Jodå, i sanna Småländsk anda så passade jag på när priset var det rätta.
Jag har ju en längre tid funderat på något liknande. Det måste ju bara gå att få till något fungerande även av sådana här billiga grejor. Dålig precision i tillverkningen kan ju alltid kompenseras med lite efterbearbetning och nytillverkning av "vitala" delar.
Naturligtvis är inte maskinen kapabel till grovavverkning, men har man ingen brådska så kan man nog göra riktigt fina arbeten i den. Jag skall ju använda den till hobbybruk så då gör det ingen om det tar lite extra tid.
Det var helt klart denna tråd som fällde avgörandet. Den är ju rena instruktionsboken för ombyggnaden.
Jula har tyvärr slutat med den. Mailade deras kundtjänst för typ en månad sedan, som sa att den inte kommer in igen... Konstigt att den inte är borttagen från hemsidan.
lilluffe skrev:Har inte haft tid att uppdatera så mycket men det kommer mera så småningom.
Khaki
sm7tjc
Tackar så mycket för den vänliga orden för min ombyggnad i denna tråd.
Hoppas ni lägger upp era egna trådar när ni drar igång med era projekt.
Är det någon av er som har bestämt vad ni ska ha för styrsystem,
Jojjes eller Geckos.
Eller har ni något annat på gång.
jonte_s
Är det bara den lilla fräsen dom ska sluta med eller är det alla.
Det står ju "går ej att beställa på" alla tre maskinerna.
Jag har några stegmotordrivare som jag köpte på ebay för några år sedan. Har för mig att de klarar 35V och 2,5A, vilket borde räcka???
Elektronik är min "huvudhobby" så den delen av projektet är inget som jag oroar mig för. Behövs det något så bygger jag det.
Nu gäller det bara att hitta några lämpliga motorer till "Småländskt pris", he he.
Hej alla.
Jag har en likadan fräs inköpt på Jula. Jag har problemet att om jag till exempel ska fräsa av en aluminiumyta med pinnfräs och måste ta omskär så blir det inte riktigt plant. Alltså om jag kör X ett skär och sen matar efter Y och ska göra ännu ett X skär så blir det inte 100% i nivå. Vad kan det största problemet vara? är det Z axeln som glappar lite? Kan tillägga att jag varit noga me att låsa Z
Nån som har några ideer vad det kan bero på?
Mvh/Lars
Har ingen egen erfarenhet av den maskinen men det låter som att huvudet/spindel inte står vinkelrätt mot bordet. Om huvudet "hänger" lite grann så blir ytan lite sågtandsformad.
Hmm hur tusan ska man lösa det ? Kan tillägga att om jag gör tvärtom alltså matar långa skär med Y och matar efter med X så blir det bra!?
Kan nog vara som du säger.
Ja det ser ju inte ut som att det finns några dirketa justeringar på huvudet i sig. Så du får väl titta på hur pelaren är infäst till basen på maskinen. Ibland finns här typ stoppskruvar som man "väger/lodar" in pelaren med och sedan vanliga skruvar som man spänner fast den med. Pelarens fot står alltså på stoppskruvarna... Om det inte finns så får du väl shimsa, dvs lägga emellen tunna bitar av bladmässing eller folie etc för att få den att stå rakt.
Men kolla först upp om detta ÄR problemet. Har du en indiktarklocka? I så fall sätt upp den i spindeln och "svep" en så stor cirkel du kan över bordet, lägg gärna en parallellbit eller liknande mellan klocka och bordet så är det enklare att svepa över T-spåren etc. Då ser du enkelt om, hur och hur mycket spindeln är 'out-of-tram'.
Min maskin ligger fortfarande i lådan och jag kan konstatera att pelaren sitter fastskruvad med 4 skruvar i botten. Med andra ord så är det enkelt att shimsa där.