PIC 18F*K ?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

PIC 18F*K ?

Inlägg av Marta »

Är här någon som känner till lite detaljer om den tämligen nya 18f k-serien?

Det förefaller som att det är i stort sett de samma som de vanliga 18f, men med 16/64MHz intosc, mera strömsparfunktioner och lite nytt kring periferienheterna.

Det står även något om 8 nya instruktoner, men det är väl de samma som har funnits ett bra tag?

Hur är det med "flash endurance"? Det är ju en viktig parameter för mig som amatör att kunna testa utan att det kostar.

Skrytet i början på databladet talar om "up to10K for program memory and 100K for EEPROM", så det ärju en magnituds degradering jämfört med de vanliga 18f :(

I specifikationerna är den specad min. 10k, med reservation att det gäller "self write". Typspec finns inte och inget för när den flashas utifrån. Det kan ju en bootloader iofs lösa om det gör någon skillnad.

Hur är det med varaktigheten av de vanliga 18f? Har aldrig sett någon EOL-notis på någon typ, så jag antar att dessa finns på annat ställe men har inte lyckats hitta denna mörka vrå. Länk önskas!
opatagio

Inlägg av opatagio »

Jag är också ganska nyfiken på denna serie och har letat på Google och forum.microchip utan några konkreta svar.

Det som talar för denna modell är ju som Marta sa, strömsparfunktionerna samt den stödet för 64MHz frekvens. Såg också att de ökat till 16MIPS från tidigare 10MIPS.

Som jag förstår är dessa avsedda för stora produktionsserier av batteri-applikationer. Det som egentligen tar emot är dess "låga" EEPROM endurance. Annars ser den bättre och billigare ut än de tidigare modellerna.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

För hemmabruk så räcker väl 10k flashningar gott och väl.
Låt oss säga att man jobbar heltid och flashar om 20gr/dag,
du har ca 250 arbetsdagar, då räcker flashen 2år
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...samt den stödet för 64MHz frekvens. Såg också att de ökat till 16MIPS...

"Också" ? Det är ju samma sak (64/4 = 16)...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det stod "up to" i skrytdelen av databladet. I "electrical spec" stod det min. 10k, det där får jag inte ihop riktigt. Deras andra som skall vara skrivbara vid låga spänningar är ju "near OTP" med bara 100 flash garanterade...

En liten fundering i samband med flash-endurance. Hur stor betydelse har flashningstiden i detta sammanhang? Är den inbyggda flashningen "mildare" än när tiden styrs utifrån? När det är för test och inte behöver ligga kvar i 40 år så kanske det skulle gå att minska tiden och därmed få den att hålla för fler testprogram..

Hur som helst, drivs sakerna med ström ursprungligen från elnätet så är strömsparsakerna inte värda så mycket. Tycker inte alls om 3.3V o.dyl, vill hellre ha lite störmarginal. Dessutom vill jag ha möjlighet att driva högspända LED's direkt från processorn. Även möjligheten att köra charlieplex med normalspända LED's är nog sämre när det behövs eb emitterföljare för att få drivförmåga.

Ökningen från 40 till 64 MHz är inte så där dramatisk hellre, men med intosc så är det ju en dubbling från 32.

Hoppas bara att de vanliga inte plötsligt får EOL-status. Kanske är läge att bunkra upp med några rör....
Skriv svar