Här finns en del info om instrumentförstärkare.
http://www.tfe.umu.se/courses/elektro/e ... G1/op.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Instrumentation_amplifier
Att bygga på det sätt som ni byggt med en enkel differentialförstärkare är ingen bra ide. Hoppas det framgår av länkarna.
Konstighet i enkel förstärkarkrets
-
Mindmapper
- prototypen
Har nu testat att sätta två buffrar framför diff-förstärkaren med goda resultat.
Jag tolkar det som att det varit in-impedansen som varit helt galen och därför borde en In-Amp (med single supply matning < 3.6, rail-to-rail och gain >= 1000) avhjälpa problemen, eller?
Har tittat på INA122, AD8223, AMP04 och AD627 men jag skulle hellre ha en kapsel med 2 eller 4 separata in-amps i, någon som har förslag?
prototypen: Vad menar du med att kopplingen i övrigt är fel? Om du syfter på den följande buffern så borde väl behovet av den förvinna med en in-amp, eller tänker jag fel? Anledningen att den sitter där till att börja med är att ADCn vill ha en inimpedans på <= 10kOhm och jag har förstått det som att utimpedansen från diff-förstärkaren var detsamma som 1MOhm förstärkar-resitorn.
Jag tolkar det som att det varit in-impedansen som varit helt galen och därför borde en In-Amp (med single supply matning < 3.6, rail-to-rail och gain >= 1000) avhjälpa problemen, eller?
Har tittat på INA122, AD8223, AMP04 och AD627 men jag skulle hellre ha en kapsel med 2 eller 4 separata in-amps i, någon som har förslag?
prototypen: Vad menar du med att kopplingen i övrigt är fel? Om du syfter på den följande buffern så borde väl behovet av den förvinna med en in-amp, eller tänker jag fel? Anledningen att den sitter där till att börja med är att ADCn vill ha en inimpedans på <= 10kOhm och jag har förstått det som att utimpedansen från diff-förstärkaren var detsamma som 1MOhm förstärkar-resitorn.
- prototypen
JO, det hjälper inte att sätta en 100 kronors OP förstärkare med hur många nollor som helst i toleransen om som du skriver att inimpedansen är för låg.
Med rätt koppling kan man börja byta förstärkare om det driver för mycket eller brusar eller vad man nu inte är nöjd med i slutresultatet.
Utimpedansen är betydligt under 10 kOhm från differentialförstärkaren och har inget med 1MOhms motstånden att göra. Utimpedansen har med råförstärkningen hos OP:n att göra.
Protte, verkar som ni är på rätt väg, hoppas ni når fram.
Med rätt koppling kan man börja byta förstärkare om det driver för mycket eller brusar eller vad man nu inte är nöjd med i slutresultatet.
Utimpedansen är betydligt under 10 kOhm från differentialförstärkaren och har inget med 1MOhms motstånden att göra. Utimpedansen har med råförstärkningen hos OP:n att göra.
Protte, verkar som ni är på rätt väg, hoppas ni når fram.
-
Mindmapper
För att instrumentförstärkaren löser hela problematiken med att koppla in sig till bryggan. Instrumentförstärkaren ska inte sättas framför, utan ersätta den op som sitter där nu. Förmodligen blir utimpedansen dessutom så pass låg att det inte ska behövas något buffertsteg. Det sista är jag inte riktigt säker på men det samt om förstärkningen räcker till får man titta i databladet (för den krets han väljer) för att utröna.prototypen skrev:Mindmapper: Vad har det för betydelse med en instrumentförstärkare när kopplingen i övrigt är fel.
Edit: satte dit paranteser.
Edit2: Zetter: Har aldrig sett flera instrumentförstärkare inbyggd i samma kapsel. Förmodligen har det med tillverkningsprocessen att göra. Om det är lasertrimningen som ställer till det eller om det är andra problem som är historiskt betingade kan jag ej svara på.
Man behöver inte jobba med instrumentförstärkare, om man tänker efter lite grand.
Inångsimpendanserna behöver vara minst 10 ggr bryggans utgångsimpendans.
Max förstärkning 10 ggr per steg.
Lämpliga OP kan vara OPA340, OPA2340, OPA4340. 1 resp 2 och 4 OP's/kapsel.
Lite mer förslag är att mata bryggan med en stabil referensspänning.
Nollpunktjustering och variabel förstärkning på sista OP'n.
"Snea" bryggan lite, så man alltid har en utspänning från den.
Sätt "Nollpunkten" till runt 0.5V Maxutslaget på runt 4.5V.
Så får man lite "felmarginal" i AD'n också.
Inångsimpendanserna behöver vara minst 10 ggr bryggans utgångsimpendans.
Max förstärkning 10 ggr per steg.
Lämpliga OP kan vara OPA340, OPA2340, OPA4340. 1 resp 2 och 4 OP's/kapsel.
Lite mer förslag är att mata bryggan med en stabil referensspänning.
Nollpunktjustering och variabel förstärkning på sista OP'n.
"Snea" bryggan lite, så man alltid har en utspänning från den.
Sätt "Nollpunkten" till runt 0.5V Maxutslaget på runt 4.5V.
Så får man lite "felmarginal" i AD'n också.
Om du/ni trots allt bestämmer er för instrumentförstärkare kan jag rekommendera denna guide från Analog Devices. Väl skriven och täcker allt (läs: troligtvis mer än) man behöver veta.