Söker trevlig ersättare till Renesas R8C/13

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Söker trevlig ersättare till Renesas R8C/13

Inlägg av mri »

Upptäckte att min favoritprocessor R8C/13 fasas ut ur Renesas program:

"Support for the R8C/13 Group is limited to customers who have already adopted these products. If adopting new products, please consider other ranges such as the R8C/27, R8C/2F, or R8C/2L Group."

Buhuu! :cry:

Vad finns det för trevliga ersättare? Har kollat på en lite större modell R8C/21 men är även öppen för andra tillverkare. För den som inte känner till R8C/13 finns datasheet här: http://documentation.renesas.com/eng/pr ... 8c13ds.pdf
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

PIC? Vid en hastig koll så verkar den ha ungefär vad Microchips processorer har.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

AVR kanske, problemet med både PIC och AVR är att den har en annan uppbyggnad på flash och ram, de är inte linjärt ordnade.
ST7 från ST är kanske en vettig ersättare.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ti MSP430?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jag inser ju att det är svårt att tipsa om nån bra modell när jag inte berättat vad den skall användas till. Hursomhelst, egenskaper jag gillat med R8C/13 är bl.a:
+ gratis C utvecklingsmiljö och debugger
+ programmering & debuggning direkt via processorns UART
+ 10-bit ADC
+ 4 kB user Flash
+ bra dokumentation

Saker jag inte gillat:
- bara 1 kB RAM (2-4 kB vore trevligt att ha)
- bara 16 kB programminne (32-64 kB vore trevligt att ha)
- ingen DAC
- måste ha extern kristall när man programmeriar & debuggar via processorns UART
- finns ingen "DIY community"
- den föll bort från supported devices för snabbt

Ni får gärna vara lite mer specifika med tipsen. Att AVR och PIC existerar vet jag, men vilka modeller är värt att titta på? Skall ta och kolla på ST7 och MSP430.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag har bara koll på AVR och även där kan jag inte svara på vilken som bäst motsvarar dina "krav", men

*gratis C-kompiler finns (avr-gcc)
*debugging göres enklast med en AVR dragon för ca 500kr (?)
*10 Bits AD finns

Minneskrav som passar kan du enkelt kolla på
atmel.com översikt

EDIT:

Saker jag inte gillat:
- bara 1 kB RAM (2-4 kB vore trevligt att ha)
FINNS

- bara 16 kB programminne (32-64 kB vore trevligt att ha)
Inga problem, beror på hur stor/dyr uc man kan använda dock

- ingen DAC
Saknas även på AVR (finns dock på nya Xmega)

- måste ha extern kristall när man programmeriar & debuggar via processorns UART
Se ovan, men ingen extern kristall behövs

- finns ingen "DIY community"
AVRFreaks finns och är mycket bra och informativ i början (även för anvacerade användare iofs)

- den föll bort från supported devices för snabbt
Atmel har skärpt sig från "förr" och livstiden är tillräcklig i de flesta fall (är ju relativt) Och ersättare verkar släppas som är kompatibla (ibland krävs mindre ändringar).
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag har bara använt Microchip PIC18 men är nöjd med den såhär långt. Det finns en "gratis" C-kompilator som heter MPLAB C18. Den kostar om man vill ha tillgång till alla optimeringar osv (onödigt tycker jag).

Här är en överblick:
http://www.microchip.com/ParamChartSear ... 10&lang=en

18F4620 brukar jag leka med. 64KB flash, 4KB ram, 1KB eeprom, 3st 16-bit timers och en 8-bit, PWM m.m.

Jag har kört in en bootloader så flasha om kan jag göra över samma UART som jag styr processorn i övrigt med.
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Hur ser möjligheterna ut vid själva programmeringen av Renesas kretsar? Vad använder du för programmerare? Har funderat på att testa deras processorer, men är inte programmerarna lite väl dyra? Finns det någon billigare variant eller nåt man enkelt kan bygga själv?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Nu har jag inte koll på andra än några av R8C kretserna, Renesas har så många olika familjer... men med R8C behövs endast en RS232-TTL spänningsomvandlare, dvs en MAX232. Lätt och billigt att bygga själv. Via den kan man både programmera och debugga. Kräver att man har en extern kristall inkopplad på processorn dock. Sen finns ju deras USB programmerings och debuggningsverktyg och de kostar ju en del. Finns lite mer debuggningsfinesser med dom plus att processorn kan köra på sin interna oscillator. MAX232 har räckt bra för mina behov.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Har du kikat något på Propeller? Den är väl iofs lite speciell med sina 8 kärnor och inga peripherals, men där kan man i alla fall programmera och debugga via vanlig UART.
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

mri Kollade som hastigast på MAX232-kretsen och letade efter hur man skulle implementera den ifall den skall användas för programmering av Renesas kretsar, men hittade inget. Det kanske finns något bra beskrivet hur detta går till, jag får leta vidare...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns ju en uppsjö av R8C-modeller men har du problem med antal pinnar? Alltså att kretsen ska vara liten? Annars finns det ju M16C-tiny där du har "allt" du kan begära eller iaf. eftersöker.

Jag använder M16C/26, 27 och 28, finns ner i 48 pinnars kapsel. Jag har även ett programmeringsprogram som, medelst en "programmeringsdongel" som består av 2 optokopplare, kan fixa programmeringen.

Men R8C finns ju i en massa modeller, t.ex. R8C28 och R8C29 om du måste ha 20-pinnars kapsel. Upp till 1,5K RAM och 32 + 2kB Flash.

Sedan gäller det fler pinnar och mycket mer av allt men f.o.m. 48-pinnars kan det definitivt löna sig med M16C-Tiny.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

wolfheat: Om du kollar i t.ex. R8C/13 hardware manual Appendix 2 figure 2.2 ser du vilka pinnar som ansluts för programmering/debuggning via UART. Processorn skall ha matningsspänning, och MODE samt RESET pinnarna bör man kunna ändra via switchar. Sen kopplar du in PC's RS232 port via en MAX232 till processorns RX och TX.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Efter att kollat runt lite på olika tillverkare känns det nog ändå som minst ansträngning att stanna med Renesas och R8C. M16C i förhållande till kapselstorlek ger mig inte så mycket mer (om ens något) jämfört med R8C.

För tillfället är R8C/21 en stark kandidat. 32k flash + 2k RAM i grundutförandet samt 48 pinnars kapsel, i övrigt väldigt lika R8C/13. R8C/21 är också relativt färsk, introducerades 06-07, så den skall väl finnas med en tid ännu.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej, är man inte i behov av den extra hårdvara som M16C erbjuder är R8C riktigt bra.

Jag har i övrigt ett program som, medelst 2 st optokopplare, ställer "programmeringssignalen" i rätt läge samt aktiverar reset. Detta betyder att när jag programmerar har jag bara en enda knapp att klicka på och bockar jag i "Auto-flash" kollar programmet regelbundet datum/tid på .MOT-filen som är angivit som källa, om den datum/tid ändrar sig startas en flashning automatisk inom ett par sekunder.

Jag har dock inte testat det på R8C, skulle det vara något?
Skriv svar