PerE: jag ger långt ifrån upp pga hårda ord

jag vill dessutom tacka POS och Hecke för deras tid de la för att visa på bild vad de menade, och jag har faktiskt bestämt mig för att skippa den konstruktionen, och göra en "traditionel", jag har ritat om, ny länk finns på första inlägget, funkar inte länken, använd arkivlänken, jag kan inte kolla det nämligen lokalt

det jag vill säga är dock, att jag är tacksam för kommentarer, och att jag avsiktligt gjort konstruktionen rammässigt, speciellt y-axeln är ju inte fast i något direkt,
jag har två val på y-axel hållaren, de som pekar uppåt, som håller y-axeln,
antingen gör jag de i ~5-10mm stål, eller ~10-20mm Aluminium,
detsamma gäller y-axeln, och stabiliseringen av y-axeln,
z-axeln har jag nog bara ~10mm till dock,
ända nackdelen med aluminium är att jag kanske får vänta lite innan det blir klart, alltså delarna

x-axeln kommer stabiliserar oavsett vikt, då det inte är "rörbart", men resten kommer motorerna röra och vikt är ju alltid uppskattat lägre, men det ska ju vara stabilt med,
men vad tycker NI, ärligt talat har jag ingen materialkunskap, visst jag vet att man kan sätta upp massa järn/alu hit och dit för att få en stabil maskin, men det ska ju inte väga onödigt mycket, vi alla vet att öresundsbron inte e massivt gjort, utan av trekanter

och, vad jag ska använda maskinen till, lära mig, har alltid velat göra en CNC maskin, sträcker sig tillbaka till när fagge, var det inte han som gjorde första maskinen på forumet ?
POS: jag lär mig väldigt mycket på caddandet

tack i förhand
MVH SmourF