Behörighetsproblem i Vista

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
ANEE

Behörighetsproblem i Vista

Inlägg av ANEE »

Hej på er,

Med min nya laptop tänkte jag ge Vista en chans, men nu slängar jag snart ut faanskapet (ursäkta språket).

Jag har tre konton på datorn, ett Adminkonto och två standardkonton (ett för mig och ett för min flickvän).
Problemet är att när jag tömmer digitalkameran på bilder och lägger dem under "\Delat\Delade bilder" med mitt användarkonto så har min flickväns konto inte behörighet att öppna dem! Hon kan lista filerna men får inte read access till dem!

Är det någon som har haft samma problem eller vet vad det beror på?

Är jag helt pantad eller är inte hela tanken med att lägga filer under \Delat just att ALLA användare på datorn ska kunna använda dem?!

Jag försökt få tjejen att använda Ubuntu på den gamla datorn, men vissa av hennes favoritsidor såg skit ut i Firefox på Ubuntu så fick jag lägga tillbaka XP på den. Så Ubuntu på den nya laptopen är inte att tänka på.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Hon kan lista filerna men får inte read access till dem!

Med vad ?
Är det kanske något program som försöker öppna filerna read/write ?
D.v.s. även om ni tror (eller vill) att det ska vara readn only ?
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

Stäng av UAC
Start -- Kontrollpanelen -- Användarkonto -- Inaktivera kontoll av användarkonto(UAC)
ANEE

Inlägg av ANEE »

Hej igen,

Du är inne på rätt spår sodjan.
Efter lite mer funderande och svärande så är det nog så illa att det är senaste versionen av Canons programvara som sätter rättigheterna så att endast den som skapat filen får läsrättigheter (har en EOS 400D). Ska gräva lite djupare i om man kan fixa det på något sätt. Jag vill inte stänga av UAC eftersom min flickvän tidigare lycktas klicka på länkar i MSN från kompisar och fått in trojaner.

Jag var lite för trött i går kväll för att jobba vidare med det. Inte nog att jag tillbringade större delen av söndagen på IKEA med svärföräldrarna. När vi skulle därifrån (Kållered) så var parkeringen översvämmad, så ingen tog sig in eller ut på två timmar! Vi satte oss på fiket och tittade på kaoset istället för att sitta i bilen och svära.

När vi sedan närmar oss Varberg så lägger bilen av på motorvägen! Lyckades ta mig till närmaste avfart genom att köra med minimalt gaspådrag på tvåans växel. Som tur var betedde sig lilltjejen (3 månader) som en ängel! Droppen hade ju varit om hon skrikit sig genom hela IKEA och bilfärden hem.

Vi skulle bara ha "lite värmeljus" på IKEA men åkte därifrån 4.000:- fattigare! Nästa gång tar jag med mig en hundring i kontanter och lämmnar alla plastkort hemma!
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

> men vissa av hennes favoritsidor såg skit ut i Firefox på Ubuntu

Har du installerat paketet msttcorefonts? Många webdesigners tror tyvärr att världen kretsar kring Microsoft (och deras fonter). ;)
ANEE

Inlägg av ANEE »

Ska testa fontpaketet när jag installerar Ubuntu på den gamla laptopen igen, tackar för tipset! :) Sen var det lite krångel med att använda BankID på Försäkringskassan och Skattemyndighetens sidor sist jag körde Ubuntu, men det kanske fungerar bättre nu?

Nu har jag i alla fall hittat en workaround som går att leva med när det gäller bilderna från kameran.

Om jag låter EOS Utility spara ner bilderna till min privata katalog och sedan kopierar dem till den delade så får filerna korrekta rättigheter. Låter jag EOS Utility spara direkt på Delat så skiter det sig och endast min användare får läsa dem.
Skriv svar