Laddning av batteri - något jag bör tänka på?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
wolfheat

Laddning av batteri - något jag bör tänka på?

Inlägg av wolfheat »

Har byggt ett projekt med mikroprocessor som drivs av ett 3,6V batteri Li-ion. Batteriet skall kunna laddas medan det är inkopplat, då processorn är i Sleep-mode. Tänkte bara höra ifall det skulle kunna bli problem om jag kopplar in laddaren till batteriet samtidigt som det är inkopplat till processorn. Är det något jag bör tänka på? Jag har inte sån stor erfarenhet av batterier sedan tidigare.

Använder detta batteri:
http://www.batteryjunction.com/li18recyba31.html

med denna laddare:
http://www.batteryjunction.com/wf-139-.html

laddarens "poler" är tänkt att ledas in via sladd till batteriet i projektet.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Det jag kan tänka mig är att mikroprocessorn måste tåla 4.2V eftersom laddaren tydligen kan ge det.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Batterispänningen går upp till 4.2 Volt under laddningen, samt att din urladdning när processorn används _måste_ brytas till under några uA när batterispänningen går under 3 Volt då du förmodligen inte har någon batteriksyddskrets - och detta måste fungera ovillkorligen även om din CPU hänger sig.

I laddläget få inte din CPU dra mer än 1% av laddströmmen för att inte lura laddaren - då den ofta har algoritmen att bryta laddningen när strömmen går ned till 5% av batteriet Ah-strömkapacitet eller max 3 timmar laddtid - vilket som kommer först.

Kom också ihåg att om du djupurladdar batteriet under 2.5 V och därefter laddar igen eller överladdar den med över 4.5 Volt en enda gång så är batteriet därefter potetiell brandfarlig bomb och kan starta termisk rusning med ev. brand precis när som helst i åratal framöver - det är därför det är så noga med batterikyddskretsar i alla batteriboxar när det gäller LiIon-batterier. Har du djupurladdat batteriet, låt den fortsätta vara urladdad och lämna batteriet till återvinning.

Så var försiktig - LiIon har mycket hög energiinnehåll - men precis som bensin, gasol, acetylen etc. så kan dom bli farliga om de hanteras felaktigt.

Se också till att din laddare är avsedd för just 1 cell - rätt strömstyrka (max 1.3 amp laddström om batteriet är 1300 mAh) och att laddaren är avsedd för europesik spänning (230V) och med standar shucko-kontakt (våra vanliga eluttagproppar) - bilden så väldigt 110V amerikansk ut...
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Tack xxargs, jag tror inte jag kan få ett bättre svar.

Men jag antar att laddaren borde klara av att bryta strömmen vid rätt tidpunkt. Som det är nu så kommer batteriet i stort sett sitta i laddaren, men att den har hela min krets som bihang. Processorn kommer i aktivt läge dra ca 60-100mA och i Sleep 0.1µA (typical) så 1% klarar jag lugnt. Att laddaren överladdar borde väl inte vara någon större risk. Skall försöka trycka in nån typ av kontroll som hindrar körning om spänningen går under typ 3V.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Till skillnad mot blybatterier så kan man inte applicera 4.2 Volt spänning under obegränsad tid på LiIon - utan det är just max 3 timmar och sedan skall batteriet virtuellt kopplas från allting och sas. hänga med öppen pol..

Den bortkopplingen brukar laddaren göra automatiskt

Laddar man med 4.0 - 4.1 Volt och får ungefär 70% av batteriets totala kapacitet så kan man konstantspänningsladda batteriet - men observera 0.1 felinställd Volt laddspänning kan vara skillnaden på 2 månaders hållbarhet och 3 år dito - så se till att använda bra kalibrerad digitalmultimeter med minst 3 decimaler när du ställer in den spänningen om du skall ladda kontinuerligt.

Nu har du inte det problemet om jag tolkar rätt, då du skall ha din CPU avstängd (=viloläge) under laddningen.

---

Skall man göra/köpa en riktig batteriskyddskrets så skall den avbryta kontakten med omgivningen (ofta via lämplig FET-trissa) när spänningen är strax under 3 Volt vid långsam urladdning och kanske 2.7 V vid stora urladdningar samt när spänningen är över 4.4 Volt - och det här skall vara idiotsäkert och får inte dra någon läckström från batteriet i blockerat läge...
agh39

Inlägg av agh39 »

Hej wolfheat.

Ultrafire wf-139 har visat sig inte vara så exakt med termineringen.

En gång uppmätte jag 4,35 Volt på en av mina celler.

Det finns ett flertal trådar på CPF om denna laddare och osäkerheten att inte bryta korrekt.

Här är en tråd om faran med Li-Ion:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... ire+wf-139

En annan om Ultrafire wf-139:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... ire+wf-139

Notera att laddning ej bör ske utan övervakning.

Anders
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

tack agh39

Ultrafire wf-139 tråden gav mycket intressant läsning. Får se hur jag kommer förbi problemet med överladdning. Än har jag inte fått hem laddaren eller batterierna.
agh39

Inlägg av agh39 »

Hej wolfheat.

En god ide är att köpa en skyddad cell, notera dock att skyddskretsen inte bör vara den som terminerar laddningen eller avbryter urladdningen.

Skyddkretsen är inte gjord för att fungera som "babysitter" utan är en sista säkerhetsåtgärd om alla andra åtgärder har gått bet.
Skyddkretsen är satt att skydda cellen vid enstaka tillfällen och kommer antagligen att mattas vid kontinuerlig användning.

Li-Ionceller bör alltid användas med någon form av skyddskrets.

AW på CPF säljer ett flertal olika Li-Ionceller, han har en mycket god renomme.
http://www.cpfmarketplace.com/mp/showth ... p?t=184670

Anders
xxargs

Inlägg av xxargs »

Laddar man tills skyddskretsen bryter urladdning och i framförallt bryter laddning så kommer inte batteriet hålla speciellt många cykler - som agh39 skriver så är skyddskretsen den sista utvägen för att batteriet inte skall bli farlig i hantering efteråt - men den är inte någon laddningskontroll.
Skriv svar