PS2 kan inte läsa skivan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thepirateboy
EF Sponsor

PS2 kan inte läsa skivan

Inlägg av thepirateboy »

Har fått i uppdrag att reparera ett Playstation 2 modellnummer SCPH-77004. Den säger att skivan inte kan läsas (fick med en orginalskiva).

Kan man felsöka nåt själv eller är det bara att köpa en ny laser och hoppas på att det funkar?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tydligen rätt vanligt fel på PS. En del går att lägga upponer ett tag.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

har hört att en tejpbit på släden kan hjälpa skivan komma i bättre placering. dock vet jag inte om det funkar elelr exakt hur tejpen ska sättas utan bara nått jag hört.

Vanligt på de första playstation 2 versionerna.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Detta verkar vara en av de nyare versionerna (v15?). Att lägga den uppochner funkade inte så jag testar och byter lasern.
discomike

Inlägg av discomike »

kolla fokuserings-coilsen på din gamla laser, är de brända kan driver-chippet LA/BA på äldre, RS på nyare vara kass med, och du riskerar att bränna din nya laser direkt.
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av luffare »

är det cd skivor som spökar oxå?
finns två(cd&dvd) skruvar(potetiometer) under lasern, vrid dom nån grad, testa osv. Man kan mäta oxå men minns inte vilket värde det skulle vara..
Vet man det så går det lättare du behöver antagligen göra samma sak på din nya laser.

Edit: rengjort linsen först? :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lagade grannes, det var ett par ledningar till någon extra-chip som hade hoppat av samt att CD "morrade"/kuggade över.

Det siste fick jag härledd till att kabeln mellan kretskort och läshuvud var för stelt i biten som gick ut från kretskortet, det medförde att läshuvudet inte kunde komma in till spår 1.

Vid att böja den vita kabelförstärkningen vid kretskortändan fick jag allt till att fungera igen.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Vanliga CD-skivor med musik verkar faktiskt fungera, vad kan man dra för slutsatser av det?

Linsen är rengjord. Testade att vrida DVD-poten några grader till höger och vänster utan framgång.

Bild
Användarvisningsbild
luffare
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av luffare »

då är det bara fortsätta leka med potten men googla så kan du nog hitta vilket värde den ska vara på, utgå från det, får du inte till det så byt läsare, sök efter kalibrera ps2 laser
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Har hört att de inte är så ekonomiskt att byta lasern då man kunde få en ny konsol för nästan samma pengar? någon som vet?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Alltså, det ABSOLUT vanligaste felet är att den är skitig, dom flesta rengör linsen och sen tror dom att lasern är slut, och försöker skruva bort sej på potarna.

Man rengör först railsen och drivskruven, och då menar jag RENGÖR, inte oljar in den direkt.. det är jobbigt men med rätt prylar får man rent grejerna tillslut utan demontering, sen oljar man in railsen och skruven med lämplig olja/fett, jag brukar använda "optical shaft oil" efterssom den inte ska sabba linser, mend et är mest frö att jag öh, råkade få med mej flera sådana från ett tidigare jobb, en lättflutande och bra olja funkar.

När detta är klart gör man ren linsen.

Om nu ingen har varit och skruvat sönder inställningarna brukar PS2'an funka fint.. visst finns det laserslitage också, men min erfarenhet är att det oftast inte är det som är problemet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

kan nämna att detta gäller de mesta som har en laserpickup.. andra spelkonsoler, bilstereos, DVD-spelare.. you name it.
Pudde

Inlägg av Pudde »

Skriv svar