Effektförbruknng av kopplingsur, larmdetektor, fjärrstyrd.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xpucmo

Inlägg av xpucmo »

Kan någon tipsa mig om hur stor effekt förbrukar sådana el-tillbehör som förmodas alltid stå på anslutna i beredskap - dock jag menar INTE "stand-by" el-apparater som TV utan till exempel

1)värmedetektor som slår på en lampa vid rörelse
2)fjärrstyrd el-dosa som kan koppla på en lampa eller apparat
3)kopplingsur som slår på och av vid vissa inställda tider på dygnet
4)värme- och fuktlarm som kopplar på en apparat när värmen elle fukten når gränsen (grejer man säljer t.ex. på Clas Ohlsson)
5)Flergrens uttag med strömbrytare som slår på och allat uttag samtidigt.

Effekten brukar aldrig stå specificerad på förpackning eller instruktionsbroschyrer och fabrikanterna kan inte ge besked men den antas vara "försumbar". Men: om man har tiotals sådana saken i hushållet....
Senast redigerad av xpucmo 7 november 2008, 14:00:24, redigerad totalt 1 gång.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Räkna på LOAD vad de max kan dra och sen det som är anslutit till de eller vad de knäpper på. de brukar inte gå ner i något mindre energikrävande läge utan liggar alltid på max
xpucmo

Inlägg av xpucmo »

Tack! Det gick snabbt på sekunden...! Men jag menade hur mycket de kan dra när de inte är PÅ och kopplade till Load, utan när det står AV, i avvaktan...
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Ska de vara helt av måste man ju koppla bort de från väggen ect.

Beredskaps läge så drar de typ alltid max vad de kan dra. de letar ändå efter signaler.

Står det att de drar max 500mA oavsett så hade jag räknat på att de drar 500mA oavsett om lampan är tänd eller inte som de ska tända osv. i avvaktan /beredskapsläge
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Detta har jag också funderat över, Man sätter en timer som drar 20 Watt för att släcka och tända en lampa på 20 Watt då har man knappast tjänat något utan ökat förbrukningen.
xpucmo

Inlägg av xpucmo »

=Fullmoon= skriver att
"Beredskaps läge så drar de typ alltid max vad de kan dra. de letar ändå efter signaler" men det måste väl vara skillnad på behovet av att fånga svagströms radiosignaler och den effekt som skall strömma genom när manicken slår på. Till exempel, det finns batteridrivna värmedetektorer som fungerar i flera månader med bara 4 batterier på 1,5 V vart och som kan slå på halogenstrålkastare på 500 watts...

I så fall är det bättre att "gissa" den av mig eftersökta effektförbrukningen genom att räkna med tiden (några månader), spänningen i volts, och batteriets kapacitet i miliamperetimmar...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Fullmoon är nog inte den du ska lita mest på.

Enkelt sett kan man känna hur varm prylen är. Det mesta av energin som en pryl drar blir värme. Så om den inte är varm så är nog "försummbar" det rätta ordet. Vill man veta mer exakt får man granska konstruktionen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

danei har rätt och -=Fullmoon=- verkar lite i gasen...

Det går helt enkelt inte att svara på det utan att antingen mäta eller hitta detaljerade datablad. Man kan möjligen titta på enheterna efter strömförbruk, jag kollade just på ett billigt kopplingsur jag har och där står det inget annat än att den kan koppla 10A... men den är inte ens det minste ljummen så det kan inte vara mycket den bränner av.
Skriv svar