Tempgivare K-typ. Reda ut funtion....

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sniffer

Tempgivare K-typ. Reda ut funtion....

Inlägg av sniffer »

Hej. Detta är en fråga jag nästan skäms för att fråga då den borde vara solklar med tanke å va jag sysslar med till vardags.

De jag undrar är hur en k-typ tempgivare funkar. Dom finns ju till flertalet olika gradtal och brukar klara väldigt höga temperaturer.
De som dock skiljer dom från en vanlig resestiv tempgivare är är ju dock att k-givarna inte går att skarva hursomhelst då tydligen hela kabeln och allt till dom är en del av själva mätvärdet/givaren. MEn samtidigt så spelar de tydligen ingen roll om man värmer på sladden till givaren då de på något konstig sätt tar ut sig själv och mätvärdet blir oförändrat. Men däremot längst fram på givaren så skall tydligen trådarna vara ihoptvinnade/lödda eller något och där spelar de roll om man värmer. Och man får ej kapa eller skarva givaren med vilka kontakter eller kablar somhälst heller för då sabbar man mätvärdena.

Så skulle vara skitschyst om någon ville dela med sig lite lärdom om hur de egentligen fungerar och varför osv. SÅ man slipper stå där helt okunnig när man skall experimentera med dom eller snacka med folk som kan detta :)

Så hjälp hjälp så jag också får koll på hur de funkar...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Enklast är väl att börja här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Termoelement
sniffer

Inlägg av sniffer »

Att de va såpas lite spänning de handlade om visste jag ej. Intressant läsning va de i vart fal. Men är de någon som har mera intressant djupgående beskrivande information att länka eller berätta så är jag nyfiken på de med.

Bara de är på svenska så jag slipper slå upp ord jag är osäker på.

Tack "TomasL" för en dog början.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Sök på SEEBACK effekten, termoelement (thermocouple) mm
exempelvis i wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Thermocouple
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Du kan skarva kablarna, men då måste du använda kablar med samma material som typ-K givaren använder sig av (NiCr och NiAl). När man kopplar in en typ-K prob till en förstärkare så måste man löda fast kabeln, detta görs helst så nära förstärkarkretsen som möjligt eftersom att de flesta typ-K förstärkare har inbyggd kompensation (cold junction compensation) för spänningen som uppstår vid det kalla lödstället (se MAX6675 / AD595)
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

På jobbet kör vi nästan bara med Termoelement typ N, då den är bättre och mer stabil vid högre temperaturer. Vi använder rätt så mycket termoelement typ N, kanske mest i Svergie om jag får gissa.

Leverantören Pentronic vi använder har en rätt så bra hemsida som beskriver teorin och bra att veta saker på svenska.

http://www.pentronic.se/Theory/tabid/18 ... fault.aspx
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om båda ändar på skarvsladden har samma temperatur så går det att skarva. Men med tanke på de låga spänningarna så är det kanske inte lämpligt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Man kan faktiskt problemfritt skarva termoelement med rätt grejjor.
man måste använda rätt kabel, avsedd för just den typen av element.
OBS man kan INTE löda ihop trådarna, utan man får, om man inte använder de speciella skarvdonen, tvinna ihop trådarna.

I mätförstärkaren har man oftast ett speciellt kopplingsblock, med en termistor eller RTD för att mäta det kalla lödstället.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför skulle det vara fel att löda? Som sagt det går att fuska också. Om man förstår funktionen så förstår man vad man påverkar.
Skriv svar