Läsa av fjärrvärmemätaren

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MSV

Läsa av fjärrvärmemätaren

Inlägg av MSV »

Håller på med ett litet projekt där jag ska logga lite värden i hemmet. Nu har turen kommet till fjärrvärmecentralen som har en sådan här mätare http://www.kamstrup-senea.se/2815/MULTICAL%20601 . Någon som vet om man kan få ut några pulser eller liknande från denna? Har sökt en del, men inte fått fram något av värde. Det jag vet är att den komunicerar med en låda som sitter under elmätaren i elskåpet ute för att den fjärravläses. Där i mellan går det en kabel, vad kan det vara för signal i den? Tacksam för alla tips!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Rör du nånting i mätaren så blir det ruskigt dyrt.
Du får helt enkellt inte koppla in någonting extra.
Observera att mätaren ägs av fjärrvärmeleverantören, samma som en elmätare, och när de kommer på det, inom ett år efter du moddat den så dras du garanterat inför domstol, med mycket dryga böter och skadestånd som följd. GÖR INTE DETTA.

Prata med din leverantör istället, be dem att sätta upp en kopplingsdosa för pulsutgången istället.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och signalen i kabeln är HF då det är ett antennkabel.
MSV

Inlägg av MSV »

Nja, nu är den ju inte plomberad så det blir nog svårt att dra mig inför pontius pilatus för det! Men hursomhelst så ska jag inte göra något olagligt. Det jag vet är att det går en styrkabel (två trådar används) från fjärrvärmemätaren till elmätaren, borde det inte vara pulser i den?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det har ingen betydelse om den är plomberad eller inte.

Enligt handboken som du länkade till, kan det vara M-Buss(förmodligen ModBuss), LonBuss, Seriella data, pulser mm, allt beror på mätarens konfiguration.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Flyttat till allmänt.
Idébanken är till för de som vill skriva om sina storslagna idéer. Inte fråga om andra har några idéer för ett visst problem.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Jag har jobbat lite med sådanna mätare, dock inte på konstruktions nivå utan montering och avläsning. Dom som jag arbetade med hade radioavläsning.

Mätarna som har radioavläsning skickar kontinuerligt ut diverse uppgifter, i stil med serienummer, flöde/effekt/framtemp/ret.temp/förbrukning. Sedan är det bara att gå förbi med avläsningsterminal, typ walkietalkie med liten display. Räckvidden är dock inte vidare bra.

Som tidagare talare sade ägs mätaren av energibolaget, och eventuella ingrepp hade nog inte varit så uppskattade. Skulle man råka nollställa mätaren eller ngt likande tar det ju max 1mån innan någon knackar på för att se vad som är fatt med den.

//Alexander
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vill minnas att det är samma brott som att mixtra med elmätaren.

Brottsbalken 1962:700 osv
10 § Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig
kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst
fyra år. Lag (1993:207).

10 a § Leder någon olovligen värmeenergi ur ett
rörledningssystem för uppvärmning eller leder någon olovligen
värmeenergi till ett rörledningssystem för kylning, döms för
olovlig avledning av värmeenergi till böter eller fängelse
högst ett år. Vid ringa fall döms inte till ansvar.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och
högst fyra år. Lag (2008:264).
MSV

Inlägg av MSV »

Jaja, nu är det ju inte avledning det handlar om, men det spelar ingen roll. Jag har pratat med leverantören och det var inga problem att få koppla in sig på pulsutgången som faktiskt fanns i mätaren!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Förvisso inte, men att mixtra med mätaren kallas för avledning, oavsett vilket.

Nåväl, vad bra att det löste sig.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Säkert? isf bör jag ringa och höra om jag även får plocka ut en signal. ser inte att den sänder något via Ir dioderna. fast det kanske är avaktiverat. inte så precis att man sitter uppe en vekca o loggar när den sänder :P

Hur är det med om man monterar något utanpå som inte har fysikskontakt. kan man få böter/fängelse? det har ju inte kontkat med deras grejor utan det är ju som en kines står o skriver ett streck på ett papper varje gång den blinkar eller liknande. annars kan de väl bara tvinga en ta bort den ^^

Lämna gära spec info reultat osv jag är suge på samma sak!
MSV

Inlägg av MSV »

Jag ska absolut återkomma med resultatet om någon är intresserad här. Det enda som var viktigt var att pulsutgången inte användes till något annat, tex. fjärravläsning, men i min så ska det sitta två pulsutgångar.

Sätta något utanpå mätaren kan inte vara olagligt, jag vet många som loggar sina elmätare på det viset. Då gör man ju ingen åverkan eller bryter någon plombering överhuvudtaget.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Gör det!

Jag är grymt sugen på detta!

Har samma så. btw smama nummer som färgkoden på bäggebilarna på gården här.
MSV

Inlägg av MSV »

Nu är jag på G, men har stött på ett litet bekymmer...
Enligt värmeleverantören så ska det finnas två utgångar som följer varandra, men det verkar inte så. Det finns en som heter CE, och en CV. Enligt databladet så lämnar CE pulser som motsvarar energiförbrukningen, och CV verkar bara lämna pulser efter genomströmmad volym.

Problemet är då; Eftersom leverantören använder CE utgången till sin fjärravläsning, så är riskerar jag väl att störa deras signal om jag kopplar in mig där, villket inte vore så lyckat. Finns det något sätt att koppla in sig på denna utan att "störa"? Utgången på mätaren är av öppen kollektor typ, och jag vill använda en 1-wire pulsräknare typ http://shop.temperatur.nu/raknare-for-a ... p-160.html

Några tips??
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du får mäta vilken spänning den har pull-up:en till i befintlig utrustning och om det är över vad en cmos transistor klarar på gaten så får du göra en spänningsdelare, förslagsvis på något megaohm eller så.

2N7000 klarar 20v på gaten t.ex. om jag läste rätt.

Edit: annars så får du mäta strömmen över kabeln med spolar och förstärkare, vilket är mycket svårare.

Edit2: den första varianten så får du se till att du optokopplar någonstans så mätningen kan flyta med utrustningen

Edit3:skulle det vara 5v så kan du använda ADUM5242 rakt av, annars så kan du göra en spänningsdelar där med, ingångarna drar mellan -10uA och 10uA, har du 820kohm och 12v så har du max 14.6uA, vid 24v så ta två 820k stort motstånd. och BZX84-B5V1 som skydd, den läcker 2uA.

Edt3: du kan antagligen köra med ett mindre motstånd också, se till bara att spänningen inte sjunker nämnvärt på befinlig utrustning. Gissar på pull-up:en i deras utrusning ligger på 10k eller något sådant.
Skriv svar