Först ut är Nummerpresentatör och nummersändare.
Jag ska tillverka en produkt som ska kopplas innan telefonväxeln på jobbet/hemma. Har kontor och hem i samma hus så jag har även växel hemma. Har 3 ingående telefonlinjer.
Meningen är att presentera telefonnumret på alla datorer som har en lite nummerpresentatör på sig. Ser ut så här:

och så här

Programmet är redan färdigskrivet.
Alla telefonsamtal sparas i en databas på en server.
Samtal som kommer från kunder debiteras automatiskt. Utgående samtal debiteras genom att man trycker på knappen debitera i programmet.
Vi använder samma telefonnummer efter arbetstid och då vill vi inte att kunder ska kunna ringa. Därför ska hårdvaran kunna bryta samtalet.
Dessa funktioner är redan i drift med ett projekt som jag gjorde för ca 1 år sedan men det är kopplat till parallellporten och fungerar tyvärr inte alltid. Problem med parallellportshantering i mitt programspråk (Delphi).
Nu är tanken att jag ska användan en MT 8880 för detekteringen av telefonnummer och skicka den informationen till en PIC16F870 som i sin tur skickar informationen till servern via RS-232 som jag löser med en MAX232. PIC:en får alltså sköta allt.
Det enda jag ska få från den är typ:
Inkommande 08111111
Samtal avslutat 08111111
Utgående samtal 082222222
Samtal avslutat 08222222
Och till den vill jag skicka:
Ring 08111111
Avbryt samtal
Har börjat labba och hittills ser det ut så här:

Tidigare använde jag MT8870 som bara kan ta emot nummer. Nu när jag använder MT8880 kan jag även sända. Hade tänkt mig att man lyfter luren och sedan väljer vem man vill ringa ifrån vårt administrationssystem.
Så vad tycks. Överarbetar jag det hela. Har ni förslag på ännu fler funktioner som jag kan lägga till som kan vara användbara eller andra tips?