Strippa Windows XP

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Nisse

Strippa Windows XP

Inlägg av Nisse »

Har en gammal bärbar dator. Om jag inte minns fel just nu så är det en PII eller PIII. Hur som helst den har Windows XP installerat och jag vill använda den som speldosa med hjälp av iTunes.

Kruxet är att iTunes går så förbonkat segt på maskinen. Själva uppspelningen funkar bra, men att söka efter en låt och lägga till den i spellistan är segt som sirap.

Det enda jag vill ska fungera är att spela musik med iTunes från en USB-ansluten HD. Allt annat är ointressant.

- Vad kan jag göra för att snabba upp det hela?
- Vad kan raderas?
- Vilka processer kan slås ihjäl och hindras från att starta och hur?

Mvh
Tobbe
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Du råkade posta tre inlägg. Tog bort två åt dig.

Du kan nog tyvärr inte snabba upp den så mycket om det är sökningen i iTunes som går segt, då är det nog processorkraften som inte räcker till.

Däremot kan du ju bland annat stänga av allt lull-lull såsom skugga på muspekaren, animerade menyer, solid bakgrund istället för bakgrundsbild på skrivbordet, med mera. Frågan är bara om det ger någon märkbar skillnad på iTunes.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Varför just iTunes? Winamp funkar ju annars perfekt även på usla maskiner samt går att stänga av allt utom det man behöver (typ ljudet :) )
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

v-g -> Det enkla svaret är att jag gillar iTunes och ogillar Winamp.

Är väl medveten om att det finns andra spelare som kräver mindre resurser osv. VLC funkar bra på maskinen och det väljer jag i så fall före winamp. Men nu var det iTunes som jag vill köra :)
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Kolla in http://www.nliteos.com
Ett program där du kan lägga till och ta bort väldigt mycket ur windows xp eller Vista genom att modifiera installationen.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ett tips är att söka på TPB efter "Tiny XP" eller "Mini XP". Det finns installationer som är rejält strippade. Vad du vill ha är troligen en 256MB- eller 512-MB-installation.

Fullt lagligt att använda så länge som du har en valid licens (som dock ej behöver användas vid installation av Tiny XP.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är QuickTime igång i bakgrunden? Behövs den för att iTunes ska fungera, om inte ta bort skiten som sölar ner XP
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Problemet är att iTunes är ineffektivt, inte XP i sig. Jag rekommenderar att du provar Winamp2 med WinCue-plugin. Jag tycker det är en mycket trevlig kombination i motsats till nya Winamp med inbyggt library - smider på en bärbar P90 (visserligen med windows 95).

Om XP i sig tar för mycket kraft (hur mycket ram är ledigt när bara OS är startat?) Så kan Windows Fundamentals vara ett bra alternativ. http://www.microsoft.com/licensing/sa/b ... ntals.mspx

Men jag misstänker att det är iTunes som tar RAM och CPU. Bara kolla i aktivitetshanteraren så ser du.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

"Jag rekommenderar att du provar Winamp2 med WinCue-plugin."
Får det iTunes att bli mindre segt? :? :D

Ska göra ett försök med TinyXP och en äldre version av iTunes. De äldre versionerna är lite bättre då man kan stänga av onödiga funktioner som iTunes store och annat.
Skriv svar