Squiz3r's Lillasyster [Bild-tråd]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Sådär.. Nu har jag lagt två lager klarlack på dem gula delarna också. Dem får hänga ute och torka tills imorrn, så ska jag hämta in dem.

Efter det ska jag måla:
Bild
så därför tycker jag att MadModder kan skynda på lite med sin så att jag kan ta inspiration från honom :D. Jag har en plan på hur den ska se ut, men jag har lite svårt att visualisera det :)..
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu är dem stora gula bitarna in plockade. Det blev inte perfekt yta på dem, men det får duga så. Jag har egentligen ingen bra plats att vara på, nu är jag ute i maskinhallen, Där finns tak och väggar men det blåser rakt igenom den.. Så det blir ju säkert fuktigt..

Och här är bilden:
Bild
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Och en till uppdatering :)..

Här är min arbetsplats. Har målat två lager färg på de sista bitarna nu, så de ska torka tills fredag, då ska jag lägga två lager klarlack över dem.
Bild

Den här plastpåsen låg ungefär 3 meter från det jag målade, och ändå är den full av färg som har blåst över den!
Bild
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Hehe, hänga ute :D Det hade aldrig gått här, är ju -grader 24/7 nästan :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Dem har utsatts för frost några gånger, tror att det är därför en är lite skrovlig på ett ställe :oops:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Började bygga ihop fräsen idag.
Bild
Bild
Bild

Nu är det skit väder här nere, så jag får vänta med att klarlacka dem sissta bitarna.. Om det tar lång tid innan det blir bra kanske jag bygger ihop det och målar igen nästa sommar..
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu upptäckte jag ett problem som kommer försena projektet väldigt mycket :/..

Gängstången till Y-axeln (den som sitter på traversen, i pdf filen kallas den nog X?), den gängstången är JÄTTE skev :shock:.. Om jag sätter fast den i borrmaskinen och snurrar så voblar ytteränden ca. 1,5 - 2cm.. Så jag testade med Z-axelns gängstång också, och den voblade nog 0,5 - 1cm..

Hur raka brukar dem vara? Jag har för mig att gängstänger inte brukar vara så raka :/
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tar 5-10 minuter att fixa. Lägg den på ett rakt underlag å snurra, som om du kavlar deg. Då ser du lätt vart du ska böja på den så den blir rak.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu har jag byggt vidare.. :)

Jag började med att förlänga kablarna till motorerna...
Bild

Sen monterade jag på portalen
Bild

Här kan man se slangen med kablarna till X ( eller Y.. :)) motorn.
Bild

Vid monteringen hade jag problem med att en bult (maskinskruv) inte ville in, sen upptäckte jag att hålet för ikea-muttern hade blivit uttöjt.. Så jag löste det genom att trycka in en M3'a i glappet :P
Bild

Sen sprack skiten, så jag fick limma ihop det igen.. :)
Bild

Sen monterade jag ihop Y (X) vagnen, dock glömde jag en detalj första gången, så jag fick plocka isär den igen.. Och nu kom jag på att jag måste plocka isär hela traversen för att få på denna..
Jag har bytt ut alla muttrar vid lagrena till låsmuttrar eftersom dem tar mindre plats (= större fräsyta) och för att det är lättare att ställa in exakt (dessutom tror jag inte att dem blir lika sheva (stavning?) som om man spänner två muttrar mot varandra.. Sen gjorde jag som MM och satte dem svarta plastbrickorna från sprejburkar emellan.
Bild

Jag tyckte att fräsen stallade lite lätt när jag körde den på 15v (max vad mitt labbagg kan ge) så jag slaktade en gammal DC-DC converter rill en bärbar dator. 24v ut och 11-14v in.
Bild

Men mitt labbagg kunde inte leverera startströmen som DC-DC convertern behövde, så överströmsrelät började oscillera.. Detta löste jag dock genom att koppla in min GIGANTISKA kondensatorbank parallellt med agget. (Gigantisk -> Fysisk storlek)
Bild

Och efter lite moddande hade jag en skruvplint på utgående kontakt och en ciggkontakt samt banankontakter på ingångssidan.
Bild

Allt för denna gången, nu ska jag demontera traversen.. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

UPDATE!

Lillasystern står åter på sin hemma plats.. =)
Bild

Elektroniken ligger i en bunke bredvid, när jag har övat mig lite och skaffat material ska jag fräsa ut en box till den.
Bild

Z-vagnen..
Bild

Slangen med sladdarna (till Z-motorn) löper i träbalken..
Bild

Jag surrade (med ståltråd) fast sladden till kressen i en pianotråd som ser till att den inte hånger ner på fräsbordet..
Bild

Och en första provfräsning.
Bild

Filmer:
Brukar dem låta som siréner, eller är det bara min?
IN ACTION - i högdensitets frigolit(?)
IN ACTION 2

En till uppdatering kommer snart..
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Låter ju som en actionfilm från 80:talet. uiiiiiiiiuuuuu
Vad kör du med för steg 1/1, 1/2 osv ljudet ändrar sig med stegen så du kan ju prova lite olika, skulle föreslå halvsteg.

Kanske nått för dig att bygga vidare på?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... v+n%E4tagg
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... kör du på hel- eller halvsteg? Helsteg låter mer.

Funkar det bra med den accelerationen du ställt in? Har du provat köra ett program med typ 10st fram och tillbaks, och klockat in så det är samma start- och slutpunkt?
Det låter som en väldigt kort acceleration
ondisc

Inlägg av ondisc »

Ser trevligt ut!

Vad har du för cam-program till det där?
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Vad är det för kabel som du skarvat stegmotorerna med?
Har inte hittat någon bra 4 ledare.
Borre

Inlägg av Borre »

Skriv svar