Avståndsmätning med ultraljud i rör?.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Tänkte precis samma tanke.
En tryckmätare nere i brunnen borde funka.
Frolle
Inlägg: 56
Blev medlem: 4 augusti 2008, 11:52:03
Ort: Göteborg

Inlägg av Frolle »

Men det vore ju fööööör enkelt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Har ni något exempel på en lämplig / prisvärd sådan?.
Har aldrig använt sådana så jag har noll koll på vad som finns.
Frolle
Inlägg: 56
Blev medlem: 4 augusti 2008, 11:52:03
Ort: Göteborg

Inlägg av Frolle »

Finns ju analoga oljetrycksgivare och mätare på biltema för billig peng.
Gäller ju bara att montera givaren i något vattentätt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Inlägg av Walle »

Funkar verkligen oljetrycksgivare? De är väl konstruerade för betydligt högre tryck än vad man får i botten av en grävd brunn?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ja,. Vad kan man förvänta sig för tryck i en brunn där vattendjupet kan pendla allt mellan 0,2-5meters djup?.
Så man vet ungefär inom vilket intervall givaren ska klara.
Om man får välja så vill man ju ha högst noggrannhet vid det lägre trycket, då det är krisig vattennivå i brunnen.
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

En 10 meter vattenpelare motsvarar 1 atmosfär (1 atm) om jag inte minns fel från dykarkursen för 15 år sedan. Så du bör väl ha ett tryckintervall på mellan ca 1 till 1.5 atm ungefär för 0-5 meter
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Andax har i princip rätt. Nedan har du det även uträknat.

Vattentryck vid 5 meter = h * ρ * g = 5 * 1000 * 9,81 = 49050 Pa = 0,49 bar = 0,48 atm

Sedan får du lägga på atmosfärstryck: 1,013 bar eller 1 atm.

Givaren skall mäta 1 - 1,5 bar absolut tryck.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Nej.
Det är alldeles för många frågor kring trycksensorerna.
Men Frolle som tycker detta är Föööör enkelt borde kunna besvara dessa. :wink:

Som jag har fattat det så finns det 2 sensortyper.

Differentiell (Mäter Tryck skillnaden mellan 2 ingångar ),

Gauge (Relativ mot atmosfärs trycket), alternativt med en internt inbyggd tryckkammare som referens.


En differentiell sensor känns inte som något bra alternativ, då man skulle behöva en snorkel till det ena inloppet, så att denna kan referera till atmosfärs trycket ovanför brunnen.

Gauge tryckmätarna har ventilationshål på kroppen, så att dessa kan referera till omgivningens tryck. Så dessa går ju absolut inte att dränka i vattnet.

Å sen så finns det den med en inbyggd referens tryckkammare t.e.x Elfas MPX5100AP
Det låter som att en sådan hade varit lämpligast att använda.
Frågan är då.

1. Tål membranet (eller vad det nu är som känner av trycket), att ligga indränkt vatten ?.

2. Inlopps-hålet in till sensorn är ju bara några mm stort, & med tanke på hur skitigt vattnet är nära botten i en grävd brunn, så lär ju sensorns port korka igen förr eller senare.
Såvida man inte kan bygga något filter, som inte påverkar mätningen?.

3. Skulle man kunna montera sensorn i markhöjd i stället & trä på en slang eller rör på mätporten & låta slangen / röret gå ner i brunnen & sluta strax innan botten. Skulle det funka?.
Om ja, då hade man sluppit problemet med filter & omständlig montering inuti brunnen.
Å andra sidan så blir det omständigt då noggrannheten skenar iväg när temperaturen sjunker under 0grader.
& någon värme kammare är inte ett alternativ, då jag har tänkt att driva sensorn & radio-data överföringen med solceller & batterier.

Eller kan det vara så att det är frostfritt precis under brunslocket, som ligger i markhöjd?.

4. Kan vattenströmmarna som blir då vattnet sugs upp ur brunnen påverka mätresultatet?.

5. Om man ser till MPX5100AP sensorns mätområde, skulle denna passa för detta ändamålet?.
Jag blir alldeles snurrig av alla Psi /atm / bar / kPa / P mm, & med olika mät referenser.
Användarvisningsbild
stekern
Inlägg: 453
Blev medlem: 2 november 2008, 08:24:18
Ort: Esbo, Finland

Inlägg av stekern »

Jag skulle använt en druck ptx 1830:
http://www.rshydro.co.uk/PDFs/Druck/1830.pdf

den ger strömsignal på 4-20 mA, så den är extremt enkel att använda.

Vet dock inte var man kan köpa dem som privatperson, använder dem flitigt i jobbet.

Fattigmansversionen med flytande tyngd i snöre hängande i en hävarm kopplat till en pot med en fjäder skulle jag köra på annars.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17368
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Varför inte ett bubbelrör?

Trycksensorn sitter uppe bredvid brunnen och ner i brunnen går bara en tunn slang, den är konstant trycksatt med hjälp av en kompressor. Ur ändan nere i brunnen ska det bubbla ut en bubbla i sekunden typ...
Användarvisningsbild
stekern
Inlägg: 453
Blev medlem: 2 november 2008, 08:24:18
Ort: Esbo, Finland

Inlägg av stekern »

Det jobbiga med bubbelröret är väl just det att du måste trycksätta röret.

Men jag kollade upp lite vad en druck ptx 1830 kostade och fann att de kostar ~1000$ :shock: så det är nog lite overkill.

Visste inte att den överblivna jag har i en låda hemma var så dyrbar 8)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17368
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jo, det är en nackdel. Men däremot så borde trycksensorn bli mycket billigare då den inte behöver klara att vara nedsänkt i vatten. Behöver bara klara "ren" luft.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Stekern ~1000$ är nog lite över budget ja. :wink:
Delarna till potentiometer varianten är inhandlade, det är bara det mekaniska som ska tillverkas. Men eftersom vissa tyckte att tryck-sensor varianten skulle vara överlägset enklast, så var man ju tvungen att kolla upp det först.

AndLi.
Nej, jag har ingen lust med å gräva upp halva gräsmattan & lägga kablar för å spänningssätta en kompressor.
Utan mätenheten ska vara helt självförsörjande!.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17368
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nivåmätaren ska altså vara batteridriven och kommunicera via radio?
Skriv svar