Jag matar en velleman k6600 ringklocka med 13-14v några volt över 9v som är max. Kollade så att komponenterna ska klara det och jag fick fram att de skulle göra det.
Men zenerdioden blir varm som... (ja du vet vad)
Kan man öka på värdet för R6 (se manual nedan) för att få den svalare?
Eller tänker jag helt galet?
Spänningen nu till ic:n är runt 5v och den ska tåla 18
Jag har precis sanerat alla gamla brandvarnare i huset, kände igen den där gamla. Tänk på att dessa är lite av färskvara så det är nog dags att hiva den där och köpa nytt.
Aha, då har man lärt sig nå nytt, hade ingen aning om att man var tvungen att byta varnare lite då och då.
Kom på att vi hade några andra som vi köpt för inte så länge sedan. Och jag skrattade ihjäl mig när jag hörde ljudet från den (jo, det var nytt batteri) så det är nog bara att köpa några nya.
Ett råd är att kosta på dig radiolänkade brandvarnare... Fungerar så att om en triggar så börjar alla larma! Väldigt bra om man har flera plan eller stort hus. En extra feature kan ju vara att det larmar i huset även om det är garaget som börjat brinna = snabbare samtal till 112 Jaq har installerat dessa hos svärmor och det fungerar, var riktigt bra när ett ljus glömdes på köksbordet en trappa ner och dom sover framför TV:n en trappa upp! Den gången räckte det med att slipa om köksbordet, men det kunde gått illa om det hade tagit lite längre tid att upptäcka...
Problemet med åldringen är i första hand att buren som innehåller den radioaktiva isotopen blir dammig. Det bör enkelt gå att avhjälpa med dammsugaren.