Uppgradera ASUS Eee PC 901. Efterlysning!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.

Kommer jag att lyckas?

Ja
21
78%
Nej
6
22%

Antal röster: 27
Användarvisningsbild
Digitum

Uppgradera ASUS Eee PC 901. Efterlysning!

Inlägg av Digitum »

Hej.

Jag tänkte ge mig på ett försök att uppgradera den inbyggda flashdisken i min tämligen nya Eee 901. Den är nu bara på 4 och 8 Gb. Jag skall försöka knöka i en 5mm 1,8" hårddisk istället. För detta behöver jag lite hjälp:

Jag måste ha tag i en ide zif-kontakt (44 poler, tror jag) samt en väldigt kort zif-kabel, typ 4-5 cm som längst.

Enligt bekrivningar på nätet så skall det bara vara att ta ur de befintliga flashdiskarna och sedan sätta i hårddisken och så skall det fungera rätt upp och ner.

--

För detta behöver jag en IDE ZIF-kontakt (44 poler, tror jag), för att löda in på moderkortet, där man sticker in kabeln ovanifrån samt en väldigt kort zif-kabel, typ 4-5 cm som längst, som passar till nämnda kontakt.

Vart kan man få tag i en sådan?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ärligt talat, är det här ett projekt?

EDIT: Tråden låg i projekt delen när jag skrev inlägget.
Senast redigerad av danei 12 oktober 2008, 14:05:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nja, inte riktigt. :)
Om projektet hade varit påbörjat och första inlägget hade varit utformat som en projektbeskrivning så hade det varit lite annorlunda.

Megaman:
Hur som helst så är det en intressant uppgradering.
Berätta gärna hur det går.

edit:
Du hade gjort två trådar med näst intill identisk information, bortsett från att den ena även innehöll en fråga om var man får tag i kontakten. Därför slog jag ihop båda dina trådar (inlägg) och plockade bort den ena.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Så att Deltaco fått in sådana där adaptrar för zif till ide. Men dom är ju inte lika billiga som i china där med dealextreme.
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Jag har nu fått 5cm kablar samt hårddisken, en toshiba 1.8" 60GB, 5mm tjock.

Väntar nu ett DHL-paket från nordpolen med kontakt som skall lödas in i datorn. Passar naturligtvis på att köpa lite annat smått och gott medans jag ändå beställde...

Norra Polen, alltså.. Gdynia

Om jag lyckas med projektet så kommer det finnas möjlighet att köpa de delar jag har över. Jag beställde naturligtvis inte bara en av varje komponent (förutom hårddisken då) utifall och kommer nog få lite över. Återkommer om detta.

Återkommer med bilder...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Dubbel kolla pinout. Har för mig att du har signalerna, men inte på standard platserna.. ;)
Tycker du musplattan fungerar bra på eee901?, den ska tydligen kunna släppa....
gripner

Inlägg av gripner »

Jag moddade min acer aspire one lite gran, bla satte jag in en liten 1.8" ide disk, med zif kontakt. Solid state disken som satt i var inkopplad via zif kabel från moderkortet så behövde ej löda på en sådan kontakt. skummt att dom snålat bort den kontakten på moderkortet på asus eee, den säljs ju trotts allt även med en 1.8" disk
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Vet inte om man skulle modda den. Jag har en 900 och grejen är att den är superliten inte super snabb/stor.

SD kort är ju billiga och så mycket mer utrymme behöver man ju inte. Ska installera win98 till ramdrive från ett SD kort för att kunna ha datorn till GPS navigeringe ibland. Så när man vill ha den med linux som vanligt tar man bara ut kortet.
Användarvisningsbild
Digitum

Inlägg av Digitum »

Jag har nu lött in kontakten på moderkortet och plockat bort SSD-diskarna.

It´s Alive! Efter att ha återställt partitionerna med hjälp av den till datorn medföljande windows PE och Norton Ghost 11 så fungerar datorn utmärkt nu med hårddisk.

Tyvärr verkade det som att det blev en konflikt när man försökte att använda 4GB SSD-disken samtidigt med hårddisken, men när jag tog bort SSDn så funkade HDn som den skulle.

Jag kommer snart att lägga ut bilder på projektet när jag framkallat minneskortet...

Svaret på omröstningsfrågan är alltså: Ja! Ni fem som röstat nej hade fel. Haha!

Jag har lite kontakter och kablar över så hör gärna av dig om du behöver köpa en kontakt och kabel om du vill modda din 901a (eller motsvarande).
Skriv svar