Testa hurvida ett batteri är trasig eller inte?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Snouser

Testa hurvida ett batteri är trasig eller inte?

Inlägg av Snouser »

Jag har ett batteri till min Macbook som jag köpt separat för 1400:-, nu efter 1.5 år (8 mån orört) så är batteriet helt dött. Efter lite folk jag har pratat med så har jag kommit fram till att ett batteri efter första laddning, kan dö om det inte används under en längre tid, eller har jag fel där?

Om det har legat stilla eller inte, så borde det väll ta lite laddning efter ett tag.

Min fråga är, är detta batteriet trasigt, eller är det vardags slitage som har gjort att det inte fungerar längre? Kan jag testa mitt batteri på något sätt så att jag ser ifall det lever/tar laddning?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Problemet med batterier är att man håller på att smådutta med laddningen. Många laddare slår på laddningen så snart spänningen har sjunkit det minsta från fulladdat. Rätt metod är att låta spänningen sjunka rejält kanske 25% och sedan ladda fullt. Det är mina 50öre...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har det legat så länge finns chans att det självurladdat så mycket att det djupurladdat. Har det varit varmt till, självurladdar det snabbare.

Är det djupurladdat en stund så finns risken att det inte tar laddning. Finns väl också risk att det kan hända otrevliga saker isåfall. Lämna det inte att ladda utan upsyn vore säkrast.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men akta synen om det exploderar, helt appropå uppsyn.

Protte
xxargs

Inlägg av xxargs »

låt det få tid att ladda upp - är det djupurladdat så har många laddare/skyddskretsar en uppväckningsalgoritm som kan pågå i många timmar med ytterst försiktig laddning i början.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag bröt upp ett dött batteripack till en laptop och laddade varje cell för sig till 4.2 V med hjälp av ett labbaggregat med strömbegränsning. Batteriet klarar numera att hålla datorn vid liv en timma vi låg processoranvändning. Vet inte vad det klarade nytt.
Skriv svar