Angående utbildning inom El.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sorken
Kontakt:

Angående utbildning inom El.

Inlägg av Sorken »

Hej. Jag har funderat på att utbilda mig inom El, alltså gå Elprogrammet på gymnasiet. Jag har en del frågor jag behöver svar på först. Jag har två olika skolor och 5 olika kurser att inrikta mig på, den första skolan är stor och fylld av lärare och folk, utrustning och lärare är inte lika eftertraktat i den här skolan vilket kan vidga mina egenskaper inom viss utrustning. Den här skolan är dock ett problem eftersom att jag lider av något som heter Social Fobi, och det har jag gjort hela mitt liv, fobin förklarar sig självt så ni förstår nog vad det innebär.

Den andra skolan är mindre, och jag tror inte att den har samma slags utrustning eller tillgång till personal. Jag kommer få direkt kontakt med ett företag om jag går i den här skolan, där jag kommer få lära mig av deras kunskaper och dyl. Den här skolan gör det lättare för min fobi eftersom att den är lugnare och har inte lika mycket elever.

Angående kurserna så finns det 5 stycken, jag ska rada upp dom här och deras beskrivning. Vad jag skulle vilja göra helst är service, alltså jobba ensam, åka hem till folk eller företag och koppla ledningar, reparera maskiner och sådant. Jag vet dock inte vilken jag ska välja för att få den möjligheten.

1. Automation: Du lär dig arbeta med maskiner och utrustningar som har avancerade styr-system. Många av dessa finns inom process- och verkstadsindustrin samt inom fastighetsskötsel.

2. Datorteknik: Du får en bred utbildning för arbete med datorer, med syftet att du ska kunna arbeta som systemadministratör, med datakommunikation, service av nätverk eller felsökning på persondatorer. Du får också grunderna för fortsatta studier inom dataområdet.

3. Elektronik: Inriktningen ger dig en grundutbildning för arbete med elektronisk utrustning. Du ska kunna reparera, installera och tillverka olika elektroniska apparater.

4. Elteknik: Du får kunskaper för arbete inom det elkrafttekniska området. En installationselektriker kopplar och drar fan ledningar för att få ljus och elektricitet. Företag som till exempel Vattenfall och kommunala energiverk behöver också utbildad personal. Du kan även välja att inrikta dig mot industrin.

5. Installation: Du lär dig installation av kraft, belysnings, data och teleanläggningar.

Ok, till ett annat problem, jag har inte gått i skolan på 3 år, jag skulle gått ettan i gymnasiet men har fått gå om en klass pga att jag behövde mer tid att träna emot min fobi innan jag kan börja gymnasiet. Jag har bara fått några månaders hemskolning för att min hemskolnings lärare var tvungen att sluta, efter det har jag inte fått någon ny. Min engelska och svenska är bra, och jag har fått högsta betyg i båda två. Problemet är min matte, jag har inte kunnat få lektioner i matte sen i 6an, alltså 4 år sedan. Min matte är då lika rostig som en 12-13 åring. Jag är snart 17.

Mina frågor är, kommer jag behöva någon bra kunskap i matte för att kunna utbilda mig till en elektriker som jobbar inom service? Vilken av dessa utbildningar låter bäst för mig? Jag vill alltså jobba inom service, ensam, där jag åker hem till folk eller företag, kopplar ledningar, installerar belysning och reparerar maskiner och sådant. Jag antar att Datorteknik och Automation inte har med något av dessa att göra, så de handlar alltså om de 3 sista utbildningarna. Och såklart, hur är det med jobb efter skolan? Är det svårt eller lätt att få tag på jobb som något av de 3 sista valen?
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

På vissa skoler går det att fixa lärlingsutbildning, det kan ju vara ett altenativ om det finns. Och matten kommer du behöva kunna för Ellära A och B. Det kan vara svårt att bli elektriker om du har socialfobi(nu vet ju inte jag hur stor fobien är,) för du kommer ju i kontakt med flera människor på en arbetsplats, tex. rådgörelse med rörmockare, byggare osv.
Sorken
Kontakt:

Inlägg av Sorken »

Tack för det snabba svaret.

Det där med lärlingsutbildning låter intressant, jag tror att det är något liknande jag kommer få ifall jag går på den mindre skolan. Med tanke på att man får direkt kontakt med ett företag.

Min sociala fobi är ungefär så stark den kan vara just nu, det är riktigt svårt i det här läget. Jag har kontakt med Vuxenpsyk och ska få hjälp av dom om ett par månader, har hört att folk i samma ställning fått väldigt bra resultat efter träning med dom. Jag har inte så jättestort problem med att träffa folk på arbetsplatser och sådant, att vara i en klass t.ex är inte speciellt svårt, det är stora skolor och sådant, torg, nere på stan, affärer som är det värsta.

Jag har precis också fått matteuppgifter över internet från en lärare på min gamla skola, så jag hoppas att min matte kommer ligga på samma nivå som en vanlig elev när jag börjar gymnasiet. Annars gäller det att ligga i. Men jag måste bestämma vilken kurs jag ska gå senast januari, så jag behöver veta vilken av dessa kurser kommer ge mig möjligheten att åka runt och ge service, har du någon aning om det? Ungefär så som jag beskrev i tråden då.
einar

Inlägg av einar »

Åtminstone installation som jag går på behöver man bara läsa matte A och den är inte svårare än 9ans matte. Så om du klarar matten från 9an är det inga problem. Sen ska man ju lära sig formelhantering men har till och med ett sånt dumhuvud som jag lyckats lära mej det så kan nog du med. Lycka till!
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

KBT brukar visst ge väldigt bra resultat för personer med social fobi. Har hört många rekommendera det.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Kan säga att du kan direkt välja bort "elektronik" inriktning, kul och mycket problemlösning men dom yrkena är i princip borta som man utbildade sig till då. Är tveksam om skolan bara inte uppdaterat sina sidor.

Våran skola valde bort den inriktningen för 2 år sedan av just den anledningen. Säger inte att den inte finns jobb att söka efter det, men då gäller det verkligen att man själv är driftig och ser till att välja rätt extra kurser.

Automation är den inriktning som jag går, lite mer "finlir" än det som dom sysslar med på installation. Är 2 kurser som skiljer oss från "Installation" dessa två kurser läser vi in utöver ordinarie skoltid så vi får båda "behörigheterna".

Installation och Elteknik, är i min mening samma yrke, det är dessa som drar kabel och det du nämner att du vill göra. Reparera maskiner är dock ett undantag.

Att arbeta ENSAM inom SERVICE är en motsägelse i sig själv, elektriker är inte yrket att välja om man inte vill träffa människor.
En möjlig väg är att vara Installationselektriker och bara skriva upp sig på entreprenadjobb, då är inte företaget lika beroende av att du är social när du samverkar med byggare och VVS som när du är hemma hos privatpersoner.

Matte A är obligatorisk i gymnasiets Elprogram, dock för att klara av Ellära A/B så måste du kunna Matte B som du annars kommer lära dig i Elläran.

Datorteknik så behöver du bara lära dig Matte A, vilket halva kursen i princip är en repetition av högstadiets matte.
Sorken
Kontakt:

Inlägg av Sorken »

Tack för svaren.

Jag tycker ändå att det här med att koppla kablar och sådant hemma hos folk och vid andra platser låter intressant och skönt, inte så jättemycket jobb. Eller har jag fel? Men som sagt, så hoppas jag att jag kommer ha blivit av med min fobi om ett par år, eller innan jag börjar gymnasiet. Ska träna så hårt jag kan, det är inte omöjligt att få bort det eftersom att det bara sitter i skallen. Jag vet att jag kommer träffa på folk vad jag än gör, men installation eller elteknik måste väll vara ett av de lugnare jobben inom elektronik?
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Installation/Elteknik är nog ett av dom lugnare i branschen vad det gäller att träffa folk om man har problem med det. Du är där för att sköta ditt och behöver inte jobba i lag.

Den du kan tänkas behöva prata med är arbetsledare och Bygg/rör, men behöver inte bli särskilt många människor än att du kan räkna dom på en hand.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Nej inom installation är det inte så många personer man kommer i kontakt med. Då jag jobbade hos Bravida 2003 och var på skavsta flygplats då dom byggde ut/om så var det en arbetsledare, sen en lite mindre arbetsledare, sen några elektriker man kom i kontakt med och några rörmokare man slöpratade med. Samt de två killarna jag pendlade med då. Så de måste personerna var 6-7 stycken ungefär.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Som elektriker behöver du som lärling gå parallellt med andra elektriker. För elektriker brukar det vara svårt att komma in som lärling hos ett företag. Jag kan tänka att det med social fobi kan vara ett bekymmer att få en lärlingsplats, om det inte finns ett stöd utifrån. Jag tror dock ändå att det kan vara bäst för dig att vara på ett bygge som en elektriker. Innan du börjar bör du nog förvissa dig om vilket stöd du kan få.

Som ensam på service dyker man på alla typer av människor. En del kan reta skjortan av folk och vara riktiga skitstövlar. Eftersom servicepersonalen är företagets ansikte utåt är det då viktigt att man kan agera på rätt sätt i kontakt med kunden.

Elektronik och datautbildningar på gymnasienivå håller på att ändra karraktär och försvinner mer och mer. För de som jobbar där blir det viktigare och viktigare med högre utbildningar för att få jobb.
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av luffare »

Jag skulle nog tipsa om automation om du inte bara vill dra kabel, du får mecka med rullande band, robotar och massa andra maskiner på t.ex fabriker, i fastigheter m.m.
Du får plugga samma grundkurser som elektriker men några kurser skiljer sej. Själv läste jag automation på vuxenutbildning och la till en eller två kurser extra om jag skulle villja jobba som elektriker nån dag. Det kanske man kan fixa på gymnasiet oxå.
Skriv svar