Styrning av flera SSR med Drews 5310 temp.controller
Styrning av flera SSR med Drews 5310 temp.controller
Hej
håller på att uppgradera min flödesbänk för topplock.
Då jag skall styra 3 SSRs (en per fas) med Drews 5310 controllern så fungerar det inte. Med en SSR fungerar det perfekt.
Drews 5310
http://www.drews-electronic.de/Drews%20 ... 205310.htm
Styrningen är 0-20mA.
Då man parrallell koplar dom så orkar inte Drewsen hålla spänningen tilräckligt hög för att ge ut 20mA.
Nån som syslat med automation och har nåt tips?
SSR som jag använder är https://www.alliedelec.com/Images/Produ ... 1-0021.PDF
3st RM1E23AA25
Nån som har en lösning.
/Andre'
håller på att uppgradera min flödesbänk för topplock.
Då jag skall styra 3 SSRs (en per fas) med Drews 5310 controllern så fungerar det inte. Med en SSR fungerar det perfekt.
Drews 5310
http://www.drews-electronic.de/Drews%20 ... 205310.htm
Styrningen är 0-20mA.
Då man parrallell koplar dom så orkar inte Drewsen hålla spänningen tilräckligt hög för att ge ut 20mA.
Nån som syslat med automation och har nåt tips?
SSR som jag använder är https://www.alliedelec.com/Images/Produ ... 1-0021.PDF
3st RM1E23AA25
Nån som har en lösning.
/Andre'
Senast redigerad av norrback 15 november 2008, 19:49:57, redigerad totalt 2 gånger.
har provat i serie också men spänningen blir ju då bara 3.3V över alla och det räcker endast till 7mA per SSR. Och för full effekt ut skall det vara 20mA.
Skulle kanske vara typ en OP förstärkare med 1:1 i förstärkning? klarar en sån att dra 60mA?
Eller annan enkel IC eller krets som med 0 - 10V ingång ger ut 0- 10V via en annnan strömkälla och som klarar högre ström?
/Andre'
Skulle kanske vara typ en OP förstärkare med 1:1 i förstärkning? klarar en sån att dra 60mA?
Eller annan enkel IC eller krets som med 0 - 10V ingång ger ut 0- 10V via en annnan strömkälla och som klarar högre ström?
/Andre'
-
Mindmapper
det är en liten specialare eftersom utgången ur SSRn är i proportion till strömmen man har över ingången.
Ställer steglöst effekten på motorerna.
Inget vanligt halvledar relä som är av och på.
inte nån som använt samma typ?
Har pastat fel manual, sorry. nu är det rättat till i första inläget.
modellen är RM1E23AA25 inte RM1A......
/Andre'
Ställer steglöst effekten på motorerna.
Inget vanligt halvledar relä som är av och på.
inte nån som använt samma typ?
Har pastat fel manual, sorry. nu är det rättat till i första inläget.
modellen är RM1E23AA25 inte RM1A......
/Andre'
Senast redigerad av norrback 15 november 2008, 20:22:12, redigerad totalt 1 gång.
-
Mindmapper
Det framgår väldigt dåligt av databladet att en del är ON/OFF och en del kontinuerliga. Har aldrig sett sådana SSR förr. Men A-typen skulle enligt databladet ha väldigt hög spänning för att reagera så jag får det inte riktigt att stämma!
Edit: Såg nu att typen var ändrad!
Är prisnivån samma för denna typ som för vanliga SSR? Isåfall är de ett fynd. Fasvinkelstyrningar för så höga strömmar brukar annars vara dyra!
Stämmer inte riktigt med styrning av vanliga styrningar av trefasmotorer att använda fasvinkelstyrning?
Om det är som du säger borde det inte i så fall gå att lösa med en transistor kopplad som en emmitterföljare (GK-steg). Som tar signal från en resistor i strömslingan. Du behöver en nätdel där utgången flyter. Koppla +24V till kollektorn, SSR ingången till emitter och -24V. Osäkert bara om utgången på regulatorn flyter så pass att inget otrevligt händer.
En op är säkrare!
Edit: Eftersom det är vanliga 4-20mA ingångar är det bara att seriekoppla dom. Borde inte vara något problem då!
Edit: Såg nu att typen var ändrad!
Är prisnivån samma för denna typ som för vanliga SSR? Isåfall är de ett fynd. Fasvinkelstyrningar för så höga strömmar brukar annars vara dyra!
Stämmer inte riktigt med styrning av vanliga styrningar av trefasmotorer att använda fasvinkelstyrning?
Om det är som du säger borde det inte i så fall gå att lösa med en transistor kopplad som en emmitterföljare (GK-steg). Som tar signal från en resistor i strömslingan. Du behöver en nätdel där utgången flyter. Koppla +24V till kollektorn, SSR ingången till emitter och -24V. Osäkert bara om utgången på regulatorn flyter så pass att inget otrevligt händer.
En op är säkrare!
Edit: Eftersom det är vanliga 4-20mA ingångar är det bara att seriekoppla dom. Borde inte vara något problem då!
Senast redigerad av Mindmapper 15 november 2008, 20:21:23, redigerad totalt 1 gång.
-
Mindmapper
-
Mindmapper