Minsta lednings bredden vid routing av kretskort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dangraf

Minsta lednings bredden vid routing av kretskort?

Inlägg av dangraf »

hej!
jag routar ett kretskort och funderar just nu över hur breda mina ledningsbanor behöver vara. Finns det någon generell formel för hur man beräknar ledningsbanans bredd i förhållande till hur mycket ström som kommer gå?

I mitt fall så har jag använt 10 mil (0.025 mm) breda ledningsbanor och beräknar att den kommer dra i värsta fall ca 200mA. Man vill ju inte ha spännings dippar pga inre resistans i laminatet (Jag har satt ut avstörningskondningar). Jag vill inte heller att banorna ska brännas av om strömmen skulle gå upp mot 3-400mA.

nån som har koll på detta?

/Daniel
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Finns det någon generell formel för hur man beräknar ledningsbanans bredd i förhållande till hur mycket ström som kommer gå?"

Japp. Det och mycket annat står i Elfas Fakta-PDF.
Ladda ner den. Den är alltid bra att ha. :)
dangraf

Inlägg av dangraf »

Tackar!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ska du skicka ström genom laminatet? Jag brukar hålla mig till kopparbanorna :wink:

Jag tror knappast att banorna brinner av bara för att du råkar köra dubbla rekommenderade strömmen genom dem. Åtminstone inte intermittent. Med en bra säkerhetmarginal så är det flera magnituders överström som krävs för att faktist överhetta banorna så mycket att det uppkommer permanenta skador!

Glöm inte kolla vad din tänkta tillverkare säger om minimala ledningsbredden. 10 mil är minimum för quick'n'dirty-firmor såsom Olimex. 8 mil är standard för lite bättre hobbyverkstäder. 6 mil så börjar det närma sig standarder för mönsterkortsleverantörer för professionellt bruk. 4 mil så snackar vi tajt! :)
Skriv svar