Nummerpresentatör och nummersändare

Berätta om dina pågående projekt.
ansu2723

Nummerpresentatör och nummersändare

Inlägg av ansu2723 »

Har många projekt hängande i luften men nu har jag bestämt mig för att börja beta av dem.

Först ut är Nummerpresentatör och nummersändare.

Jag ska tillverka en produkt som ska kopplas innan telefonväxeln på jobbet/hemma. Har kontor och hem i samma hus så jag har även växel hemma. Har 3 ingående telefonlinjer.

Meningen är att presentera telefonnumret på alla datorer som har en lite nummerpresentatör på sig. Ser ut så här:
Bild

och så här

Bild

Programmet är redan färdigskrivet.

Alla telefonsamtal sparas i en databas på en server.

Samtal som kommer från kunder debiteras automatiskt. Utgående samtal debiteras genom att man trycker på knappen debitera i programmet.

Vi använder samma telefonnummer efter arbetstid och då vill vi inte att kunder ska kunna ringa. Därför ska hårdvaran kunna bryta samtalet.

Dessa funktioner är redan i drift med ett projekt som jag gjorde för ca 1 år sedan men det är kopplat till parallellporten och fungerar tyvärr inte alltid. Problem med parallellportshantering i mitt programspråk (Delphi).

Nu är tanken att jag ska användan en MT 8880 för detekteringen av telefonnummer och skicka den informationen till en PIC16F870 som i sin tur skickar informationen till servern via RS-232 som jag löser med en MAX232. PIC:en får alltså sköta allt.

Det enda jag ska få från den är typ:
Inkommande 08111111
Samtal avslutat 08111111
Utgående samtal 082222222
Samtal avslutat 08222222

Och till den vill jag skicka:
Ring 08111111
Avbryt samtal

Har börjat labba och hittills ser det ut så här:

Bild

Tidigare använde jag MT8870 som bara kan ta emot nummer. Nu när jag använder MT8880 kan jag även sända. Hade tänkt mig att man lyfter luren och sedan väljer vem man vill ringa ifrån vårt administrationssystem.

Så vad tycks. Överarbetar jag det hela. Har ni förslag på ännu fler funktioner som jag kan lägga till som kan vara användbara eller andra tips?
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Ruskigt häftigt! Eftersom du har behovet så tycker jag absolut inte att du överarbetar..
Att samtal från kunder debiteras automatiskt, vad menar du med det? Har du någon typ av supportlinje som det kostar pengar att ringa till?

Snyggt jobbat, håll oss uppdaterade :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Överarbetar jag det hela?"

Jag pysslar med ett likadant projekt så det tycker jag inte. :D
I mitt fall är elektroniken klar, men jag har bara börjat på programmet.
(För tillfället sover projektet pga ett annat projekt som äter mycket tid.)

Elektroniken är kopplad till en server med Debian (GNU/Linux) där databasen finns.
Alla datorer i nätverket kör ett litet program i bakgrunden som visar ett popup-fönster när det ringer. Funktionerna påminner mycket om de i ditt program. :)

Förslag på funktioner... Hm, det beror lite på hur telefonerna och växeln används, men om växeln är bemannad så kanske ni skulle kunna ha nytta av någon integrerad meddelandefunktion mellan växel och datorer. Allt ifrån "Nu ringer den där kunden igen.." till "Jag kommer tillbaka om en kvart."

Det här med att kunna avbryta samtalet kan även användas ifall ett telemarketing-företag (eller något annat oönskat) ringer. :)
ansu2723

Inlägg av ansu2723 »

[JimmyAndersson] man blir ju lite nyfiken på hur din elektronik ser ut. :) Finns det möjlighet att få se hur du löst det hela?

Min första som används nu är baserad på Andreas Sjöholms ritning från 2004. Har lagt till så att jag kan detektera in eller utgående samtal samt bryra samtal.

[chrille112] samtal debiteras automatiskt. Nä det är inget betalnummer om det är det du menar. I vårt system så har vi ett integrerat debiteringssystem. Vi är konsulter och debiterar tiden som våra kunder upptar. Så när de ringer så lägger vi automatiskt in en debiteringspost. Man kan under samtalet eller i efterhand välja att inte debitera det. Kan ju vara ett samtal som inte är debiterbart, men ca 95% av alla våra inkommande samtal är debiterbara.

Alla fakturor skickas som elektroniska fakturor. De kan sen gå in och se på den exakta specen på vår hemsida. Dvs all tid vi lagt ner på dem + telefonsamtalen.

Tanken finns även att spela in samtalen. Har gjort test tidigare med det och det fungerar ganska bra. Vad jag vet så får man spela in samtalen om ena parten känner till att det spelas in. Någon som har någon synpunkt på detta? Har talat med vår jurist som säger att det ska vara helt ok.

Fördelen med att spela in samtalen skulle vara att vi inte behöver skriva vad de handlade om. Kunden kan enkelt via specen på nätet lyssna på samtalen. Även att vi vet vad vi lovat via telefon. Det är ju enklare med e-post då står ju allt nedskrivet.

Man kan säga att systemmässigt så är det nästan fulländat. Måste bara få till en bra och pålitlig hårdvara.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Min första som används nu är baserad på Andreas Sjöholms ritning från 2004. Har lagt till så att jag kan detektera in eller utgående samtal samt bryra samtal."

Jag har använt samma ritning och lagt till så jag kan bryta samtalet. Så våra scheman är nog näst intill identiska. :) Jag har även exprimenterat lite med ringsignalen. Av/på, olika ringsignal beroende på vem som ringer och lite sånt. Denna ringsignal kommer från nummerpresentatören, så man kan inte styra av/på av ringsignalen på andra telefoner. Denna modifiering finns bara på labbplattan än, så jag har inget schema för det.

När jag testat hårdvaran så har jag använt CSI (CallerID Server Interrupt). Det är ett fritt programpaket för Linux som fungerar ungefär som mitt program kommer göra när det är klart.

Bra idé med automatisk debitering. :tumupp:

"Vad jag vet så får man spela in samtalen om ena parten känner till att det spelas in."

Japp, helt rätt. Om du pratar med någon i telefon och startar inspelningen så är det fullt lagligt. Du behöver alltså inte berätta att samtalet spelas in.
Khaki

Inlägg av Khaki »

Det här är klart intressant.
Var får man tag på Andreas Sjöholm´s ritning? :)
Samman

Inlägg av Samman »

Har gjort exakt samma projekt. Men utan någon processor.. Bara en MT rakt in i parallellporten och ett lite prg så fungerade allt.
ANEE

Inlägg av ANEE »

Khaki: Den fanns tidigare på hans hemsida http://web.it.kth.se/~it02_asj/, men den verkar vara nedstängd. Ska se om jag hittar den på någon av datorerna hemma, annars kan jag scanna in den (har den utskriven på papper).
Användarvisningsbild
Akx

Inlägg av Akx »

Khaki

Inlägg av Khaki »

Tackar. Ska kolla på detta.
ansu2723

Inlägg av ansu2723 »

Då har man återigen haft lite tid över. Satt igår kväll och kopplade ihop RS-232 och skrev lite på PIC-programmet. Gjorde även ett litet testprogram i Delphi för att prata med PIC:en. Allt gick precis som det skulle. Nästa steg blir att koppla ihop MT 8880:n med PIC:en.

Lite små undringar gällande MT8870 Application Circuit i databladet och Andreas Sjöholms ritning. Varför har han gjort som han gjort och inte som i databladet?

Databladet
Bild

Andreas Sjöholm
Bild

Tänkte främst på pinne 1 till 4.

Kan ju kanske hjälpa mig med inkopplingen av MT8880:n.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Hej ansu2723.

Om du kollar lite djupare i databladet ser du att in+, in- och GS är in- respektive ut-gångar på en opamp och ref är ca halva matningen.

Så det är en inte fullt så märklig inkoppling av en linjetransformator.
R2, R3 sätter en ofset och R1orna bestämmer förstärkningen.

Något märkligt med ingångskondenstorerna som är koplade till transformatorns järnkärna. :wink: :oops:
Snouser

Inlägg av Snouser »

Jag hakar på denna tråd, eftersom jag ändå håller på med ungefär samma sak.

Jag har följ databladet för mt8870, mitt problem är bara att jag inte vet vilka poler som ska kopplas in till mikrokontrollern från telefonjacket. Jag testade nyss att koppla röd till inkommande och svart till jord, men nu verkar det som om alla telefoner i huset har slutat fungera...

rj12 konakten som jag har är 4 polig, svart, röd, gul och grön.

Några tips på hur jag kan koppla in kontakten?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Färgerna kan variera, så det säger inte så mycket. Titta här istället så ser du hur det ska vara.
Snouser

Inlägg av Snouser »

Okej, men vilket pol (1-4) ska jag koppla till ingående DTMF ingång isf?

EDIT: Om jag istället går efter Andreas Sjöholms kopplinsschema så kräver den två ingångar, vilket är då dessa?
Skriv svar