Arbetslampa / Rörelsevakt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Arbetslampa / Rörelsevakt

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja. Såg att ÖB sålde sånna. dock tror ni Det är någon vidare kvalite? tex på lampan elelr på dekaren?

tänkte evt ta och köpa en och separera ifrån varandra för att få en vanlig arbetslampa och en deckare som man kan ha till något annat.

Eller så tänkte jag sätta den på hustaket.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Säkert samma skit som jag köpt på Rusta, jag har lampan på uthuset och den tänder och släcker bara det blåser ute! Riktigt irriterande eftersom man tror det kommer folk på kvällarna när man tittar på TV (ser lampan i ögonvrån genom fönstret)

Den åker snart för jag är riktigt less! JAg köpte en "riktig" sensor till lampan i svärfars sågverk, och den tänder aldrig av sig själv och känner gudomligt bra när man kommer (från både sidan och underifrån genom en dörr). Den kostade 800:- för bara sensorn men det är STOR skillnad!

Slutsats: man får vad man betalar för! :)

/PeterH
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

hmm.. är nog som du säger.. lampan är nog skit briner nog av på 2 timmar.
Hade tänkt montera den tillfälligt evt så den lyser upp släpet eller bilarna mycket bättre än vad dessa 7W låg energilampor gör. man hinner ju ta en hit and run innan de tänds :D
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Okey.

Hur mycket ska man betala för en rerelsevakt?
gärna med funktion för att kunna tändas separat.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Upplevde samma som PeterH lampan tände när den kände för det. Lampan sitter fortfarande kvar och fungerar inte.

Nu när jag tänker efter så har jag två billiga lampor, den ovan är en halogen den andra är en typ av "brolampa" med vanlig glödis i. Den fungerade bra ett tag men nu är den också körd. Fungerade i ett år eller så.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Köp din sensor på en lampbutik och be dom om råd gällande just sitt sortiment. Köp lös sensor och lampa, manuellt tillslag ordnar du med en vanlig strömbrytare som går förbi sensorn. Fördelen med att köpa på en lite dyrare butik är att man kan gå tillbaka om den inte uppfyller kraven man efterfrågat. Känner du en elektriker så kanske han/hon kan hjälpa dig att köpa ut från en elgrossist (med sin rabatt som brukar ligga mellan 40-60%).

Den sensor jag köpte (och som fungerar kanon) är en Steinel med 180 graders fresnellins (som en halv golfboll). Men det var för att jag monterade min mitt på en vägg där jag ville att den skulle känna både när man kom från höger eller vänster, men också när man gick ut genom en dörr rakt under (innefrån verktan).

/Peter
Skriv svar