PICkit 2 startar inte...

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Alex_k

PICkit 2 startar inte...

Inlägg av Alex_k »

hej, Jag har precis fått mitt PICkit 2 och jag har laddat ner alla saker som man skulle tex MPLAB IDE. Sen kopplade jag in programeraren och experimentkortet i usb porten och den gröna Power lampan började lysa. Sen gick jag till deras guide där det stod:

The Low Pin Count Demo Board comes preprogrammed with a demonstration program.
To use this program, connect the PICkit™ 2 Starter Kit to the PC’s USB port using the
USB cable. Start the PICkit™ 2 Microcontroller Programmer application and check the
target power box. The demo program will blink the four red lights in succession. Press
the Push Button Switch, labeled SW1, and the sequence of the lights will reverse. Rotate
the potentiometer, labeled RP1, and the light sequence will blink at a different rate. This
demo program is developed through the first 7 lessons in this guide.

Men när jag tryckte påknappen så hände inget :( betyder det att mitt experimentkort är trasigt eller har jag gjort något fel?
peter555

Inlägg av peter555 »

De kanske har missat att programmera kretsen, prova att ladda ner programmet på nytt.
Alex_k

Tack!

Inlägg av Alex_k »

Jag testade att instalera om programmet och starta om dator och dågick allting som en dans! Jag är ju en total nybörjare på området så jag hade nog råkat trycka på write knappen...
Nu ska jag börja att programera jag fick ett program som heter PICkit 2 programmer de har jag lyckats förstå ungefär hur det fungerar men som jag har förstått det så måste man hålla på med ettor och nollor inte som de skriver i lesson 1. Ska man använda MPLAB IDE v8.00 om man vill skriva saker som BSF STATUS,RP0?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Inte nödvändigtsvis just V8.00.
används gärna den senaste.

KOlla gärna även : http://www.jescab.se/Info_MPLAB.html
Alex_k

Inlägg av Alex_k »

Tack för länken! den sidan kännde jag inte igen tidigare men den ser ut att komma till nytta.
Ok, nu ska jag se till att jag har förstått allting rätt när det gäller att skriva program. Som jag förstår det så skriver jag programmet i MPLAB IDE v8.10 sen så exporterar jag min ''kod'' (eller hur man nu ska uttrycka sig) någon stans sedan importerar jag den med PICkit 2 Programmer och skriver den på prossesorns minne.

Men när jag importerar hex filen från MPLAB IDE så kommer ett felmedelande:
Warning: Hex file loaded is larger than device
Jag tror säkert jag gjort något fel för det här har jag kommit på på egen hand men världen är ju ej förutsejbar...
Kan någon berätta för mig hur jag ska göra så utförligt som ni kan för som jag sa tidigare jag är en total nybörjare och uppskattar all er hjälp :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Dina frågor är lite märkliga. Det blir enklare om du refererar till det
i dokumentationen som var oklart. Det finns ju en risk att någon
sitter *här* och skriver samma sak som redan står i dokumentationen,
och det är ju lite onödigt...

Så, tala om vad som var oklart och var det står så tar vi det därifrån.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

importerar jag den med PICkit 2 Programmer och skriver den på prossesorns minne.
Det går iofs, men är onödigt krångligt. I stället kör du MPLAB IDE hela tiden och där väljer du: Programmer; Select Programmer, PICKIT2

Sedan då du kompilerat koden utan fel, väljer du programmer, program (du måste kanske ta "connect" före om du kopplat in PICKIT efter du startat MPLAB)

Bästa sättet att komma igång är att använde de PICKIT Lessons som finns att ladda ned från Microchip.
Skriv svar