lättbyggd första cnc-fräs? (buldyourcnc.com)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Dentrado
Kontakt:

lättbyggd första cnc-fräs? (buldyourcnc.com)

Inlägg av Dentrado »

Hej Allihop!

Jag går sista året på gymnasiet, och har som projektarbete tänkt bygga en cnc-maskin.
Jag hade tänkt bygga något i stil med den på builyourcnc.com, eftersom det finns mycket bra steg-för-steg beskrivningar på hur man ska bygga och den verkar inte kräva specialgjorda delar eller specialverktyg.

Min budget är inte så stor, och min erfarenhet vad det gäller att bygga cnc-maskiner är inte heller den största så därför har jag tänkt börja med att bygga något ganska enkelt och inte så dyrt, jag förstår ju att prestandan blir därefter, men plywood, trä och plast är ju inte fy skam att kunna fräsa (och kanske tunn (0,5-1mm) silverplåt? min mamma håller på med smyckestillverkning).

Är det nån som har något bättre förslag eller synpunkter? Nån annan modell som är bättre? Jag är ganska ny på det här forumet (det här är mitt första inlägg :)), men lillasyrran verkar ju intressant, och ser ut som något man skulle kunna utgå ifrån, hittar dock inte så mycket bygginfo om den, säljs den bara färdig?

Jag har letat men inte hittat någon som pratat om maskinen på buildyourcnc, så det skulle vara intressant att se vad lite mer erfarna cnc-byggare säger om den modellen.

Skulle nåt av motor+drivkretsar paketen på bergan.se passa bra till det här bygget?
Och till själva fräsen, vad ska man använda? En handöverfräs från clasohlsson kanske, t.ex den här kanske?

Nu blev det många frågor :P
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hejsan, jag har själv byggt CNC som projektarbete, även om den nu inte blev klar och nu ett halvår efter studenten fortfarande inte är klar så var ett riktigt bra val :)

Har dock blivit med en "lillasyster" paralellt med mitt stora bygge, och vill man ha en sådan så får man nog hitta någon av dom ~30 ägarna här på EF som vill sälja sin,
den säljs nämligen inte i någon form alls för tillfället och har bara sålts i kittform av jojje här på forumet under förra sommaren...

Jag tycker spontant att du ska för det första bygga en mindre maskin än den som du länkar till och dels att du ska bygga en modell med rörligt bord och fast portal, dessa är mycket enklare att få stabilt med enkla verktyg.

Jag tycker du ska bygga en maskin med arbetsyta på runt 25*25cm av den här typen:
http://www.bergan.se/shopimages/data/1148946871.jpg

Mycket enklare att få stabil och dessutom är den boxad så att det inte flyger damm överallt.

Jag förstår att man vill ha en maskin med rejäl arbetsyta från början, tittade själv på att bygga en maskin som fräser 1m långa grejor,
men det slutade med att jag skalade ner till att fräsa 375*500mm men med en _betydligt_ stabilare konstruktion.

Krävs inte heller speciella verktyg eller så om man är lite händig.

Angående budget... allt är dyrare än man tror... speciellt när det gäller att bygga CNC... men det går att hålla ner rätt bra (jag lyckades inte för fem öre utan mitt bygge spräckte min uppsatta budget minst 4ggr om... men andra verkar lyckas...)

För en fräs i ovan visad modell tror jag att Paket2 från Jojje på bergan.se är lagom och att använda vanlig M10 med en hemmagjord glappfri mutter i plast, samma modell som används på lillasyrrorna.

Du behöver även ett 30V nätagg på ett par A för strömförsörjning till stegmotordrivningen, går att köpa billigt på eBay.

Till själva fräsen tror jag att en dremel är en lämplig början, det som många kör på och som även första prototypen av lillasyrran byggdes för,
där byttes den dock ut mot en betydligt mycket bättre fräsmotor till dom som såldes, en Kress 800 FME som kostar 110 EUR på cnc-plus.de

Skillnaden är att den har bättre precision, låter mycket mindre än en handöverfräs och har elektronisk varvatalsreglering som kompenserar för belastning samt att den är mycket starkare än en dremel (typ 6-8ggr starkare)

Välkommen till forumet föresten, det är bara att fråga på så ska vi försöka reda ut frågetecknen.

Du kan ju också kolla Electric_Man's trådar, han håller på att bygga en enkel CNC i träslöjden just nu som jag har hjälpt honom med att rita.

Designtråden:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=28552

Projekttråden:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=28723
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Kan ju vara bra om bilderna funkar för han också :D

*Fixar*

Edit: *Fixat* :) Ska aldrig mer byta adress på servern :D
Dentrado
Kontakt:

Inlägg av Dentrado »

Jag tycker spontant att du ska för det första bygga en mindre maskin än den som du länkar till och dels att du ska bygga en modell med rörligt bord och fast portal, dessa är mycket enklare att få stabilt med enkla verktyg.
Jag ifrågasätter inte det du säger, det stämmer säkert att det är stabilare med fast portal (låter ganska logiskt), men hur kommer det sig då att nästan alla cnc-byggen jag sett har rörlig portal, varför är det mycket vanligare om det är sämre? är det för att man kan få större arbetsyta utan att maskinen blir så stor?

Här hittade jag förresten en intressant variation på maskinen från buildyourcnc, med fast portal. den är också lite mindre ser det ut som, kanske ska satsa på nåt sådant.. Jag tycker att användningen av aluminiumvinklarna på de maskinerna ser ut som en rätt så smidig lösning.

Tack electric_man, nu funkar bilderna igen, jag blev lite fundersam när bara nån enstaka funkade... Det ser ut som en bra design, ska bli intressant att se hur bygget fortskrider.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

aluminium är inget bra material att ha som lagerbana, det kommer att bli spår i det ganska fort och du kommer få justera dina lager ofta för att hålla dom glappfria.
Fast portal tycker jag är att föredra och är inte på nått vis ovanligare är rörlig.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Japp, precis, maskinen måste bli så stor för att få samma arbetsyta som en med rörlig portal. Men då hopas jag ju att min är stabil som ett as :D (vilket den känns vara änsålänge)
Dentrado
Kontakt:

Inlägg av Dentrado »

POS skrev:aluminium är inget bra material att ha som lagerbana, det kommer att bli spår i det ganska fort och du kommer få justera dina lager ofta för att hålla dom glappfria.
Förstod nästan att nån skulle anmärka på det, och det kan nog stämma, han nämner det på sin sida också, och även om han inte märkt av nåt (än) på sin maskin så kan man om man är orolig för slitage använda stålvinklar istället. Vad tror ni om själva iden om med sådana vinklar, om man skulle använda stål istället?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Stål är nog bättre men vanliga vinkeljärn är inte så exakta i måtten.
Axelstål är ett alternativ.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Svårt att få tag på vinkeljärn som är såpass exakta, känns som ett bättre val med axelstål i stället.

Den runda formen är ju betydligt mer lämpad än en vinkel egentligen för lager att ligga mot, såvida man inte kan justera in vinkeln mot lagren med en hundradels millimeter nogrannhet eller nogrannare så att man får en perfekt kontaktyta...

Och ja, anledningen till att dom flesta bygger med rörlig portal är att man får stor arbetyta på relativt liten plats, mitt stora bygge kommer inte ha större arbetsyta än min lillasyster, men den kommer vara 3ggr större... och 10ggr tyngre... och förbannat mycket stabilare :)

Men ska man tillexempel som jojje fräsa jättestora MDF-skivor på 1.2*1.2 meter eller så så blir det en väldigt stor fast portal, och då blir det bättre med en rörlig portal pga utrymme.

Sen är det nog lite mer i dom flesta byggares tankesätt att ha antingen all rörelse i portalen eller i bordet då det känns logiskt att röra allt på samma ställe och inte en axel på bordet och en portalen som fast portal innebär.

Men om man vill ha nogrannhet och en stabil maskin är det mångdubbelt enklare att bygga på det sättet jag visade.

Personligen värdesätter jag stabilitet och precision mer än yta då jag själv sällan gör större saker än A4 eller så... det räcker nämligen för det allra mesta som hobbyist.

Varianten på bilden jag länkade till använder rör och kullager på ett rätt smart sätt på Y-axeln, en lösning som jag tror är mycket bättre än vinkeljärnslösningen.
Dentrado
Kontakt:

Inlägg av Dentrado »

Ja nu när jag tänker efter så kommer man nog ha större glädje av att kunna fräsa lite mindre saker men med mer precision, än stora saker med dålig precision. Jag följer nog ditt råd, tack för hjälpen!
ove

Inlägg av ove »

Meduza skrev:Varianten på bilden jag länkade till använder rör och kullager på ett rätt smart sätt på Y-axeln, en lösning som jag tror är mycket bättre än vinkeljärnslösningen.
Har du fler bilder som visar lite mer hur linjärlagren på Y-axeln är konstruerade?
Dentrado
Kontakt:

Inlägg av Dentrado »

Hmm... det verkar som om bilderna återigen inte fungerar i electic_mans tråd.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Vad står det i min signatur?

Edit: Det med röd text, för att förtydliga.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ove, nej jag har inte fler bilder, ta och dra iväg ett PM till Jojje och fråga om han kan ge dig mer detaljerade bilder, det är hans design...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

PM läser jag, men svarar inte på. Så skicka mail isf. :D
Skriv svar