Mätprob för 230V?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Mätprob för 230V?

Inlägg av Walle »

Köpte mig ett begagnat oscilloskop idag av Mupp här på forumet :)

Dock behöver jag skaffa mätprober, och har en liten undrar vad för mätprober jag ska ha för att mäta direkt på 230V? Behöver göra lite felsökning på ett nätaggregat från en 40" plattv, bland annat, så då vore det smidigt att kunna använda skopet.

Så vad för prober behöver jag? 0-5 V och 0-230V är områdena jag vill mäta. Oscilloskopet är ett Philips PM3217 50MHz.

Har kollat på elfa, men blir inte riktigt klok på vad jag ska ha. Gärna något som inte kostar skjortan och halva brallan :) Och gärna på ELFA (jo jag vet, det finns ett motsatsförhållande där) då jag för närvarande jobbar 1km från Elfa i Solna :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Ska du mäta säkert ska du ha typ en sån här.

http://energy.ece.uiuc.edu/equipment/p5205.pdf

Finns på ebay för några tusenlappar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Säkert för mig eller för oscilloskopet? Min säkerhet är inte lika viktig ^^ Nej men allvarligt, finns det billigare prober som funkar även om de inte är lika säkra (så länge de inte är livsfarliga såklart), som inte förstör skopet?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

100MHz standarprobar kan du köpa av mig för 300:- per par.

/PeterH
peter555

Inlägg av peter555 »

Problemet är, att om du kör med vanliga probar så får du nätspänning på oscilloscopechassiet. Antingen blir det tvärkortis eller också riskerar du att få en otrevlig stöt eller bränna upp något annat. Det kan avhjälpas genom att använda en diffprobe eller ansluta testobjektet genom en fulltransformator.

Köra med vanliga probar utan fulltransformator är livsfarligt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Självklart ersätter inte standardprobar högspänningsprobar/differentialprobar men jag tycker att man bör ha standardprobar till ett oscillskåp också :wink:
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Nu kanske jag är tappad bakom vagnen och helt fel ute. Men en 100x prob borde väl räcka, om man ser till att ansluta probens "minus" till SKYDDSJORD på mätobjektet. Det är väl oftast man vill mäta potentialskillnaden mot jord(nolla) i sånna fall. Tycker man att man får inverterade signaler så mäter man antagligen mot nollan, då vänder man antingen osilloskopets nätkontakt eller mätobjektets (förutsatt att de sitter på samma fas).

Så har jag alltid gjort, iofs har jag ett PC osc som jag kör med. Har märkt upp alla uttag och mätutrustning etc så jag vet vad som är fas o nolla. Jag lever än iaf.

Men som sagt, är man inte HELT 100% SÄKER så ska man nog använda en diffprob. Frågan är om man överhuvud taget ska handskas med 230 om man inte är på det klara med vad man gör...
peter555

Inlägg av peter555 »

Normalt är "0" på primärsidan "-" från likriktarbryggan och det är INTE lika med skyddsjord. Det blir en fin smäll om man ansluter jord från ett skyddsjordat oscilloscope till nollan på primären.
Användarvisningsbild
snubber
Kontakt:

Inlägg av snubber »

Enklast brukar vara att montera två små transformatorer (1 VA) med 240 / 24 volt. Ansluter du en vanlig X10-probe så har du då en galvaniskt skild X100-probe för två kanaler, dock inte med full bandbredd.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det aktuella scopet saknar skyddsjord, mycket bra om man vill/törs mäta hotwired, något jag verkligen inte rekommenderar och absolut inte till nybörjare.

Det är värdelöst att mäta genom nättrafos som isolation. Ger inget meningsfullt resultat och kan förstöra mätobjektet. Ofta är det dessutom DC-nivåer i signalerna som skall mätas.

Skaffa en skyddstrafo, det är billigaste lösningen. Det är givetvis ändå farligt om man inte vet exakt vad man gör. Inget för nybörjare att syssla med.

Antar det är en switchnätdel som skall felsökas. Leta efter trasiga saker utan spänning istället. Ofta kan det vara en lyting som är sönder och ibland kan detta dra med sig annat. Det är svårt att hitta fel i sådana även om Du kan mäta med ett scope. Det säger tjoff på nytt omedelbart vid tillslag innan Du hunnit hitta rotorsaken till felet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad med ett resistornät:

(Mains) -- R1 -- R2 -- R3 -- (Mains)

Sedan mäter man över R2. Och R1-R3 är på ca 1 MOhm ?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Att jobba hotwired är inga bekymmer, det har jag erfarenhet av, dock inte av att jobba med oscilloskop hotwired, därav min fråga.

Säljaren (Mupp) nämnde att det ska vara en fördel att skopet inte är skyddsjordat. Men elfas standardprober ska man altså inte använda för det ändamålet, och det är ju väldigt bra att veta :) Ska dock förbi och köpa mig ett par standardprober ändå idag, behövs för andra ändamål.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

10 eller 100ggr säkerhetsprob.

Typ dessa hos
Elfa
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

som sagt innan, en skyddstrafo + några standard 1:10 prober funkar till det mesta
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vad är det för skillnad på en skyddstrafo och en nättrafo med galvaniskt frånskiljda primär- och sekundärlindningar egentligen?

Var förbi elfa idag och köpte två standardprober 1:1/10/1, specade för max 300V. Killen på elfa föreslog att man skulle köra standardprob 10:1 och en 10:1 nättrafo med galvaniskt frånskiljda primär- och sekundärlindningar. OM man ska gå på hans råd är det väl lämpligt att köpa sig en låda i plast och två BNC-uttag, för att bygga sig en lite säkrare installation. Vad tror ni om det?

Edit: När jag kollar specifikationerna i medföljande handbok till proberna står det 400 V rms som "Maximum Rated Input Voltage" och 1250V "transient overvoltage".
Skriv svar