Switch för mV område med max 1mV i förlust vid låg strö

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Switch för mV område med max 1mV i förlust vid låg strö

Inlägg av Henry »

Har två spänningar som ligger inom 1mV till 1V där den ena är en direkt indikation på en temperatur och den andra spänningen är till för att ställa in en omslagstemperatur av ett relä eller vad som helst. Temperaturen visas på en display men jag vill även kunna se omslagstemperaturen när denna skall ändras och häri ligger problemet då jag bara har en ingång. Jag kan inte se något annat sätt än att signalerna måste skiljas från varandra och bara kopplas in var för sig beroende på vad som önskas avläsas.

Vet ej ström men den är väldigt liten säkert en bra bit under 1mA för tempspänningen men förmodligen strax under 1mA för omslagstspänningen, har inte värdena i huvudet just nu. Hade velat ha någon halvledare för detta men mosfetar klarar inte dessa nivåer då det ju handlar om så låga strömmar och deras Rdson är ju baserat på bla strömmen genom de och bipolära är förstås inte ens att tänka på.

Det enda som jag då kan tänka mig är ev reläer men vettefasen om det finns med så pass låg kontaktresistans så att det inte blir mycket mer än max runt 1mV förlust vid dessa låga spänningar. 1 grad fel eller bättre är vad jag gjort det hela för så max 1mV är vad som får försvinna men det skulle kunna gå att kompensera några få mV hit eller dit i brist på annat men inte mer än så.

Kan inte direkt komma på något annan alternativ till det hela men skall sova på det, men någon som kanske har tips på något relä som kanske skulle kunna passa om det ens finns vls? För halvledare är som jag ser det som helt uteslutna.
peter555

Inlägg av peter555 »

Kan du inte buffra ingången så den blir mer högimpediv ?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den ligger på runt 1Mohm när jag tänker efter men skulle ev kunna gå att att höja till ca 10Mohm om det hade behövts. Vet dock inte riktigt hur du tänker annars för impedansen hos ingången spelar ingen direkt roll vid omkopplingen. Det är omkopplingsmekanismen i sig som är problemet för mäter jag ena spänningen måste den andra kopplas bort med då tex kanske ett relä men utan utan att jag förlorar mer än runt 1mV i relät.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kvicksilverfuktade tungelementrelä'er är nog det man borde börja prova med
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men...???

"Vet ej ström men den är väldigt liten säkert en bra bit under 1mA för tempspänningen men förmodligen strax under 1mA för omslagstspänningen"

Vid 1mA och max. 1mV ska kontaktresistansen inte överstiga 1Ω... och alla reläer klarar detta galant. Största problemet är nog att hitta ett relä som klarar 0-belastning men de finns också till vettiga priser, kvicksilverreläer finns inte längre ju men det finns andra.

ELFA har t.ex. 37-162-22 som klarar det.

Att klara det med MOSFET är enkelt, välj en MOSFET med Rdson som är låg nog bara, t.ex. IRFD120 eller liknande.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag förstår inte hur du får det att gå 1mA med 1V signal och 1Mohm inimpedans. Det borde funka med vilken analog switch som helst, typ 4016.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Tungelement avsedd för nollström säger jag. så fort man plockar in 4016, FET etc. solitdstate-switchar så skapar man alltid ingångar via strömförsörjning och gaten en möjlig väg att smutsa ned signalen kapacitivt kopplat eller någon form av modulation om man inte tänker sig för.

många hundratusentals kronors mätinstrument för RF har massor av RF-tungelement i sig fortfarande för att det inte finns vettiga alternativa solidstate-omkoppling ännu när man skall mäta långt ned i brusområdet i känslighet...

Har man flera MOhm inimpedans i mottagaren så behövs det inte så många pF ej symmetrisk balanserad kapacitans för att injecera störningar till en högimpediv ingång.

Till detta så bör man fundera på om man inte kan buffra sensorn med en förärkare intill sensorn innan så att impedanserna inte är så höga - tex eleketmictrofoner har alltid en inbyggd FET just för att transformera många MOHms impedans till något som går att transportera på kabel - det är därför elektretmicrofoner alltid kräver fantommatning eller separat spänning.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Switch för mV område med max 1mV i förlust vid låg s

Inlägg av pagge »

Henry skrev:men mosfetar klarar inte dessa nivåer då det ju handlar om så låga strömmar och deras Rdson är ju baserat på bla strömmen genom de
Sant, men vid låga Ids (eller egentligen låga Vds) så uppför sig drain-source med god approximation som ett motstånd dvs Vds=Rds*Ids.
xxargs

Inlägg av xxargs »

om man lägger på säg 100 mV brus eller ton på gaten i öppet eller stängd läge - är signalen som går igenom/blockerat av FET:en fortfarande 'oskadat' - har man väldigt höga impedanser så är detta inte självklart...
peter555

Inlägg av peter555 »

I det här fallet är väl signalerna mycket lågfrekventa så det bör gå att filtrera kraftigt. Hur är det med tungelement, brukar inte de ha problem med termoelektrisk DC-offset ?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det beror på material i kontakterna där också - precis som alla andra reläer.

pratar man om nollnivå. minimal kontakttermisk brus och termospänningar och olinjaritet så pratar man om högklassig materialforskning - information som dessvärre inte står hos relätillverkarna och det enda säkra om man vill ha tyst övergång utan kontaktbrus, termospänningar och olinjariteter i uV-nivå utan forskarkompetens är just kvicksilvervätta reläkontakter - något som är svåråtkommligt idag och väldigt få ersättare - om de existerar, finns.

Skall man ha höglassiga kvicksilverfria reläer för kinkiga uppgifter så måste man vara doktor i materialfysik - ha goda ingångar till reläfrabrikanter utvecklingsavdelningar och vara en stor köpare - för att hitta reläer med rätt materialkombinationer i kontakten som passar uppgiften - kvicksilvervätta reläerna passade nämligen alla, både avseende hållbarhet och kvalitet på omkopplingen och att det inte förämrades även vid fula laster som ger gnistor med materialflyttning och beläggning som sker i normala torra brytare - eftersom det gnistrar mellan ren kviksilver i vakum som ändå är flytande och flyttar sig mellan kontakterna hela tiden - det fins inget som kan bli bränt, oxiderat och skitigt när man råkar får en gnista mellan brytarspetsar av kvicksilver...

Därför är det så idiotiskt att det inte går att köpa sådant här ens med pant (om man inte är militär) medans man kan köpa en kompaktlysrör med 300 mg kvicksilver som räcker för 10 reläer för 23:- på jula... och 10% av dessa kompatlysrör tappas i golvet och går sönder och kvicksilvret sprids ut innan det är återvunnet igen - snacka om dubbelmoral
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kan ha några kvicksilverfuktade liggandes någonstans, rättare sag, dom finns men jag vet inte riktigt var , om intresse funnes

håller med xxargs om dubbelmoralen ,suck
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Både ser och förstår att jag förstås räknat åt helvete fel med bla missat flera siffror och lagt till alldeles för många på vissa ställen och vet inte vad så det var inte så konstigt att jag inte fick ihop det. Har tex fått värden som säger att jag måste ha relän som har en kontaktresistans på under 1mOhm men som skrivet så räcker det givetvis med 1Ohm vid 1mA och tom mer än det vid lägre strömmar.. *suck* Skall ha något som jag tror är ett litet telerelä för små signalnivåer som jag skall testa behöver nämligen ett litet relä för att få plats.

Jag förstår inte hur du får det att gå 1mA med 1V signal och 1Mohm inimpedans. Det borde funka med vilken analog switch som helst, typ 4016.

Nej just 1mA är förstås omöjligt, ser att jag dessutom tänkt på resistansen i signalvägarna när jag skrev inte själva ingångsimpedansen för A/D ingången. Men det är dock inte 1mA utan som jag skrev det är bra mycket under detta vid ena signalen och lite under 1mA vid den andra inte exakt 1mA men viste inte värden då. Signalvägarnas resistans är runt 10K för den en och runt 1Mohm för den andra men ingånsimpedansen till A/D omvandlaren är så hög att det inte spelar någon direkt roll. Då det är µA området det handlar om så bör då tex en 4016 vara helt ok för detta, skall kollas närmre.

Signalerna det handlar om är linjära långsamt stigande och sjunkande så de är rätt enkla att hantera. Dock kan kanske A/D omvandlaren introducera lite brus men tror det skall gå att fixa utan större problem och det ligger ändå i µV området har jag för mig.

pagge: Så vid väldigt låg Vds så håller sig ändå Rds inom låga värden vilket ju då förstås är helt ok och användbart. Trodde att MOS inte skulle fungera på något vis vid låga Vds men det gör de alltså, bra att veta tackar för infon.

Nu skall det testas med mosfetar, relän och vet inte allt och se om dessa fungerar som det skall nu när uträkningarna är som de skall nu när man vaknat till..

Kontentan: Man skall inte hålla på med ens enkla uträkningar när man är så trött så man nästan somnar.. :roll:

Tack alla! :)
Skriv svar