Jättebra! Jag är tacksam för era åsikter!
Grym: Trefas är uteslutet, då jag inte har tillgång till det i min "verkstad".
Annars antar jag att det är en ekonomiskt riktig väg att gå. Det verkar finnas en hel del 3fas motorer till bra priser på Ebay. Det verkar dock som om den typen av motorer oftast är ganska tunga?
E85: hehe! Meningen med tråden var inte bara förslag till mig utan rent allmänna åsikter i ämnet får gärna tas upp här också, jag tror det finns fler där ute som undrar kring det här. Ang inspiration så är det H.O's bygge som inspirerat mig till de här galenskaperna också!
arvidb: Servomotorer verkar trevliga, bra format och så. Men hur är det med varvtalet på dem ? De jag har sett har haft max 3000rpm. Sen är det ju priset+ det där med drivarna och så. Jag har det gärna lite enklare, då jag i dagsläget inte har lust att koppla in dem mot datorn. Går det att lösa drivningen av en servomotor med tex en PWM? Jag kan alldeles för lite om den typen av elektronik.
Pancakemodell säjer du.. Det låter som en väldigt bred motor. Har du någon bild?
Priset på din, 177$ är det billigt?
H.O: Jag är medveten om att det är svårt att generallisera en sån här komplex situation.
Själv har jag insett att jag mestadels av tiden kommer köra med 3-8 mm fräsar och stundtals med 10mm . Jag har också insett att användningen av mindre frässtål är något som bara kommer att ske med undantagsfall.
De material jag främst fräser i idag är PEHD och Alu. Prototyperna görs först i PEHD och slutgiltigt fräses grejerna i Alu. Jag tror att min nya maskin kommer klara runt 1200mm/min i förflyttning och vara betydligt stabilare än den jag använder idag.
Det är pga av stablitietsbrist jag vill bygga den här spindeln. Jag har insett att min biltemafräs inte riktigt gillar höga sidokrafter samt att grundkonstruktionen inte är tillräckligt styv. Med försiktig matning och gott om tid så får jag ca +-0.4mm precision, och det är inte tillräckligt för mig har jag insett.
500W har jag nog också kommit till insikt att jag vill satsa på. Problemet är motortypen.
Så vad skall man satsa på där? Servomotorer är ju trevliga, men dyra.
Borstlösa/Permanentmagnetmotorer är också dyra, men hur är de i förhållande till traditionella borstmotorer?
Jag antar att man vill ha en så flack momentkurva som möjligt, men hur löser man det?
Vad är det för skillnad mellan DC och AC motorer i dessa sammanhang? är något att föredra framför den andra?
Jag har många frågor till, men jag inser att jag nu måste rusa! Återkommer senare ikväll ( skall korrigera texten lite också inser jag

)
Tack ännu en gång för eran input!