett par hjul, lite vajer och en kontravikt.

När TV'n går upp går kontravikten ner och vice-versa. Resultat: TV'n blir "viktlös" för motorn som driver det hela.
Det där skulle vara jäkla tufft utan motor också, tänk bara om man lade en fjäder under tv'n, så behöver man bara trycka ned den lite för att den ska flyga upp....
bearing

Inlägg av bearing »

Du kanske kan använda dig av domkraftsprincipen. Elmotorer driver linjärskruven.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Som nämts så hade det varit grymt coolt om man kunde bygga något fom faktist pallade för vikten och kraften som krävs för att skjuta upp tv.

tex en dvd till en bärbar. den skjuts ut med en fjäder. samma sak med tv'n man trycker ner locket lite. upp flyger tv'än sakta men säkert och låses fast i läge. samma sak uträttas även när tv'n ska ner. tryck till lite lätt och den åker ner och dämpas av fjädrar där nere eller liknande.

Dock så är nog en elfönstermotor till en bil enklast. tar man en som sitter i en framdörr och monterar på längden stående så får man större slaglängd dock är det frågan om det är tillräkligt? sen har man ju fortfarande den saken att klämskyddet/överbelastnignskyddet oftast är inbyggt på de motorerna o då kan det bli problem om de inte orkar med den extra vikten.
wunderbaum_glidarn

Inlägg av wunderbaum_glidarn »

En mordernare fönsterhiss motor tror jag är stark nog alla ungar brukar ju hänga på rutorna ca 10 år, vet dock inte hur mycket tyngre en 22 tv, gemfört med en 22 datorskärm är men tror det skulle gå med datorskärmens vikt iallafall.
bearing

Inlägg av bearing »

Enligt fysiken lagar kan vilken motor som helst hissa upp en vikt, det tar bara olika lång tid. Friktionen gör att det möjligtvis ändå inte går med vissa.
Skriv svar