Linux i LapTop, problem

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap

Linux i LapTop, problem

Inlägg av Icecap »

Tankade hem Ubuntu 8,2, eldade på en CD, nemas problemas.
(EDIT: Ubuntu 8.10 när jag faktisk läser rätt)

Har en gammal Compaq Armada 100S som jag tänkte skulle piffas upp lite med Linux, petade alltså i skivan och startar speldosan. Den bootar på CD'n, jag ska välja språk osv. Väljer sedan alternativet "Starta utan att installera" och efter lååååång tid kan det komma fram en konstant upprepande meddelande om att port 2 är överbelastat men det är det mesta som händer.

Tänkte att den skulle få lov att fundera på situationen men efter 1 timmer var status det samma. testade starta om kanske 5 gg och ge varje gång 30 minuter eller så, samma resultat ändå.

Alltså är min Compaq "lite egen" (jupp, jag vet, de ÄR ju det...) och då jag är intensivt blank på Linux stoppar jag där. Men jag undrar: det kunde vara kul att testa lite men är det ett annat paket jag ska testa med?

Som det är har jag upptäckt att det var bra att det inte fungerade, jag var tvungen att skrämma liv i min Pod-A-Lyzer och den kör bara under Win98 tydligen men det är ju något man kan testa under Linux också då jag ju har programmet till det på hårddisken.

Så min fråga är nog: finns det ett "Compaq-paket" man ska testa med eller är det alldeles kört?

LapToppen är ju ett under av hastighet (K2-6, 533MHz) med enorma mängder RAM (64MB) och en hårddisk av stora proportioner (3GB) så det vore ju verkligen något att samla på ;-)

Skämt åsido: jag skulle vara sugen på att se om Linux kan vara grejen som dög.
Senast redigerad av Icecap 12 november 2008, 22:49:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kanske DSL som första test?
Eller min favorit: Debian. Det har jag kört på en Compaq med 233MHz och 48MB minne. Din är ju rena Porschen om man jämför med min ..skottkärra. :)

edit:
Vet inte om det finns något speciellt Compaq-safe paket, men Debian (Linux överhuvudtaget) brukar vara snällt mot olika former av hårdvara. Du kanske råkade få tag i något mindre stabilt Ubuntu-paket?
Senast redigerad av JimmyAndersson 12 november 2008, 11:33:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Till att börja med finns det nog ingen version som heter 8.2, de kommer alltid ut som x.4 eller x.10 där x et motsvarar årtalet och 4 eller 10 motsvarar månaden, dvs april och oktober.

För det andra är detdär systemet allt för svagt för stackars ubuntu, iaf ramet.

Det du kan göra är att testa XUbuntu.
Det är gjort för system med låg prestanda. :) Men ger dock absolut inga garantier för att det fungerar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Att starta utan att installera startar förmodligen i "live" läge. D.v.s startar och kör direkt från CD:n. Förr var i stort sett alla Linux installerade utom Knoppix som var en live-CD. Numera är det många distros som går att välja att installera eller köra live. Jag misstänker att live-varianten dessutom kräver ännu lite mer RAM då den inte har någon hårddisk att jobba mot. DSL eller någon liknande minidistro borde vara rätta vägen. Bäst funkar nog ren textmode men vill man ha grafiskt läge så är fluxbox en bra fönsterhanterare som kräver lite resurser.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Finns även något som heter alternate install CD som jag använt på
äldre datorer, många därav compaq.

Kolla lite här

Ubuntu är annars enligt mitt tyckte den bästa linux disten nu, för gemene man
iallafall.

Det är ett lite annat tänk för att få en del program att funka men inget
för en händig kille som du.

Underbart forum http://ubuntu-se.org/phpBB3/

Går du helt bet så kan jag kolla på det om du vill.

/ Tompa
Nerre

Inlägg av Nerre »

I "live"-läge så används RAM-disk. Med 64 MB RAM så kommer man inte särskilt långt... Jag vill minnas att när jag installerade Debian sist (på en väldigt klen burk) så gick den in i nån "lowmem"-läge. Alltså det textbaserade installationsprogrammet. Och då är de rätt tveksamt om det hade gått att köra nåt tyngre.

Om du istället installerar så bör du kunna köra i alla fall textbaserat (utan X11) utan några problem. X11 går om du skippar de tunga fönstersystemen.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Misstänkte något sånt, ja. Mera RAM skulle säkert göra uuunderverk! Går det inte att få i en 128:a eller iallafall en 64:a till? Såna kostar ju inget idag.
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

På en sådan laptop skulle jag satsa på något annat än Ubuntu som är ganska trögrott (men trevligt) tex Damn Small Linux (DSL) som jimmy föreslog är ganska givet på 64 mb ram.. kan nog flyta på rätt duktigt med :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

I mitt kök står en _gammal_ bärbar dator (anno 1997) och spelar webbradio och sköter belysningen (via Tellstick/Nexa). Den har grafiskt system med officeprogram och hela kitet, även om det inte används.
Kanske blir en utveckling med recept- och bildvisare?
Operativsystemet är Linuxbaserade TinyMe, rullar på bra efter att jag uppdaterade minnet från 32 till 64 Mb.
Rätt kul att man ändå kan ha nytta av en antik Pentium MMX 233MHz!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Min labbdator är en sådan burk. :)
233MHz och 48MB minne. Win98 som OS.
Eagle, MPLAB, osv körs flitigt på den och det enda som tar lite längre tid är kompilering i MPLAB och att öppna komponentbiblioteket (första gången sedan man startat datorn) i Eagle.

Så man ska ju inte underskatta äldre datorer. :)
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Du kan ju fortfarande använda Ubuntu men annars är det smidigare att köra in en minimal installation av Debian. Välja någon försterhanterare/skrivbordsmiljö, finns massor med lättviktsvarianter. Jag kör till exempel Openbox om jag får chansen. Funkar prima att surfa på PII 300MHz med 128MB RAM eller så och lär gå utan större problem med 64MB också. Kommer aldrig ens i närheten av att använda 128MB med min gamla bärbara.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja en av de saker jag verkligen gillar med Debian är att det är enkelt att bara installera Base. Det folk brukar vara mest negativa till är att debian installer är textbaserad, men numera finns det väl en GUI-variant (jag har dock inte testat den, jag tycker den textbaserade funkar smidigt).

Och man har ju i princip tillgång till samma applikationer som till Ubuntu (den är ju baserad på Debian).
badtastex
Kontakt:

Inlägg av badtastex »

Provade DSL själv på en enkortsdator. Visserligen med 512MB ram men ändå. Tror nog att det är ganska resurssnålt...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Klarar dessa micro distributioner av linux trådlösa nätverk och i så fall bara specifika kort eller många olika? Jag skulle gärna lägga in ett OS som inte tar all kraft av min gamla trötta VAIO men jag använder den uteslutande till surfdator farmför TV:n, så trådlöst är ett måste då jag inte vill ha sladdar runt benen när jag sitter i TV-soffan (eller fåtöljen för att vara exakt :wink: )

/PeterH
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hmmm... då min Pod-A-Lyzer visade sig vara så pass användbar OCH bara köra under WIN-16 (alltså inte XP) har jag ett problem:

Jag skulle gärna installera Linux "på riktigt" men... kan jag sedan köra mitt program till Pod-A-Lyzer'n då? Har sett att det finns "WINE" vilket jag läser som "Windows Emulator" men...

Jag får väl skaka ihop en ny hårddisk till gamla häcken och installera Linux på den och sedan se om allt kan fungera, kan det komma att rulla är det ju bara att peta in Open Office, då kan en av ungarna ha den som "riktig" dator när jag inte behöver den.

Och Ubuntun visade sig MYCKET användbar på annat sätt: jag hade en fil som inte fick att radera, den var på 0 bytes och hade ett konstigt namn. Jag hade startat om datorn, kollat filsystemet osv men utan att få bort den.

Alltså bootade jag datorn på Ubuntu-skivan, gick in i filhanteraren och tog bort filen, nemas problemas.

Hade det inte varit för att jag har så många Win-program hade jag nog bytt till Linux på alla mina datorer.
Skriv svar