Koppla en mängd ljusdioder

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Chrillss

Koppla en mängd ljusdioder

Inlägg av Chrillss »

Vet inte om det här är korrekt forum, men jag gör väl en chansning. Hittade inget lämpligare.
Jag har 60 lysdioder som jag ska koppla. Specifikationerna på dessa är 3.5v & ~30mA (50mA max, men jag begränsar för att ha mariginal)
Hur kopplar jag ihop dessa lättast för att sedan koppla till väggen?
Tanken var från början att använda mobilladdare (5v/0.65A), men jag antar att det inte går att ha den längre.
Så, hur kopplar jag lättast?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Att driva dem på glättad nätspänning direkt är inte speciellt säkert. Skaffa en laddare/trafo med lite högre spänning, kanske ~24 V, som du kan jobba efter. Det är lättare om du har lite fler krav än bara lysdiodernas specifikationer.
Chrillss

Inlägg av Chrillss »

Har inga mer krav, än att jag ska få den att pulsera också, som det stod om i en annan tråd. Men tillsvidare så ska det bara lysa. Det är mina "krav". Hur många bör jag som mest koppla i en serie för att inte minska livslängden drastiskt?
bearing

Inlägg av bearing »

Seriekoppling minskar inte livslängden.
Chrillss

Inlägg av Chrillss »

Okej! Det är bra. förslag på hur jag kan koppla?
Borre

Inlägg av Borre »

Du måste ju bestämma dig för vilken strömförsörjning du ska ha först.

5V-laddaren kan du använda om du bara kör med en lysdiod i serie med ett motstånd. Men det är ju bättre med högre spänning då det går åt mindre motstånd.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men det är ju bättre med högre spänning då det går åt mindre motstånd.

Färre...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Först och främst kräver en drivning med 100% effektivitet av dessa LED 6,3W. En nätdel på 5V & 0,65A = 3,25W räcker alltså ingenvart i detta...

Så klura ut vilken nätdel du ska använda först, resten kommer att ge sig när det är klart.
Chrillss

Inlägg av Chrillss »

ick precis mail om att mina dioder hade max på 23mA. Därför så begränsar jag strömmen till 15mA. Då kommer mina 3.25W räcka. Ska jag paralellkoppla dom en och en?
haklu

Inlägg av haklu »

Om du har 5V matning så måste du parallellkoppla med ett motstånd för varje diod, men då kommer det att gå 15 mA * 60 = 900 mA vilket blir mer än din mobilladdare kan ge. Lite effekt kommer ju att försvinna i motstånden. Jag skulle satsa på lite högre spänning så man kan seriekoppla några stycken. Blir inte så många motsånd då heller.

EDIT: stavning
Chrillss

Inlägg av Chrillss »

Finns det transformatorer till 7V?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En transformator är en komponent, vad du menar är sannolikt "batterieliminator" eller "nätdel" och de finns i MÅNGA olika storleker och med olika spänningar.

Ska du ha något "standard" ska du välja 12V, det är en mycket vanlig spänning.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Varför inte skaffa en adapter på 7.5volt
2st dioder seriekopplade 3.5v * 2 = 7 volt och spänningsfall på 0.5 volt och 15mA = 33ohm motstånd

Då behöver du en adapter som kan leverera 450mA.

kjell & co Switchad nätadapter - 10W art nr 44264.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Varför inte upp med spänningen riktigt till i varje fall 50V när det är så många dioder? Dubbla upp spänningen från en 24V trafo till sådär drygt 60V och ha en aktiv strömregulator. Dumt at betala för en fin spänningsreglerad nätdel när det är strömreglering som egentligen behövs. Det blir mindre komponenter och oftast lättare att montera också ju flera som seriekopplas. Antar att det handlar om någon sorts prydnadsbelysning och de är ju oftast i slingor.
bearing

Inlägg av bearing »

Här finns färdiga LED-drivare. De ger högre ström, men om du finner motståndet som känner av strömmen kan du byta ut det mot ett större.

http://www.dealextreme.com/products.dx/ ... h.constant
Skriv svar