Element

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Både LaRda och jag sa det i våra första inlägg (om energiförbrukningen alltså)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En värmeväxlare spar ju energi hur man är vänder på saken. Om det är värt investeringen är ju en annan sak. Men att gämföra det med en värmepump för står jag inte.

Även en dålig värmepump måste ju ge en besparing i jämförelse med direkt el. En luft/luft pump är ju en billig investering i förhållande till besparingen. Även om det antagligen inte är det bästa i långa loppet

Elementens placering är för att få en jämn temperatur i rummet. Det gör att man ev kan sänka temperaturen lite. Kalla golv gör att man tycker att det är kallt.

Att andra elelement inte ger besparing har sagts många gånger i tråden. Från första svaret och framåt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Luftvärmepump är bättre än sitt rykte, det är de som har problem som skriker högst och hörs mest. Det stora nöjda flertalet sitter tysta i vintermörkret och njuter av den billiga värmen.

En installation behöver inte alls bli dyr. Köp en billig gråimporterad sak, men se upp så den verkligen har R410A kylmedia. Köp färdigkonade rör och gå ihop några stycken för en billig vakuumpump och sedan är det klart att installera. Görs det noga går det oftast bra, men man har bara en chans eller kanske två om läckan upptäcks snabbt och man kan återsuga gasen. Därför bör man vara beredd på kostnaden för en montör om det skulle bli otätt...

Nu kommer säkert TomasL att ha synpunkter, men det är med detta som med elinstallationer....

Min amatörinstallerade pump gick perfekt i 1 1/2 säsong ungefär, innan den föll för H16. Vad det är får Ni själva googla fram...
larsan
Kontakt:

Inlägg av larsan »

Luft/Luft är guld. Min pump betalade sig på ett år. Gick från i runda slängar 20.000kWh/år till 9000.

Marta, jag hoppas du fick dem att åtgärda H16 på garanti?

För övrigt vill jag tipsa om http://varmepumpsforum.com/
Mycket matnyttigt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Marta skrev:....

En installation behöver inte alls bli dyr. Köp en billig gråimporterad sak, men se upp så den verkligen har R410A kylmedia. Köp färdigkonade rör och gå ihop några stycken för en billig vakuumpump och sedan är det klart att installera. Görs det noga går det oftast bra, men man har bara en chans eller kanske två om läckan upptäcks snabbt och man kan återsuga gasen. Därför bör man vara beredd på kostnaden för en montör om det skulle bli otätt...
Gråimporterade burkar brukar inte vara anpassade för det svenska klimatet, dessutom är de programmerade (optimerade) för att fungera som luftkonditionering och ej som värmepump.
Nu kommer säkert TomasL att ha synpunkter, men det är med detta som med elinstallationer....
Visst har jag åsikter om det.
Installerar du den själv är du miljöbov, kort och gott.
Du hittar inte riktiga verktyg till priser som gör det lönsamt att installera själv, bla. vacuumpumpen.
Man skall också ha i minnet att försäkringsbolagen i regel inte betalar ut ersättning vid skador på egen-installerade pumpar.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Dessutom är det rent tekniskt sett inte längre lagligt att installera luft/luft själv. Men jag tycker ändå att du ska köpa en värmepump, snabbt intjänade pengar.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag har tänkt köpa luftvärmepump till mitt radioprojekt framöver. Eftersom jag bara kör på låg värme under veckorna (~10C) då jag inte är där och eldar på helgerna bör jag väl kunna tjäna in mer pengar kontra om jag försökt ha behaglig inomhustemperatur med en luftvärmepump? Går det att göra så att pumpen både värmer i källaren + övervåningen på något finurligt sätt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det finns naturligtvis värmepumpar med två innedelar.
Du kan även köra med fläktar och kanaler mellan våningarna
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

danei skrev:En värmeväxlare spar ju energi hur man är vänder på saken. Om det är värt investeringen är ju en annan sak. Men att gämföra det med en värmepump för står jag inte.
Kanske missförstod vad du menade, men
Bara en fråga, men mer exakt vad avses med en värmeväxlare?

min vision av en värmeväxlare är någon typ av konstruktion som utbyter värme tex från ett system till ett annat (tex från en slinga med varmvatten till en med kallvatten som avses värmas)

Altså något som behöver en extern värmekälla av något slag.
Även en värmepump kan ju vara kopplad till en värmexäxlare.

Om vi fortfarande snackar traditionell elvärme så behövs väl ett riktigt, (helt eller delvis) vattenburet system till ett sådant system?

Närmaste jag kommer vad gäller vanliga el element skulle väl vara en konvektor eller liknande (ev försedd med fläkt)?
Men bör väl vara samma verkningsgrad med en sådan som en friliggande radiator.

(Anm. elbaserade varmluft system utan vatten borde väl bygga på någon form av konvektor väl? )
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

TomasL skrev:Både LaRda och jag sa det i våra första inlägg (om energiförbrukningen alltså)
Nix, min frågeställning var om det skillde sig åt mellan olika typer av oljefyllda element, inte skillnad emellan gamla konvektroelement och nya oljefylda elment. Jag tog ju för givet att det var bättre verkningsgrad på oljefyllda element, varför jag aldrig ställde frågan heller...

Men jag har ärligt svårt att tro att det inte är någon skillnad. Konvektorelementet kan bara sprida värme så länge konvektorn är aktiv och får ström. När strömen/termostaten slår från så kallnar det direkt. Ett oljefyllt element måste ju hålla värmen längre efter frånslag, så länge oljan är varm. Då borde det ju inte behöva slå till lika ofta som ett konvektorelement, eller?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men den "lagrade" värmen i oljan är ju lagrad. Den har ju inte avgivits till rummet.

Så det enda de oljefyllda gör är att de jämnar ut temperaturen.

Det är liksom vanlig simpel gymnasiefysik.

Energi = effekt gånger tid
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Pejlaren skrev:
TomasL skrev:Både LaRda och jag sa det i våra första inlägg (om energiförbrukningen alltså)
Nix, min frågeställning var om det skillde sig åt mellan olika typer av oljefyllda element, inte skillnad emellan gamla konvektroelement och nya oljefylda elment. Jag tog ju för givet att det var bättre verkningsgrad på oljefyllda element, varför jag aldrig ställde frågan heller...

Men jag har ärligt svårt att tro att det inte är någon skillnad. Konvektorelementet kan bara sprida värme så länge konvektorn är aktiv och får ström. När strömen/termostaten slår från så kallnar det direkt. Ett oljefyllt element måste ju hålla värmen längre efter frånslag, så länge oljan är varm. Då borde det ju inte behöva slå till lika ofta som ett konvektorelement, eller?
Mitt första svar
Det kvittar vilka radiatorer du köper, kostar lika mycket i drift oavsett,
Trodde det framgick tydligt.
Oljan är enbart en "komfort" grej, inget annat.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mizzarrogh: Det jag förutsatte när jag skrev det var att vi pratade om en luft/luft värmeväxlare i ventilationen. Det kanske var ett missförstånd.

Pejlaren: Alla element har 100% verkningsgrad från el till värme. Så du kan lita på vad som står i tråden.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Nerre skrev:Men den "lagrade" värmen i oljan är ju lagrad. Den har ju inte avgivits till rummet.

Och vart ska den lagrade värmen ta vägen då om inte ut i rummet där elementet står?
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Det Nerre, ThomasL och Danei skriver i föregående tre inlägg är riktigt.

Alla El-element har 100% verkningsgrad vid omvandling av El till värme.
Oljan i elementen är endast en komfortgrej för att ge en jämnare temperatur och minska risken för t.ex. brännskador.

Det är som Nerre skrev "vanlig simpel gymnasiefysik", eller kanske till och med högstadiet.

Ta en titt på nedanstående sida om du behöver en repetition.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Termodynamik
Skriv svar