Hej!
Jag har ett Velleman K8055 USB-Experimentkort som jag leker lite med, och nu har jag tänkt koppla in reläer som ska funka som isolerade strömbrytare som kan bryta eller sluta en krets.
Min första fråga är om de 50V/100mA som står i instruktionerna gäller alla utgångar totalt, eller per utgång? kan jag alltså få ut totalt 800mA, eller kan jag totalt få ut 100mA (dvs, 12,5mA per utgång)?
Om jag bara kan få ut 100mA totalt känns det som att det kan bli ett problem, då reläer vill ha runt 50mA styck för att dra. Hur ska jag i så fall göra?
Nästa fråga är om jag bör koppla ett motstånd i serie med reläerna, eller om jag kan koppla direkt på?
Så här står det i instruktionshäftet: 8 digital open collector output switches (max. 50V/100mA) (on board LED indication)
Kortet jag har är ett sånt här: Velleman K8055
Har ni några andra ideer på hur jag ska kunna bryta större strömmar med detta kort så är även det välkommet. Spänningen jag tänkte använda mig av är 12V.
/Snubben
Edit:
Om någon har några tips på bra, prisvärda labbaggregat eller hemsidor om elektronik så får ni gärna tipsa mig.
Fråga om Velleman K8055 och reläer
Det kan vara lite olika vad som menas, men står det på det viset som i ditt inlägg så tolkar jag iallafall det som att det är per utgång. Reläer skall inte ha något seriemotstånd. I motsats till lysdioder så är dom gjorda för att drivas med en viss spänning. Ser man bara till att ha rätt spänning så är det bara att driva rakt av.
- Illuwatar
- Kontakt:
Det finns ett schema i monteringsmanualen (pdf på sidan du länkar till). Där kan man se att de digitala utgångarna (D1 - D8 ) drivs av en ULN2803. Letar man upp databladet för denna krets så ser man att den har åtta open-collector utgångar som vardera tål 50V/500mA. I princip är det åtta darlington-transistorer med integrerad frihjulsdiod i en DIP-kapsel.
Det finns även en total maxeffekt för denna krets och det går inte att maxbelasta samtliga utgångar samtidigt.
Denna spec saknas i en del datablad, men det innebär inte att kretsen tåler mera.
Med 500mA genom samtliga utgångar samtidigt så säger det tjoff! Det är 100% säkert.
Du kan driva alla reläerna på en gång, det skall inte vara något problem. 100mA/utgång låter rimligt med tanke på att inte överskrida den totala maximalt tillåtna effektförlusten.
Däremot bör Du tänka pp att skydda kretsen mot de spänningspulser som uppstår när strömmen genom reläspolen bryts. Det finns dioder för detta inbyggda i drivkretsen, men de måste vara anslutna och det är inte alls säkert att så är fallet. Sätt därför en diod (1n4148 t.ex.) parallellt med . reläspolen och vänd så att den inte leder (ringen vänd mot plus) när reläet får ström.
Denna spec saknas i en del datablad, men det innebär inte att kretsen tåler mera.
Med 500mA genom samtliga utgångar samtidigt så säger det tjoff! Det är 100% säkert.
Du kan driva alla reläerna på en gång, det skall inte vara något problem. 100mA/utgång låter rimligt med tanke på att inte överskrida den totala maximalt tillåtna effektförlusten.
Däremot bör Du tänka pp att skydda kretsen mot de spänningspulser som uppstår när strömmen genom reläspolen bryts. Det finns dioder för detta inbyggda i drivkretsen, men de måste vara anslutna och det är inte alls säkert att så är fallet. Sätt därför en diod (1n4148 t.ex.) parallellt med . reläspolen och vänd så att den inte leder (ringen vänd mot plus) när reläet får ström.
Okej!
Då ska jag alltså utan problem kunna bygga ett reläkort med 8 stycken sådana här relän: Relä 12V (15A/125V)? dessa förbrukar 450mW vilket vid 12V borde bli ca 38mA.
Och det där med dioder är bra att veta. Ska skaffa 8 stycken 1N4148. men parallellt? vad gör den då för skillnad? att sätta en diod i serie före reläet kan jag förstå, för att då kan ju ingen ström gå bakåt, men hur hjälper en parallellkoppling?
Om någon har något förslag på andra reläer som är mer lämpade så säg gärna till.
Det blir många frågor, men jag har inte hållit på så mycket med den här typen av elektronik innan. Bra att forum som detta finns
Då ska jag alltså utan problem kunna bygga ett reläkort med 8 stycken sådana här relän: Relä 12V (15A/125V)? dessa förbrukar 450mW vilket vid 12V borde bli ca 38mA.
Och det där med dioder är bra att veta. Ska skaffa 8 stycken 1N4148. men parallellt? vad gör den då för skillnad? att sätta en diod i serie före reläet kan jag förstå, för att då kan ju ingen ström gå bakåt, men hur hjälper en parallellkoppling?
Om någon har något förslag på andra reläer som är mer lämpade så säg gärna till.
Det blir många frågor, men jag har inte hållit på så mycket med den här typen av elektronik innan. Bra att forum som detta finns