Studioblixt dör av fyrkantsvåg?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Studioblixt dör av fyrkantsvåg?

Inlägg av Walle »

Jag pysslar en hel del med fotografering, på någon slags semi-professionell basis (inte för att det är relevant för frågeställningen). Framförallt då studiofotografering.

Det är allmänt känt bland fotografer att studioblixtar inte tycker om att matas med fyrkantsvåg/trekantsvåg, om man t.ex. vill driva sina studioblixtar med bilbatteri + inverter, eller elverk.

Vissa menar dock att det inte spelar någon som helst roll. Vissa menar t.o.m. att de själva kör med inverters/elverk som genererar fyrkantsvåg, eller åtminståne inte ren och fin sinusvåg, helt utan problem.

Min fråga nu är, tror/vet ni att det stämmer att blixtarna kan ta skada av att matas med oren sinusvåg, trekantsvåg eller fyrkantsvåg? Om så, varför?

Min tanke har varit att fyrkantsvåg har en högre RMS än sinusvåg, och att det i sin tur skulle skapa högre strömmar genom kondensatorerna än de är dimensionerade för.

Är det en skröna tror ni, sådd av blixttillverkarna för att få sälja (betydligt dyrare) batteriaggregat?

Personligen fotograferar jag alla on location-plåtningar med batteriaggregat. Dels för att jag inte ids hålla på att släpa runt på kompaktaggregat, bilbatterier och inverters (ett batteriaggregat är fan så mycket smidigare då all vikt och elektronik sitter i själva aggregatet), och dels för att det ser betydligt mer professionellt ut att köra med prylar som är konstruerade för uppgiften.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det beror på hur de är konstruerade - jag kan dock mycket väl tänka mig att de inte bara hoppar av glädje av att matas med fyrkantsvåg. Dock om aggregaten är i blixtarna är primärswitchade och avsedda för ett lite vidare inspänningsområde så skall inte lite fyrkantsvåg vara skadligt för dem alls.

Dock - utan att veta konstruktionen så är det mycket vanskligt att sia om hur de trivs med annan spänning/kurvform. De KAN mycket väl fara illa av det.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Att blixtaggregat tar en hög startström är väl allmänt kännt. Vägguttag med tröga säkringar kan leverera många ggr mera i startströmar än vad märkströmmen är. Medans inverters och elvärk i regel inte klarar av stora startströmmar.
Detta är nog det stora problemet som blixtaggregat faller på vid drift i portabla sammanhang. Fyrkantsvågsproblematiken är ett annat problem men det är nog inte lika stort.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det kan vara likriktaren i blixten som mår dåligt, att sitta mellan fyrkantvåg (med kort stigtid) och en jättestor fotoflashkondensator kan inte vara så bra. Med sinus in så blir strömmen genom likriktaren lite mera måttlig.

Nu orkar väl inte en inverter leverera så mycket ström men kanske tillräckligt för att knäcka likriktaren.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

Enklare aggregat består väl just av en likriktare och en stor kondensatorbank. Varför krångla med switchad nätdel när allt handlar om att ladda upp en stor kondansatorbank till 500-600 V?

Och just därför skiter det sig väl ofta på grund av fyrkantvågen, precis som prototypen säger. Den branta stigtiden i kombination med den höga kapacitansen innebär ju i princip att fyrkantvågen kortsluts och troligen bränner man sönder likriktaren om den inte är extremt överdimensionerad.

Dyrare aggregat har antagligen lite bättre finesser, PFC och switchat för att kunna köras på 100-240 V etc. Switchat ger ju också stabilare laddningsnivå (=mer konsekvent ljusmängd). Och med switchat går det ju dessutom att få en mjukare förbrukning (ladda kondingarna med konstantström istället för en fast spänning).
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Om jag tolkar alla svar rätt nu så kan man altså på ett ungefär säga att dyrare aggregat (det är kompaktaggregat vi pratar om nu) som går att köras på 110-230V 50-60Hz troligen klarar fulström bättre än billigare aggregat? Det verkar stämma med de iaktagelser jag har läst, flera som skrivit att de med framgång matar sina blixtar från inverter/billigt elverk kör med dyrare blixtar såsom Elinchrome RX-serien (deras "top of the line"-serie.)

En iaktagelse jag har läst att andra har gjort är att när de matar från inverter så blir laddtiden betydligt längre än om de matar från vägguttaget, och det verkar ju tyda på konstantspänningsladdning i de blixtarna.

Men det låter ju riktigt logiskt att branta stigtiden i kombination med den höga kapacitansen kan bränna likriktaren!
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

"Och just därför skiter det sig väl ofta på grund av fyrkantvågen, precis som prototypen säger. Den branta stigtiden i kombination med den höga kapacitansen innebär ju i princip att fyrkantvågen kortsluts och troligen bränner man sönder likriktaren om den inte är extremt överdimensionerad."

Någon sorts strömbegränsning måste ju finnas, tänk på vad som händer om den kopplas in vid spänningens topp med urladdade kondensatorer... Strömmen vid inkopplingen skulle bli c:a 1000-10000A beroende på nätets styvhet och dylikt.
Skriv svar