Nybörjar PIC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rohman
Kontakt:

Nybörjar PIC

Inlägg av rohman »

Tjena.
Jag tänkte jag skulle börja med PIC, men kan inget om detta. är det någon som har bra förslag till nybörjar kit eller liknande. eller kanske bara en bra PIC som är lätt att programmera.

+ vad behöver man mer generelt till detta?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Alla PIC är lika lätta att programmera.

Såhär är det: en µC (mikroprocessor) har en "kärna" som är den del som kör programmet. Till den är det kopplat (inuti kretsen) programminne, RAM till att spara värden i och olika "periferenheter". Det som skiljer på de olika modeller är just dessa periferenheter och/eller minnesstorleker.

Så alla PIC16 är identiska i själva kärnan men varierar i storleken på minne, antal och funktioner på periferenheterna, precis som PIC18. PIC 16 och PIC18 är nästan identiska i kärnan när man ska programmera, i PIC18 är vissa knasigheter borta och det finns lite fler kommandon att ge men i stort är de lika.

Så det finns INGEN som är mer lättprogrammerat än andra, de är lika lätta allihop.

Men som "startkit" är det ju självklart en PIC av lämplig storlek och bara för att man alltid vill ha mer: välj en med mycket minne och många pinnar, "spårar du ur" kan du snabbt behöva det och en krets med 40 pinnar kan fint nöja sig med att blinka en enda LED.

Du bör även ha en spänningskälla, helst en väggvårta eller liknande, MYCKET gärna en "lös" 7805-regulator med polariseringsskydd osv. samt självklart någonstans att koppla ihop allt detta, ett kopplingsdeck kan vara mycket bra att ha.

I alla(?) PIC18 och många av de nyare PIC16 finns det inbyggd oscillator, du behöver alltså inte kristall men du KOMMER att behöva avkopplingskondensatorer, lite motstånd, LED och annat småkrafs.

Sedan behöver du får ner programmet från PC'n till kretsen, till det har man en programmeringsenhet. Jag har några stycken, min favorit är WISP628, sodjan säljer efterträdaren (WISP648) och jag tror inte att den är sämre.

Det finns självklart andra men jag vill varna för Vellerman's programmeringsenheter, de KAN fungera problemfritt men dom jag har sett schema på är typiska exempel på hur man INTE ska göra.

Viktigt är att programmeringsenheten stödjer ICSP (In-Circuit Serial Programming) vilket i korthet betyder att du kopplar allting, programmerar och skicker ner programmet i kretsen UTAN att koppla loss något, det är bara att låta allting vara kopplat som vanligt.

Att ha en sockel på en programmeringsenhet ser jag som tecken på mindre seriös enhet, använder man sockel är det för att programmera ett antal kretsar och då pratar vi produktion (fast även där kör man med ICSP numera) och helt andra doningar.

Men det viktigaste: programmet du kan göra program till µC'n i: MPLAB!

Hämtas gratis från Microchips hemsida.

Sådär ja, samma ställe ser du till att tanka ner databladet för den valda PIC, det sparar du på datorn då du "alltid" kommer att behöva det när du jobbar.
rohman
Kontakt:

Inlägg av rohman »

man tacka för din hjälp. mvh rohman
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Icecap skrev: Men det viktigaste: programmet du kan göra program till µC'n i: MPLAB!
Hämtas gratis från Microchips hemsida.
Det är bra att du betonar detta. För ibland blir man ju rånad på 5-10.000 kr när det visar sig att man måste ha en skarp version av en kompilator för att få tillgång till alla finesser.
Skriv svar