CNC Fräs (bettan)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

hej alla :)

PerE: jag ger långt ifrån upp pga hårda ord :), kunskap är till för att delas, och min mening är att det finns fördelar med allt, respektive nackdelar, finns en anledning till att de finns olika motortyper och bränsletyper :), men nog om det,

jag vill dessutom tacka POS och Hecke för deras tid de la för att visa på bild vad de menade, och jag har faktiskt bestämt mig för att skippa den konstruktionen, och göra en "traditionel", jag har ritat om, ny länk finns på första inlägget, funkar inte länken, använd arkivlänken, jag kan inte kolla det nämligen lokalt :(

det jag vill säga är dock, att jag är tacksam för kommentarer, och att jag avsiktligt gjort konstruktionen rammässigt, speciellt y-axeln är ju inte fast i något direkt,

jag har två val på y-axel hållaren, de som pekar uppåt, som håller y-axeln,
antingen gör jag de i ~5-10mm stål, eller ~10-20mm Aluminium,

detsamma gäller y-axeln, och stabiliseringen av y-axeln,

z-axeln har jag nog bara ~10mm till dock,

ända nackdelen med aluminium är att jag kanske får vänta lite innan det blir klart, alltså delarna :(,

x-axeln kommer stabiliserar oavsett vikt, då det inte är "rörbart", men resten kommer motorerna röra och vikt är ju alltid uppskattat lägre, men det ska ju vara stabilt med,

men vad tycker NI, ärligt talat har jag ingen materialkunskap, visst jag vet att man kan sätta upp massa järn/alu hit och dit för att få en stabil maskin, men det ska ju inte väga onödigt mycket, vi alla vet att öresundsbron inte e massivt gjort, utan av trekanter :D

och, vad jag ska använda maskinen till, lära mig, har alltid velat göra en CNC maskin, sträcker sig tillbaka till när fagge, var det inte han som gjorde första maskinen på forumet ?

POS: jag lär mig väldigt mycket på caddandet :)

tack i förhand

MVH SmourF :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nya varianten ser ju iaf betydligt bättre ut, jag saknar dock krysstag på Y-axeln så att inte stängerna som ska vara gejdrar får ta hela kraften...

Kan dock inte uttala mig helt eftersom att jag bara fick se 60% av bilden före servern slutade svara...
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Inga bilder kommer upp. Servern verkar död.

Förstod inte så mycket av det du skrev utan bilder.
Inga bilder -> Inga kommentarer
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Två saker.
Fixa en gång för alla att man kan se bilderna, alla tider på dygnet, alla dagar.
Sen lägg nyaste länkarna och bilderna i nyaste inlägget. Varför envisas med att hoppa till första hela tiden, hmm...
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

angående tillgängligheten på bilderna, ju känner ni till bra filserver man kan dela med sig sitt material, please, be my guest, jag vill ha ett webhost konto,

samt, tillgängligheten är mer än bra, hela dagen och kvällen, den var uppe till över 2inatt,

sen anledningen till första inlägget jojjje, det är för att om någon påpekar en annan bild ska han/hon inte behöva leta igenom hela tråden, utan jag centraliserar allt till första inlägget,

jag gick upp precis, och servern rullar, och kommer rulla, kanske med ett avbrott idag då vi ska kanske iväg, men känner ni till en bra host, dela med dig ;)

Meduza: ju, det ska komma, men frågan är om jag ska köra ett KRYSS, eller parallellt med rundstängerna ?

sorry, men jag fixade en host som jag skrev innan tills han sa att han inte ville ha posts i forum då de var i en utvecklingsfas, utan bara fick använda den för eget bruk :(

MVH SmourF
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, men lägg gärna in länken ÄVEN i det inlägget du skriver. Så slipper VI hoppa fram å tillbaka.
(Jag var inne hos "dig" två minuter före förra inlägget, men nada. :( )

Har du råd med 19:-/månad? Trodde väl det. :D Då finns det flera alternativ. Tex jag har http://www.surftown.se/ som ger dig 10GB plats att lägga bilder på, + mail å hemmasida å allt annat som är bra att ha.

Bygg ihop konstruktionen i papp, balsa, plast eller nåt annat material först. Du behöver inte ta med alla detaljer och du behöver inte kunna åka med vagnarna, utan känna stabiliteten. Bygg gärna i halvskala eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

SmourF: Det ser mycket bättre ut nu http://sirstudent.mine.nu:4000/BBblondinbettan2.jpg
Du får fixa till en bottenplatta som du kan fästa stängerna på i X-led samt stadga upp Y-axeln ordentligt, antingen med en hel platta rakt över eller köra som Meduza säger.
En bra början som sagt :D
Kör hårt
Per
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

SmourF: Ett KRYSS är stabilare, annars blir det ju bara ett paralellogram som går rätt enkelt att förskjuta...

Sen skulle jag förstärka den där lilla saken som går under portalen till muttern till betydligt bredare, trots allt ska all kraft till portalen gå genom den och om den flexar så tappar du precision.

Om du inte har planerat att bulta fast x-axlen i bordet eller något sånt så skulle jag vilja se åtmindstonde ett krysstag även där.

Sen skulle jag vilja ha en trekant sittande på sidorna ut från portalen ner till basplattan som håller portalen om sidorna ska vara såpass tunnt material
ondisc

Inlägg av ondisc »

Jag komme inte åt bilderna nu heller 9/10 kl 1315. Har hänt flera gånger sedan tråden skapades...

http://sirstudent.mine.nu:4000/

Tips: http://www.pici.se
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

SmourF skrev: samt, tillgängligheten är mer än bra, hela dagen och kvällen, den var uppe till över 2inatt,
Ehh.. tillgänglighet som är ok brukar väl ligga runt 99.9% iaf. Räknat på ett år.
Det blir ca 8 timmars downtime. Om tillgängligheten är bra så skulle jag vilja ha mindre än 8 timmars downtime på ett år.
Varför låter du inte datorn stå på även när du inte är hemma? Själv har jag 2 datorer som nästan aldrig stängs av och en som bara stängs av då det blir strömavbrott, men jag jobbar på att skaffa lämplig reservkraft av nått slag som klarar minst 5timmars strömavbrott.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hjälpte SmourF lite...

Bild
Nya Bilden
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Nu när bilden går att se (tack vare Meduza) så kan man ju kommentera:

Klart mycket bättre som sagt. Men använd en hel skiva bakom Y-lagren (som flera har sagt redan) för att staga upp.

Det största problemet med nuvarande konstruktion är X-stängerna; du kommer att få mycket flex här. Helst skulle du använda stänger med kontinuerlig stöd under. Eller ta bort 1/4 av slaget i X-led och fördubbla avståndet mellan lagren på varje axel.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag föreslår att skippa rörlig portal och ha ett rörligt bord, det blir lättast att få bra. Du har en svaghet i att hela portalen böjer stängerna den åker på
men om du har fast portal och rörligt bord så minskar påfrestningarna där väldigt mycket.
Det är ju ändå en rätt liten fräs så om den blir lite större pga bordet så spelar de ingen roll.
skillnaden är om man har en stor fräs då kanske man av utrymmesskäl vi ha rörlig portal för att den inte ska bli enormt stor.
Det går åt rätt håll! :)
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

tackar :)

ju, som jag skrev i mitt inlägg, så skulle jag eventuellt iväg idag, och det hände tyvärr :(, men men,

har knåpat ihop ny bild för att visa hur jag tänkte mig med y-axeln, och som jojje skrev, mycket bra, så finns länken i första inlägget, och här nedan
Snett över 3 223KB

ju, fast jag tror att jag vill ha rörlig portal, eller försöka ha, så får vi se vart det slutar :)

frågan återstår, aluminium, eller stål ? vad tycker ni ?

sen återstår också hur jag ska sätta fast y-axeln, finns flera sätt, och ifall jag kanske ska sätta en skiva bakom axeln, så stabilitatorn blir som en T-PROFIL,

den y-axel hållaren, den är för närvarande 200mm, ska jag köra med 400/500mm tycker du/ni ?, fast aluminium har jag inte bredare än 220mm dock när det gäller detta, stängerna=16mm och x=~800mm

ska försöka få fram en bild och mått på aluminiumbitarna imorgon, kanske ger en bättre bild,

och för de som tittar på bilder idag från nu till midnatt och inte kan se, får gärna skriva, för varje gång någon inte kommer åt tittar jag i loggarna, men jag finner inga fel,

känner att det närmar sig iaf :), längtar så himla mycket :D

MVH SmourF
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Och vad är vitsen med att ha ett hål i mitten på y-axlen i stället för att ha en hel platta där?

Du bildar ju nämligen ett paralellogram som blir betydligt mer instabilt än vad en platta skulle vara, dessutom öppnar du baksidan och gör därmed kulskruven mer utsatt... prova själv att ta en vanlig tunn kartongbit (typ en baksida på ett kollegieblock) och se hur mycket lättare det blir att trycka överkanten i sidled om du klipper bort mittendelen.

Antingen en platta eller komplettera det där med ett krysstag.

Sen den där tunna biten som sitter till x-muttern, hur har du tänkt där, förstår att du vill maximera arbetsytan, men om den delen flexar så förlorar du ju hela maskinens precision... ska du ha den så där smal så bör du iaf gå upp på 10mm stål eller så så att du kan hålla någon form av stadga...

Tror en bättre lösning vore att bredda den biten till minst dubbla bredden och acceptera den biten av arbetsyta du förlorar, och sen förlänga avståndet mellan kulbussingarna på portalen med samma längd för lite mer stadga där också.
Skriv svar