Flera belysta plexygravyrer på varandra?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
marcusg

Flera belysta plexygravyrer på varandra?

Inlägg av marcusg »

Har sett lite på forumet dessa graverade plexiglas som belyses med LEDar. Har kommit på en idé som jag undrar om det går att genomföra någorlunda enkelt (och billigt)...

Exakt vad det skall bli berättar jag nog först i den eventuella projekttråden jag skapar (om det visar sig gå att göra). :wink: Min fråga är dock följande: Går det att gravera flera plexiglas, placera dem mot varandra (eller någon millimeters mellanrum) och belysa dem med olika färg? Kommer det att fungera, eller flyter färgerna helt ihop? Man får givetvis se till att de LEDar som belyser underifrån endast lyser på ett plexiglas, d.v.s. man får avskärma de olika LEDarna från varandar.

Om jag t.ex. vill göra en fyrkant i en färg (c:a 4cm hög) med ett kryss i mitten (som går ända ut till fyrkantens hörn), är det möjligt?

I exemplet ovan överlappar de olika gravyrerna inte varandra, vilket jag tror gör det hela lättare, eller hur? Men givetvis måste jag även fråga hur det går om man har överlappande gravyrer: dels där båda är belysta, dels om endast den ena är belyst medan den andra inte skall synas (d.v.s. man skall kunna växla mellan olika mönster, t.ex. få krysset i exemplet ovan att bli ett kors)... Kommer belysningen av det ena mönstret spilla över så mycket i det obelysta mönstret att det hela blir otydligt?

Det jag minst vill ha är två glas med olika gravyr och färgbelysning. Men om det går kan jag tänka mig fyra-fem stycken.

Till sist: vilken tjocklek på plexi är lämplig att använda? Och är det möjligt att göra gravyren för hand, eller blir resultatet så pass mycket bättre med en fräs att man bör satsa på att få tillgång till en CNC någonstans?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Klart det går att ha skivor med någon millimeters mellanrum, du får dock se upp med att inte ha en gravyr som måste ha 100%-ig placering då det kommer bli lite olika beroende på vinkel man ser det i.

Ju fler glas du har desto större skillnad blir det mellan det längst fram och längst bak.

Belysningen kommer säkert spilla lite mellan glasen, så den släckta gravyren kommer ju knappast att vara helt osynlig, men den kommer inte heller att vara så starkt upplyst, här är det bara att prova och beror på vad du anser acceptabelt.

Och vilken tjocklek på plexi du ska ha... jag själv har bara kört i 4mm, men då har det varit för att jag har velat ha stabila fristående plattor, men det går nog utmärkt att gå ner till 2mm för mindre saker.

Och hurvida det blir mycket bättre med CNC eller inte beror naturligtvis på hur bra du är på att gravera, det finns folk som tex Wolverine på Sweclockers som gör gravyrer mycket bättre än vad jag klarar att göra... och då använder jag en cnc-fräs :)
Tex denna: http://www.sweclockers.com/album/?id=2437

Lite länkar som kan vara intressanta:
http://metku.net/index.html?sect=view&n ... /index_eng
http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=306809
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tjockleken på plexiglaset bör väl vara åtminstone ett par millimeter tjockare än vad den djupaste gravyren är.
Detta är bara mina funderingar. Har bara testat på 4 och 8 mm och det har fungerat fint.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Bild

Bild

Det går....
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Oblivion
Var på deras hemsida hittar man mer detaljer på detta ?

Nu har du satt griller i huvet på en :D

/EDIT
Hittade länken, nu ska här kluras lite
marcusg

Inlägg av marcusg »

Tackar för svaren, det verkar ju fullt möjligt det här. Ska spåna vidare några dagar, dyker upp nya idéer för projektet hela tiden! :D
Skriv svar