Vid hur stor ström blir det farligt?
Vid hur stor ström blir det farligt?
Hej!
Ursäkta min halvkassa rubrik, men jag kom inte på nåt bättre.
Min fråga är vid hur stor ström det börjar bli farligt.
Vid 12V ska det väl till rätt många ampere, men hur många? och vilka spänningar/strömmar bör man undvika?
230V är ju helt klart farligt att experimentera med, men med tanke på att ett bilbatteri på 12V kan lämna väldigt många ampere utan att det är farligt att ta i så undrar jag när det blir farligt?
Kan jag ta i + och - samtidigt om jag har 12V i kretsen och 20A som maxkapacitet?
Anledningen att jag undrar är att jag har stor respekt för ström, men dåligt med koll på när det blir farligt.
Det kanske blev lite rörigt, men jag hoppas att det är tydligt vad jag menar ändå, annars får ni fråga.
/Snubben
Ursäkta min halvkassa rubrik, men jag kom inte på nåt bättre.
Min fråga är vid hur stor ström det börjar bli farligt.
Vid 12V ska det väl till rätt många ampere, men hur många? och vilka spänningar/strömmar bör man undvika?
230V är ju helt klart farligt att experimentera med, men med tanke på att ett bilbatteri på 12V kan lämna väldigt många ampere utan att det är farligt att ta i så undrar jag när det blir farligt?
Kan jag ta i + och - samtidigt om jag har 12V i kretsen och 20A som maxkapacitet?
Anledningen att jag undrar är att jag har stor respekt för ström, men dåligt med koll på när det blir farligt.
Det kanske blev lite rörigt, men jag hoppas att det är tydligt vad jag menar ändå, annars får ni fråga.
/Snubben
Bilbatteri skall man ha respekt för när den kan leverera mycket ström. Man skall t.ex inte ha klockarmband i metall när mekar bil. Ett bilbatteri kan lätt smälta av en skiftnyckel på nolltid. Sedan så är väl likström mindre farlig än växelström som påverkar våran kropp annorlunda genom kramper och du kan fastna och inte komma loss.
Det beror helt på var strömmen passerar.
Det finns i huvudsak tre faror med elektrisk ström:
- Kammarflimmer
- Uppvärmning av vävnader och orgam
- Brännskador vid "elektrodernas" kontakt med huden
Glöm inte att hur stor strömmen blir styrs av ohms lag. Kroppens resistans varierar, torr hud har hög resistans, men fuktig hur sänker resistansen väldigt bra (vid EKG använder man t.ex. ledande gel för att få ner hudresistansen).
Kammarflimmer kan man få om strömmen på något sätt passerar hjärtat. Även om det bara handlar om nanooampere så man man få kammarflimmer (även om sannolikheten för det är så pass liten att man ofta anser det försumbart).
10 uA 50 Hz genom hjärtat har en sannolikhet på 2 promille att orsaka kammarflimmer (det kräver dock att hela strömmen går genom hjärtat). Vid DC är sannolikheten för kammerflimmer ungefär en femtedel av vad den är vid 50 Hz. Vid 1 kHz är den 1,5 gånger lägre. 50 Hz är alltså "värst".
Sannolikheten för att man KÄNNER en ström på 500 mikroampere är 1% för män och 1,4% för kvinnor. Detta under förutsättningen att det är elektrodplattor mot huden. Med nålar eller liknande som penetrerar huden är sannolikheten MINDRE att man känner strömmen (eftersom man främst har känsel i huden).
Om man ser till att strömmen inte passerar hjärtat kan man klara högre strömmar. För t.ex. TENS-apparater gäller följande gränser:
för likspänning tillåts 80 miliampere
upp till 400 Hz tillåts 50 miliapere
upp till 1500 Hz tillåts 80 miliampere
över 1500 Hz tillåts 100 miliampere
(Detta normalt mätt genom att simulera kroppens impedans med 2000 ohm resistor.)
Uppvärmning av vävnader och organ kräver relativt höga strömmar under längre tid så det är främst farligt om man använder spänningar som inte känns och låter strömmen gå in i kroppen genom en stor kontaktyta. Är kontaktytan liten får man i första hand brännskador i huden på grund av den höga strömtätheten.
Brännskador på huden riskerar man om strömtätheten är mer än 2 mA per kvadratcentimeter.
12 V DC och normresistansen 2000 ohm ger 6 mA DC. Största risken där är troligen brännskador på huden.
Det finns i huvudsak tre faror med elektrisk ström:
- Kammarflimmer
- Uppvärmning av vävnader och orgam
- Brännskador vid "elektrodernas" kontakt med huden
Glöm inte att hur stor strömmen blir styrs av ohms lag. Kroppens resistans varierar, torr hud har hög resistans, men fuktig hur sänker resistansen väldigt bra (vid EKG använder man t.ex. ledande gel för att få ner hudresistansen).
Kammarflimmer kan man få om strömmen på något sätt passerar hjärtat. Även om det bara handlar om nanooampere så man man få kammarflimmer (även om sannolikheten för det är så pass liten att man ofta anser det försumbart).
10 uA 50 Hz genom hjärtat har en sannolikhet på 2 promille att orsaka kammarflimmer (det kräver dock att hela strömmen går genom hjärtat). Vid DC är sannolikheten för kammerflimmer ungefär en femtedel av vad den är vid 50 Hz. Vid 1 kHz är den 1,5 gånger lägre. 50 Hz är alltså "värst".
Sannolikheten för att man KÄNNER en ström på 500 mikroampere är 1% för män och 1,4% för kvinnor. Detta under förutsättningen att det är elektrodplattor mot huden. Med nålar eller liknande som penetrerar huden är sannolikheten MINDRE att man känner strömmen (eftersom man främst har känsel i huden).
Om man ser till att strömmen inte passerar hjärtat kan man klara högre strömmar. För t.ex. TENS-apparater gäller följande gränser:
för likspänning tillåts 80 miliampere
upp till 400 Hz tillåts 50 miliapere
upp till 1500 Hz tillåts 80 miliampere
över 1500 Hz tillåts 100 miliampere
(Detta normalt mätt genom att simulera kroppens impedans med 2000 ohm resistor.)
Uppvärmning av vävnader och organ kräver relativt höga strömmar under längre tid så det är främst farligt om man använder spänningar som inte känns och låter strömmen gå in i kroppen genom en stor kontaktyta. Är kontaktytan liten får man i första hand brännskador i huden på grund av den höga strömtätheten.
Brännskador på huden riskerar man om strömtätheten är mer än 2 mA per kvadratcentimeter.
12 V DC och normresistansen 2000 ohm ger 6 mA DC. Största risken där är troligen brännskador på huden.
Ja, självklart ska man ha respekt för bilbatterier. det kan smälla rätt bra om man kortsluter dom.
Det jag funderar över är om det är riskfritt att sitta och leka med ett labaggregat som kan länka 0-30 volt och upp till 3A?
Funderar på att skaffa ett sånt för att kunna driva mina små experiment.
Det här med resistans och räkna på strömmen är ju ett alternativ, om man vet hur stor resistans man brukar ha, vilket jag inte vet...
Det jag funderar över är om det är riskfritt att sitta och leka med ett labaggregat som kan länka 0-30 volt och upp till 3A?
Funderar på att skaffa ett sånt för att kunna driva mina små experiment.
Det här med resistans och räkna på strömmen är ju ett alternativ, om man vet hur stor resistans man brukar ha, vilket jag inte vet...
Ett normalt "labbagg" är nog rellativt riskfritt för *dig*, men å andra sidan
finns det strömbegränsning inbyggt för att skydda dina prylar vid ett misstag.
Av den anledningen tycker jag att labbagg som kan ge flera A (eller s.k.
"PC-agg" som kan ge flera 10-tals A) är oläpliga för elektroniklabbar
där man t.ex använder labb-plattor. De (speciellt PC-aggen) kan lätt
bränna sönder t.ex labb-plattan. Enklast är en enkel 0.5 A batterieleminator
via en 7805 stabb.
> Funderar på att skaffa ett sånt för att kunna driva mina små experiment.
Gör gärna det där du behöver en variabel ström/spänning, men använd
gärna en enklare separat ("idiot-säker")matning till dina logikkretsar
(processorer och liknande).
finns det strömbegränsning inbyggt för att skydda dina prylar vid ett misstag.
Av den anledningen tycker jag att labbagg som kan ge flera A (eller s.k.
"PC-agg" som kan ge flera 10-tals A) är oläpliga för elektroniklabbar
där man t.ex använder labb-plattor. De (speciellt PC-aggen) kan lätt
bränna sönder t.ex labb-plattan. Enklast är en enkel 0.5 A batterieleminator
via en 7805 stabb.
> Funderar på att skaffa ett sånt för att kunna driva mina små experiment.
Gör gärna det där du behöver en variabel ström/spänning, men använd
gärna en enklare separat ("idiot-säker")matning till dina logikkretsar
(processorer och liknande).
Från Elsäk:
Allt över detta är i princip farligt.
Kroppen funkar i princip som en varistor, ju högre spänning desto lägre impedans, därmed högre ström.
Frekvensen spelar en viss roll i detta också.
Att ett bilbatteri kan vara farligt, beror mer på indirekta brännskador, dvs du håller i skiftnyckeln som kortsluter batteriet, den blir varm och du bränner dig på den varma skiftnyckeln.
Ytterligare citat
Hittade denna lilla föreläsning
http://www4.tsl.uu.se/~staffanj/Elektro ... sning8.pdf
Detta anses i princip helt ofarligt vid beröring.Klenspänning är enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser en spänning om högst 50 V vid växelspänning och 120 V vid likspänning. Med skyddsklenspänning avses ofta ännu lägre spänningar.
Allt över detta är i princip farligt.
Kroppen funkar i princip som en varistor, ju högre spänning desto lägre impedans, därmed högre ström.
Frekvensen spelar en viss roll i detta också.
Att ett bilbatteri kan vara farligt, beror mer på indirekta brännskador, dvs du håller i skiftnyckeln som kortsluter batteriet, den blir varm och du bränner dig på den varma skiftnyckeln.
Ytterligare citat
Alla citat från svenska Wikipedia.Svagström är enligt svenska elsäkerhetsbestämmelser, kort uttryckt, sådan elektrisk ström som inte kan vara farlig för människor, husdjur eller egendom. Motsatsen är starkström.
Vid gränsdragningen mellan stark- och svagström är det väsentliga således om anläggningen kan vara farlig eller inte. Gränsen är därför inte definierad i termer av ström, spänning eller frekvens. Således finns inte heller några gränsvärden uttryckta i volt, ampere eller hertz.
Hittade denna lilla föreläsning
http://www4.tsl.uu.se/~staffanj/Elektro ... sning8.pdf
Tack för alla svar!
Det är alltså ofarligt med 12VDC.
Hur pass bra skulle ett sånt här aggregat fungera? är det nåt att ha? http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19413723
Har sett att Kjell & Co har Vellemans aggregat, hur är dom?
Annars finns ju Manson EP613 som verkar vara ett kvalitetsaggregat, men det kostar lite mer. Klarar man sig på det från clas ohlson till enklare projekt?
Det är alltså ofarligt med 12VDC.
Hur pass bra skulle ett sånt här aggregat fungera? är det nåt att ha? http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19413723
Har sett att Kjell & Co har Vellemans aggregat, hur är dom?
Annars finns ju Manson EP613 som verkar vara ett kvalitetsaggregat, men det kostar lite mer. Klarar man sig på det från clas ohlson till enklare projekt?
Som sagt...
Men om du kan hitta ett aggregat som har en separat *fast* 5V utgång,
så är det inte en dum ide. Men att mata kretsar som inte tål annat än
5V (inom rimliga gränser) från ett variablelt agg är bara att be om problem.
Din fråga om man "klarar sig" med det ena eller det andra är nästan
omöjligt att svara på. vad som är "enklare projekt" kan ju variera väldigt.
Men om du kan hitta ett aggregat som har en separat *fast* 5V utgång,
så är det inte en dum ide. Men att mata kretsar som inte tål annat än
5V (inom rimliga gränser) från ett variablelt agg är bara att be om problem.
Din fråga om man "klarar sig" med det ena eller det andra är nästan
omöjligt att svara på. vad som är "enklare projekt" kan ju variera väldigt.
Lägg till lite och skaffa typ en sådan här:https://www.elfa.se och 69-637-22 Laboratorieaggregat EP613 995,00
Edit: ändrat länken lite
Edit: ändrat länken lite
Senast redigerad av Niklas-k 29 oktober 2008, 12:57:27, redigerad totalt 1 gång.
Det är exakt ett sådant jag funderat på som alternativ till clas ohlsons. Det verkar vara ett riktigt trevligt aggregat, problemet är bara att det är kampanjpris just nu, och dom har bara 2 kvar. Vet inte om jag hinner bestämma mig innan dom är slut.Niklas-k skrev:Lägg till lite och skaffa typ en sådan här:https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog
Finns det några andra bra alternativ runt 1000:-?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har sett "varningsskyltar" för 30V, men som påpekas av flera ovan, situationen avgör.
Däremot är det att vara rent vårdslös (för att inte säga dum) att tycka att en viss (klen)spänning är liten och att man kan klabba med händerna hur man vill med spänningsförande delar. Framför allt gäller det att ALLTID ha respekt för elektriska kretsar och el i största allmänhet.
Däremot är det att vara rent vårdslös (för att inte säga dum) att tycka att en viss (klen)spänning är liten och att man kan klabba med händerna hur man vill med spänningsförande delar. Framför allt gäller det att ALLTID ha respekt för elektriska kretsar och el i största allmänhet.
Självklart ska man alltid ha respekt för ström och vara försiktig, men det jag är mest intresserad av att veta är hur pass farligt det är att råka komma åt något strömförande. Jag har som vana att aldrig ta på saker som det går ström i så länge det inte handlar om väldigt små strömmar. typ i en batteridriven ficklampa.
- Mizzarrogh