CNC Fräs (bettan)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kan tyvärr inte annat än att hålla med POS, det där kommer inte att fungera bra. Bättre stagning av det hängade paketet är ett MÅSTE
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

tack killar för era tankar :),

tanken är ju det, det är själva grunden, jag har bara inte lyckats komma på ett sätt, jag ska göra lite ändringar (lägga till), så fixar jag ny bild,

det är väl mer själva grundtanken, nog allt ska det bli bra till slut :)

jag spinner vidare så ska ni få se en ny bild imorgon ;)

återigen, tack

btw, jag tänkte mig 5mm, några funderingar kring det ?

MVH SmourF
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag tycket du ska flytta der dom övre stängerna och göra dom till ett rörligt bord i stället, och se till att Z-axeln och den axel som den sitter på får ett stabilt fäste över bordet.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag förstår då inte riktigt vad du menar med:
har jobbat hur hårt som helst och fått ut de bilderna jag ville ha, dvs. hur jag planerar göra min maskin EXAKT, :roll:

Om man använder relativt tunnt material är för att göra en sandwich-konstruktion. Men jag ser inga supporterande detaljer alls, så detta blir nog den mest fladdrigaste blondinen jag sett, och det säger inte lite. :lol:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Säger bara... http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=28615

Läs och begrunda kommentarerna där.

Förstår inte vad det är som är så tilltalande med dessa hängande hävstänger utan stag...
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

tecno skrev: Bättre stagning av det hängade paketet är ett MÅSTE
http://www.aftonbladet.se/wendela/article3635292.ab

Smurfen:
Servern med bilderna verkar bara vara uppe när jag inte kollar... Finns det inte möjlighet att lägga dom nå annanstans?
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

Har försökt kolla bilderna 3 ggr men utan resultat. Släng in dom på nån av dessa sidorna:

http://www.imageshack.us/
http://pici.se/
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

nu har jag pillat lite hela dagen, och lagt alltså så som jag tänkt mig med förstärkningen, liknande hade jag tänkt mig på Y-AXELN, men det tar tid att rita, så det får komma senare,

ny bild i första inlägget, under den gamla,

jojje: du har bäst kommentarer ;), du borde bli mix megapols motsvarighet till hjärt fyllkin, ;)

Meduza: jag minns den tråden innan faktiskt, men tack för länken, gick genom den idag iaf :)

Fräsen: jag vet inte när du försökte, men servern var igång hela kvällen fram till ett, halv två på natten, och den har varit igång hela dagen idag och kommer fortsätta till minst klockan 22, och så kommer jag försöka hålla veckan ut, garanterar 14-22, men oftast blir de 12-2 :D

men kommentera gärna ändringen, för jag kan tycka att det blir väldigt stabilt, sen Y-Axeln kanske behövs förstärkas på X-AXELN kraften, hoppas ni förstår, jag kommer nog inte ha möjlighet göra hundra bitar, så jag tänkte göra rätt från början, därför ritar jag och visar, och förhoppningsvis ska vi komma fram till något bra :)

tack i förhand :D

MVH SmourF ;)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Rent spontant så skulle det ha varit bättre om du gav dig an på de andra axlarna istället som ju är rena k.......n

Bildlänken felaktig också
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Skall du fräsa frigolit så är den väl kanske okej om du gillar diffar på några 1/10.
Annars är konstruktionen helt åt h....te och du kommer inte att kunna fräsa något som är värt att tala om då det kommer att svaja rejält nere vid verktygsbanan.
Jag trodde du hade läst den andra tråden :shock:
Per
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Bildlänken funkar inte, så jag kunde inte se din senaste skapelse.

Ett tips i all välmening. Då du inte verkar ha någon fingertoppskänsla för vad som blir stabilt eller inte m.a.p. mekanisk konstruktion.
Köp en mekanolåda och bygg ihop en skalmodell som liknar det du har tänkt dig, Då känner du hur vinglig hela konstruktionen blir.

Ett annat alternativ som troligtvis har större framgångspotential är att du kopierar en existerande design som är väl beprövad.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Ett tredje alternativ är att lyssna på folk som kan detta och har byggt själva.
MB300E

Inlägg av MB300E »

hmm, med den konstruktionen tror jag inte man kan köra ens frigolit tyvär.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

http://sirstudent.mine.nu:4000/%5bBB%5d ... ettan1.jpg

En liten undran bara, ska denna maskinen LEVITERA eller hur har du tänkt dig att den ska monteras? Antog från din första skiss att den skulle bultas fast uppåt, om så då finns det ju ingen anledning att sitta en hel dag och knåpa på en designad plåtkonstruktion som inte gör någon nytta.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

hårda ord :(

har fixat länken, glömde ta bort klaffarna i bildfilen, la till också bildarkivet då vissa inte vet hur man mappar upp..., ifall det inte skulle funka igen,

men kan ni inte ge lite tips på vad man kan ändra, för jag vill jättegärna ha en fräs som är "ovanpå",

syftar ni på att bredden mellan skenorna, som är 200mm (163mm mellan skruvarna), att det är för lite ?, jag får väl jobba på Y-AXELN och återkomma med ny bild imorn, kanske det blir något positivt, vi får se, usch :(

tack för svaren iaf, uppskattar ärlighet :roll:

MVH SmourF
Skriv svar