PIC Programmer - USB Connection

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

PIC Programmer - USB Connection

Inlägg av MNorrgren »

Har beställt en ny PIC-programmerare. Tänkte se vad ni säger om den ,om den är värt att ha och använda??

Text om den, kopierat rakt av, citat:

"Our new USB PIC Programmer is now available. This easy to use programmer incorporates ZIF sockets for easy IC programming and removal. Power is obtained directly from the USB Port and no external supply is required. In-circuit programming is also available with a wide range of adapters available to suite all DIP sizes from 8 to 40 pin, together with a program-run switch for direct in-circuit program execution. The unit programs all the popular PIC Microcontrollers including the PIC16F84, PIC16F628, PIC18F458 and PIC16F877. Fitted with a sturdy plastic base and standard RJ11 connector, together with programming and power led's for status indication.
This programmer is ideal for use with a laptop or desktop computer in your home or school. The unit comes with easy to use Windows software.

Features
• ZIF Sockets for Easy IC Programming and Removal
• No External Power Supply Required
• Easy to Use Windows Software Included
• Connects to a standard Computer USB Port
• Supports a wide range of PIC Microcontrollers from 8 pin to 40 pin
• In-Circuit Programming Connection and Adapters Available (See Below)
• Power and Programming LED's

Devices Supported
• 8 Pin: PIC12FXXX Series including PIC12F509, PIC12F629, PIC12F675, PIC12F683
• 14 Pin: PIC16FXX Series including PIC16F630, PIC16F676, PIC16F684, PIC16F688
• 18 Pin: PIC16FXX Series including PIC16F54, PIC16F627A, PIC16F628A, PIC16F648A, PIC16F716, PIC16F84A
• 20 Pin: PIC16FXX Series including PIC16F690
• 28 Pin: PIC16FXX Series including PIC16F72, PIC16F73, PIC16F737, PIC16F876A, PIC18F2550
• 40 Pin: PIC16FXX Series including PIC16F74, PIC16F877A, PIC16F871, PIC16F874, PIC18F458, PIC18F4550"

Bild

Bild

Bild

Micke
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tjooo... den fungerar nog men är sannolikt onödigt dyr. Jag ser INGEN anledning till att ha ZIF-socklar på (och de är dyra) då man iaf. använder ICSP ändå.

Jag ser ingen fattbar pris men allt som kostar mer än en WISP648 + USB-dongel eller PICKit2 är för dyrt...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

OKi, ja nä men den verkade smidig och jag vill av någon orsak gärna programmera i zifsockel.
Är fortfarande nybörjare och detta känns lättast så.

Den kostar 59$ inkl frakt från USA, vilket blir 480 SEK. Så det är ett ok pris för mig.

Iom, att den har en USB, inbyggd känns mera pålitligt än den USB-donglarna till seriellporten. Många som haft problem med dem har jag hört och de strular och så. Så känns det bättre med denna, slipper alla bekymmer.

Sen är de donglarna inte gratis. 250 kr på kjell co.

Ursäkta jag frågade, men ville bara få en andra åsikt :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Inget fel i att fråga!

Att programmera i sockel är en säker källa till problem, därav min skepsis. Flyttningen av kretsen fram och tillbaka sliter väldigt mycket på allt samt ökar risken för böjda ben/felmontering enormt vilket är det siste man behöver som nybörjare.

Så just det att programmera i sockel som nybörjare bör man undvika så långt det går.

Och en USB-RS232-dongel går på runt 150:- (129:- på www.24.se) och när man monterar en MAX232 (eller liknande) på µC'n kan den dongel användas till MYCKET.

Just nu använder jag en dongel till att programmera via och en annan till att dumpa ut debug-meddelanden på...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Sorry, bara på ett vansinningt dåligt humör så är lite ur gängorna.

Ja ok. Har faktiskt använt ZIP-sockel alltid, men behövde bara en ny programmerare då jag fick slänga min gamla labbdator och min nya snabba dator har ingen seriellport.

Ska erkänna att jag aldrig haft problem med mina kretsar, med böjda dem etc. Så tänkte varför byta koncept. Sen brukar de programmen som följer med vara enkla och rätt fram.

Är helt värdelös på datorer, kan word, excel, power point, och internet explorer, jo ok kan journalprogrammet melior som de använder på sjukhuset med. Men det är typ allt.

Kan inte ens plugga in en LCD-display till datorn :S .

Men tack för ert svar. Uppskattar lite kommentarer. Hjälper lite och massa bra tips :) .
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sockelprogrammering:
+ Man kan använda alla tillgängliga pinnar på processorn.
+ Man behöver inte designa speciellt för ICSP.
- Efter ett mindre antal omprogrammeringar börjar glappet komma.
- På lödda kort är sockel ett måste, när projektet sedan fungerar kommer livslängden att vara kort pga. slitaget i sockeln. Socklar är bara specificerat till ett visst lågt antal insättningar och uttag, oftast runt 10 st.
- Stor risk att ben böjs vid varje insättning.
- Stor risk för felvänd/flyttat krets.

In-Circuit Seriel Programming (ICSP):
+ Snabbare än sockelprogrammering då man inte ska koppla något loss eller flytta krets.
+ Stabilare då man inte ska flytta kretsar.
+ Billigare, man kan löda fast kretsen direkt och programmera direkt.
+ Enklare då man bara ska koppla in sitt ICSP-don.
- I vissa fall kan man behöva "frigöra" pinnar (2-3 st) för att kunde köra ICSP, i utvecklingsfallen tar man helt enkelt en krets med fler pinnar!

Jag säljer ett produkt med en PIC på, för att programmera om tar jag en IC-klämma på PIC'en, kopplar på min WISP628 och blåsar in programmet. Ingen urkoppling, omkoppling, bygling, avlödning eller annat behövs göras, det är bara "tuta å kör" som gäller.

Till och med då jag satt med µC med EPROM som programminne använde jag "ICSP" via en EPROM-emulator, när programmet fungerade brände jag en EPROM och monterade.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay, ja det var ju faktsikt bra övervägda argument. Nä helt klart, det är ju mindre bra att använda en sockel.

Vet inte ritkigt vad ska säga, du gjorde klart för både för och nackdelar, vilket var myket vänligt.

Kommer kasnke bli en WISP med då. Det kan ju vara smidigt att ha båda två :) .

Tackar för info, uppskattar det.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Kommer kasnke bli en WISP med då.

Finns ju ingen anledning att skaffa en WISP *också*, nu när du har en programmerare.
Bara att köra med ICSP kontaken när du vill göra det, och med ZIF sockeln
när du vill göra det...

Jag hoppas bara att listan med supportade kretsar inte var *hela* listan... :-)

En liten intressant parentes...

Jag noterade artikelnumren på de två ZIF socklarna.
Dessa är pirattillverkade "3M" socklar gjorda i Kina.
Notera att äkta 3M socklar kostar ungefär lika mycket som
hela programeraren. Jag sålde själv dessa på Tradera ett tag men
slutade efter kontakt med 3M i Sverige (ärendet var ända över till
deras HQ i USA) och det var verifierat att det är pirat prylar. Tydligen
fanns/finns det en fabrik utanför Peking som gör dessa, och de
förekommer på alla programmerare på eBay (även som lösa socklar).
Det verkar som om 3M har gett upp. Men det är en väldig skillnad
i kvallitet på en äkta 3M och dessa kopior. För hobbybruk fungerar de
sock säkert OK... :-)
swirve

Inlägg av swirve »

Och en RS-232-USB dongle får du nästan gratis på dealextreme. Tror jag pröjsade 25:- för min som funkar ypperligt med WISP!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Finns även denhär:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=731

Bild

Kostar 43USD ink frakt.

Finns även utan ZIF och då är den lite billigare.

Jag har en och är mycket nöjd. Den har en funktion så att den automatiskt bränner en fil när den uppdateras. Mycket smidigt när prylen nästan är klar och man sitter och finjusterar programmet.
Skriv svar