Telefoninspelning på dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jappen

Telefoninspelning på dator

Inlägg av Jappen »

Håller på med ett litet projekt. Tanken är att när telefon ringer så ska nummerpresentation komma upp på datorn och samtidigt börja spela in telefonsamtalet på datorn. ljudfilen ska sparas med telefonnr, datum och tid. Håller på att bryta upp delarna och har börjat med själva inspelningen.

Där vill jag kunna koppla telefonledningen till mikrofoningången på datorn. Tyvärr är det inte lätt att spela in ett telefonsamtal på datorn (inte för mig i alla fall :) ) eftersom det kommer med väldigt mycket brus. De ritningar jag har använt samt tester jag har gjort fungerar utmärkt till vanliga bandspelare men när de kopplas in på mikrofoningången på datorn så blir det som sagt väldigt mycket brus. Vill även att mikrofoningången och telefonledningen ska vara galvaniskt skilda åt.

Någon som har något tips, funderingar eller tankar?

Har prövat följande krets.
http://www1.shellkonto.se/icom2002/blandat/7/index.htm
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har gjort detta fast på rätt sätt. Bruset kommer med all sannolikhet för att du inte har galvanisk skild mellan telelinjen och datorn. T.ex. ELFA har transformatorer till detta men man kan hitta i en del trådlösa telefoner, gamla telefonsvarare (skrotade grejer).
Jappen

Inlägg av Jappen »

Tackar, misstänkte att det galvaniska var en del av problemmet. Ska kasta mig ner i skrothörna och se vad jag hittar.

Andra tankar etc mottages tacksamt, bla detta med nummerpresentation. Där tänkte jag titta på NIM (www.nim.se) men finns det något tips där på hur man bygger en egen så blir jag glad.

Återkommer med mina lyckade (och misslyckade tester).
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Skriv ett program som lyssnar via ljudkortet och med goertzelargoritmen kan du detektera DMTF-tonerna och göra din egna nummerpresentatör. Genom en enkel diodkoppling (anv. optokopplare) så kan du detektera polariteten på tråden och då starta/stoppa inspelning som då kan göras i samma program som letar DTMF-tonerna.

Allt skulle dock bli lättare med ett IP-telefoniabonnemang. :)
ansu2723

Inlägg av ansu2723 »

MT8870 elfa för att detektera DTMF. Se figur 9 för ritning. På sida 14 finns tabell för avkodning.
Använd en Critchley 9004 till ditt galvaniska problem. Kopplas förståss in där det står dtmf input på ritningen. Det är även där du tappar av ljudet till din dator.

Jag började med att använda parallelporten för att ta emot strobe och de 4 bit:arna som man kodar av mjukvarumässigt i datorn.

Jag har däremot nu löst det med en PIC som tar emot koderna från DTMF-kretsen och skickar klartext till datorn via RS-232. Ex. Inkommande samtal 08-123456, samtal avslutat. Detta betyder att datorn behöver endast stå och vänta på RS-232 paket.

Lycka till
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Speakman> Jag tänkte också direkt på IP-telefoni! :-)
ansu2723

Inlägg av ansu2723 »

Har själv inte börjat att titta på detta med iptelefoni. Ni får gärna föreslå vad man ska ha och hur man löser denna uppgift.
Skriv svar