Hejsan
Håller på att bygga en puls mätare i skolan. Vi ska använda en integrator för att mäta tiden på pulsen.
Detta schema har vi fått för att kunna utgå ifrån:
Switcharna skall triggas av en Schmittrigger.
Det vi undrar är varför vi skall ha tre kond. och två spänningsföljare?
samtliga kond. har ett värde på 1microF
På utgången av första Op-Amp finns en konding och efter det en switch. Jag tror egentligen att de två ska kastat om i räckföljd så att kondingen sitter på ingången av #2 Op-Amp.
Om det är fallet är det lätt match. Jag antar här att de switches som visas är typ 4066.
Om man sedan numrerar dessa 4066 från vänster mot höger ska varje pulsslag utlösa en sekvens:
#1 av - #3 på - #3 av - #2 på - #2 av - #1 på - #4 på
På det svävande + benet på första Op-Amp ska en lagom spänning läggas, värdet beror på signalnivåerna som ska uppnås. I initialskedet ville jag börja med 0V.
Första steg är då en integrator, nästa steg en sample-and-hold och sista steg en signalbuffer.
jag glömde skriva en viktig sak. Mellan pulserna är 200ms < t < 1s. Och mellan dessa pulser skall visarinstrumentet visa fullt utslag om föregående puls är 50micros.
+ ingången på första OP-ampen ska vara kopplad till jord, missa visst det...
Icecap: Du har rätt angående switcharna, dom är av typen 4066
Schemat kommer från våran lärare. Så jag tror inte detta är fel då detta projekt har körts många gånger innan. Någon kanske känner igen Mätintrument + Elvira
Det finns ingen anledning att ha en konding direkt på en Op-Amp utgång och ingen efter switchen, det ville däremot vara vettigt att ha kondingen på ingången av Op-Amp 2, det ville ge en sample-&-hold funktion.
Fast vid att låta switch #3 vara på konstant kan det nog fungera ändå, hoppa alltså över #3 i sekvensen jag beskrev, då ska det nog fungera.
Men jag är tvärsäker på att schemat är fel eller att din lärare har tänkt helt fel då han designade det.