Liten förstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Macce

Liten förstärkare

Inlägg av Macce »

Vill ha en förstärkare till stugan i underofficersskolan för att lyssna på musik på kvällsfritiden. På de senare lägren där vi har lite fritid också (nu är det bra om vi får 6h fritid per dygn i skogen, varav några timmar går till vakt och resten sömn) är det också kul med musik.

Vill lyssna på musik från laptops, mp3-spelare och från mobiltelefoner via bluetooth. Hittade ingen billig och liten därifrån man kan ta bort högtalarna (lättare att transportera).
Däremot fanns det många olika moduler att köpa, som uppfyller en liten del i det hela...

Hittade på ebay små förstärkarkort, 2W klass D. Betalade lite under 10 euro för 2st, men fick 3st. Så priset var ganska högt, 13,3 timmars lön (dagpenningen är 3,6 euro/dag och garanterad icke-tjänst 8h... :) ).

Bluetoothmodulen är från Dealextreme.
Fungerar riktigt bra, men de lägsta frekvenserna faller bort.

Chassit ritade jag i autocad. Fick bli tre plexibitar som håller allt på plats. En blir botten, en stöd för bluetooth-modulen och lock. På locket är linjens namn graverat, borde öka chansen att få tillbaka förstärkaren ifall den lämnas nånstans.
Nedre kanten på bottnen blev katastrofal då jag inte kom på att hålla i den när den frästes loss.
Men det är av mindre betydelse här.

Allt skall skruvas fast med M3-bultar i de två skivorna. Trådar dras sedan på lämpligt sätt mellan korten och högtalare samt strömförsörjning ansluts på något smidigt sätt.

Nu lämnade detta lite på hälft pga att jag inte har bultar hemma. Får bygga den klar på nästa permission...

Bild
Delarna. 2st förstärkarkort, en bluetoothmodul med knapp.

Bild
Plexibitarna.

2h fritid innan tåget åker. Blir sedan en vecka i skogen med stridsövningar och till sist en fotmarsch med full fältutrustning.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Nice, har funderat på att bygga en bluetoothmodul till mixerbordet så jag kan streama musik ifrån laptopen utan kabel
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Fick lite tid att bygga klart den nu. Eller närmare klart, klar blir den aldrig...

Bild

Sladden som sticker ut är signal till förstärkarna. På bilden är den kopplad till bluetoothmodulen. vill man spela musik från en mp3-spelare är det bara att koppla den dit.

Nu tar den energi från bluetoothmodulens batteri, vilket inte räcker speciellt länge.

Nästa projekt blir att skissa en låda i samma stil dit en lämplig lithiumacku ryms, så blir det lite musik med låg vikt.

En miss blev att inte fräsa ut hål att peta skruvmejseln i för högtalar-anslutningarna. Lite jobbigt att ta den i delar för att ansluta högtalarna. Får fräsa en ny front för att lösa problemet.
Bluetoothmodulen satt ganska löst fast så jag fick lägga till lite smältlim för att skapa friktion mot akrylplasten.

Men den funkar, och den ger mer ljud än vad som behövs.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Välkommen tillbaka! Hur går det i krigsmakten?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Tack, det går bra. Mycket teori att läsa bara och prov ofta, annars är det väl acceptabelt. Förutom att friheten är helt berövad. Har nu en månad med ganska mycket veckoslutsledigheter. En sak som suger är att sitta fast helgerna, som att inte veckorna skulle räcka...

Men det går ju över, har ju "bara" 237 dagar kvar...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kanske lämpligt kit att köpa till den:
http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=54

+ en mini-usb honkontakt som du kopplar till laddkortet så blir den dessutom "usb-laddad" då laddaren vill ha 5v :)

Se dock till att ha något skydd mot överurladdning...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kul!
Lite roligt när anslutningarna tar större plats än själva elektroniken. :)
Skriv svar