Bygga om dyklampa till led.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
kolis62

Bygga om dyklampa till led.

Inlägg av kolis62 »

Jag har planer på att bygga om en dyklampa modell UK C4. Det sitter 4 st batterier i. Har varit runt och surfat lite och inser att det finns ganska häftiga diodrar som ger mycket ljus. Gag kan ahntera en lödkolv men kan inte räkna på elektronik, jag skulle bli överlycklig om någon vänlig själ kan hjälpa till med komponentval. Ska man ha en led och behålla reflektorn eller montera flera leds med egna reflektorer. Hade tänkt lägga ca 500 på komponenter. Så mycket ljus som möjligt av 4 st r14 batterier i ca en tim.
//Jocke
Senast redigerad av kolis62 7 november 2008, 18:07:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Grejen med kraftiga dioder är att man måste kunna leda av värmen från dom och hålla dom kalla, UK C4 har väl bara plast i kontakt med vattnet? (dålig värmeledare)
kolis62

Inlägg av kolis62 »

Stämmer lamphuset är i plast.
xxargs

Inlägg av xxargs »

tror det fins redan några dyk-lampe projekt här på EF om du letar lite - och desto mer ang. olika lysdioder :-)

men, även vita lysdioder som ger massor av ljus drar ganska så mycket effekt, vilket betyder att du kanske bör fundera på andra lösningar än just R14 akaline batterier - NiMh-batterier i samma storlek ger ofta betydligt mer tillgänglig effekt under 1 timmes drifttid än akalainebatterier.

vill man vara mer exotisk så börjar man titta på LiIon-batterier av olika slag.
kolis62

Inlägg av kolis62 »

R14, någon klant har skrivit fel (Jag) ska vara R20, och det är storleken på batterierna jag ville beskriva, lamphuset som jag har är konstruerat för 4 st seriekopplade R20,
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Då är det tyvvär så att du inte kan använda lysdioder med så hög effekt utan rätt omfattande modifikationer då plasten inte leder bort värmen från lysdioden...

Men löser du det problemet kan du slänga reflektorn, sätta in en rejäl metallklump som på något sätt har kontakt med vattnet för värmeavledning och sätta in 3st Seoul P7 med Boomerang-reflektorer från finska ledil.fi och driva dom på 3A/st med ett par drivkretsar och 4st NiMH i R20-storlek.

Borde räcka en timme och borde ge rejält med ljus.
Skriv svar