Vad jag skulle vilja ha hjälp med är en liten byggbeskrivning/el-schema och tips på lämpliga komponenter på följande idé
Jag har ett pelletsföråd (MAFA förråd) i källaren som klarar ungefär 10 säckar pellets. På vår och höst räcker det ca 1,5 veckor men det varierar naturligtvis med utetemperaturen. Saken är den att jag glömmer ju att kolla den där titt som oftast. Vilket resulterar i en massa merarbete när man väl skall fylla på.
En liten nivåindikator uppe i trappan och en nivågivare i förrådet hade ju varit förträffligt.
Det finns en hel del nivåmätar-byggsatser ute på nätet men de jag hittat mäter bara vattennivå. Här snackar vi förmodligen om en fotosensor historia. Men nu var det 15 år sedan jag gick el-tele så jag mäktar inte riktigt med att knåpa ihop en ritning på eländet. Bygga skall jag nog klara av...
Någon som har lite tid och ork över?
Hjälp med nivågivare
Har själv pelletsbrännare och i den används en kapacitiv givare till att rapportera om pelletsnivån. Fungerar kanonbra, blir inte nersmutsat.
Senast redigerad av Icecap 28 oktober 2008, 08:23:02, redigerad totalt 1 gång.
Varför inte ta och göra något med ett vertikalt rör som glider i ett fäste som är fastsatt på behållaren, längst ner på röret har du någon sorts fot som ligger på ytan av pelletsen.
När det sjunkit tillräckligt mycket så slår en brytare som sitter på fästet till och tänder en lampa i trappan.
Inte så mycket elektroniskt men det är ju ett alternativ.
Salle
När det sjunkit tillräckligt mycket så slår en brytare som sitter på fästet till och tänder en lampa i trappan.
Inte så mycket elektroniskt men det är ju ett alternativ.
Salle
Vi håller på att förbereda för byte till pellets i verkstaden, jag tänker bygga
om den gamla oljetanken till förråd och mha vikten tänkte jag hålla reda
på nivån.
Mest för att jag har lastceller och våginstrument liggandes.
Sedan är det lätt att få in det i datorn då också.
Via sms och/eller mail är det tänkt att man får reda på när det är dax att beställa nytt.
Eller så utökar man till automatiskt beställning när det börjar bli tomt, tråkigt
bara om det skulle bli något fel så att man får en oönskad beställning.
Rätt ok tycker jag.
/ Tompa
om den gamla oljetanken till förråd och mha vikten tänkte jag hålla reda
på nivån.
Mest för att jag har lastceller och våginstrument liggandes.
Sedan är det lätt att få in det i datorn då också.
Via sms och/eller mail är det tänkt att man får reda på när det är dax att beställa nytt.
Eller så utökar man till automatiskt beställning när det börjar bli tomt, tråkigt
bara om det skulle bli något fel så att man får en oönskad beställning.
Rätt ok tycker jag.
/ Tompa
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Elfa's länkningar SUGERIcecap skrev:Har själv pelletsbrännare och i den används en kapacitiv givare till att rapportera om pelletsnivån. Fungerar kanonbra, blir inte nersmutsat.

Vilket art nr är det du länkade till?